Joululeivonnaiset

No sei sula :slight_smile:

Herrasväenleipiä leivottu tänään n 100kpl eikä suinkaan pakasteta vaan säilytetään muuten viileässä.

Jep Siro-sokerissa herrainleivät pitää pyöritellä :slight_smile:

Piparkakut paistettu. Taikina tällä kertaa Kukkolan piparkakkujen ohjeella, ja pieni annos Ruotsalaisia piparkakkuja mummon muistoksi. Ruotsalaiset piparkakut maistuvat lapsuudelta…

kuva

Tämmönen siitä pipari-karpalo-rahka-jugurttikakusta tuli. Vähän pyrki reunat levähtämään. Mutta ihan järkyttävän hyvää se on, varmasti teen toistekin.

Minähän oon sit teheny herrasväenleivät ihan päin pyllyvä :confused:

Tuohan on ollut vain sinun tyylisi pyöritellä ne tomussa. Eihän siitä sakoteta. Minäkin ne olen tottunut pyörittelemään ohuessa sokerissa.

En kyllä ymmärrä miks ne pitäis pakastaa, säilyyhän ne toki jonkun aikaa muutenkin. Tietty pakkasessa ovat vähän piilommassa joten koemaistajat eivät niitä syö kaikkia jo ennen joulua kuten meillä on joskus käyny.

Säilyvät toki, mut isäntä ei kehtaa niitä sieltä hakia ku just se pakastin on yläkerran varastossa :smiley:

Kuinka kauan voitaikina säilyy jääkaapissa? Otin eilen sulamaan, mutta pakastimet täynnä kuin turusen pyssyt, ei taida monta torttua niihin mahtua.

Usiamman päivän :slight_smile:

Apua, auttakee!

Teen noita joulupukin kuiskauksia, mutta…onko jollain jotain oikein helppoa ja hyvää pikkuleivän ohjetta, tekis mieli vielä jotain tehdä, vaikka pitäisi siirtyä jo suolaisiin juttuihin.

On tää vain niin pöllöä tää joulunalus aika, väkisinkin meinaa mopo karata.

Tehe näitä. Oreotki on heleppoja ja hyviä

Kiitti Jadetsu, mutta oliko tuo sun helppo! Lusikkaleivät oli jo mulle riittävä haaste, no ei viitsi ny mitään lusikalla pellillekkään nostettavia kait tehdä. Otin ohjeen talteen ja meen tekeen taikinan.

No oli :smiley:

Neekerinsuukotki on helepot tehä, ja niitei joka torpassa olekaan tarijolla :slight_smile:

Vähis - tee kunnon vanhan ajan pikkuleipiä, jotka sulavat suussa: serinakakkuja! Ei tarvitse paljon muotoilla eikä täyttää.

Serinakakut (iso annos)

200g fariinisokeria

375g voita

1 tl hirvensarvensuolaa tai 2 tl leivinjauhetta

1 muna

1 tl vaniljasokeria

½ kg vehnäjauhoja (= n. 8 dl)

voitele munalla ja sirottele päälle (hienoa sokeria) ja mantelirouhetta. Paista 200 asteessa non 7 minuuttia.

Ostan näitä varten jopa hirvensarvisuolaa, en tyydy leivinjauheeseen. Päälle en laita enää sokeria, vain mantelirouhetta. Itse pyörittlen nokareet käsissäni, jotkut kaulitsevat ja ottavat muotilla.

Ohje on kirjasta Keittotaito 1930-luvulta.

Kiinnostaa nuo ainikin serinakakut, en ole sellaisista kuullutkaan. Mulla on myös mietinnässä että jotain helppoa ja hyvää haluaisin tehdä, pikkuleipätyylistä sellaista joka säilyykin vähän aikaa. Odottelen milta resepti näyttää :slight_smile:

Tämän näkösiä on joulupukin kuiskaukset täälä päinkuva

Kiitos Ainikki ja Jadetsu…yks taikina on nyt tuolla tehtynä. Jos mä ny tässä alan rönsyämään, niin toi mun ukko pian sekoaa…sen mielestä mä olen jo muka paljo tehny(en kyllä oo). Olla pitäis, mutta tehdä ei sais…ei oo yhtään skitso olo.

No ny ku annatte hyviä ohjeita, niin mimmosta suolaista välipalaa(esim. piirakkaa) vois tehdä, pasteijoja tein jo. Mulla on aina karjalanpiirakoita, että jos ny ei niitä.

Serinakakkujen idea on siinä, että ne ovat vanhoja perinneleivonnaisia ja siinä, että vaikka ne tehdään hyvin tavallisista aineksista, niistä tulee hyviä, kun ne tehdään hyvänmakuisista aineksista. Jauhojen ja rasvan mauissakin on eroja!