Hei onko kellään ohjetta sellaiseen englantilaiseen joulukakkuun joka keitetään vuoassa hellalla? Sain joskus aikojen alussa ohjeen englannin suurlähetystövirkailijalta mutta se on hävinnyt. Se oli mielettömän hyvää. Liekkö johtunut kaikista nesteistä mutta lopputulos oli ihan toisenlainen kuin nämä keittokirjojen kakut. Jos joku bongaa sen netistä, linkkikin riittää. Siis ei mikään puddinki.
Tässön yks, mut en tiijä hajetko just tämmöstä
Tarkoittanee englantilaista hedelmäkakkua, jota juotetaan konjakilla esim valuttamalla konjakkia pintaan pistetyihin reikiin. Britithän on raitista väkeä, eivät jouluna muuta teekkään kuin hedelmäkakkua syövät.
Caracalin suklaakakun työnsin uuniin ja siinä saa olla mun joululeivonnaiset tältä vuodelta.
Vein tänään veekkulaan nuita minttukeksejä, ja kuiskauksia. En ees kotia kerenny ku tuli whatsappiin viesti,että oikein ovat makosia molemmat :)Häätyy vissiin tehä lissää
Piti leipoa tuo piparipohjainen rahkakakku, mistä ohjeen heitin tännekin. No, rahkaa tuli vain yksi purkki kaupasta, turkkilainen ei ollutkaan vähälaktoosista ja karpalot vaihtui metsävattuihin, kun ei löytynyt karpaloita. Näillä mennään ja eikun kakku uuniin.
Juu kiitos Jade, kokolailla oli samanlainen resepti. Ne mausteet mitä tuosta vielä puuttui voin lisätä siihen itse. Aika työläs mutta vakuutan että on vaivan arvoinen. Kaapissa on odotellut iso musta pullo ihan tuota varten. Enkä muuten muuta veden lisukkeena juokkaan…
Sain kun sainkin aikaiseksi ja tein ison 6l kattilallisen puuroa.Ja aamulla paistan piirakat. Pakkohan se on tormistauduttava !
Eka satsi joulupukin supatuksia paistettu, eikä ollut viimeinen. Onpa hyviä!!! Tavallisesti en tee jouluksi pipareiden lisäksi muita pikkuleipiä, kun kukaan ei niitä ole syönyt. Torttuja pitää vielä tehdä ja pullaa ja kahvikakkua. Ja tietenkin ihanaa kenkälaatikkokakkua…
Iltatähti; "kenkälaatikkokakku…?
Iltatähti,kenkälaatikkokakkua????
Resettiä kehiin!
Nasty,hyvä!!!
Heh heh… kenkälaatikkokakku on meidän oma nimitys äidin jokajouluiselle kakulle. Mulla kun on iso perhe, niin vuoraan kenkälaatikon leivinpaperilla ja elmukelmulla ja teen tupla-annoksen siihen.
Pohja tulee murennetuista pipareista, välikerrokseen valkosuklaista seosta ja päällimmäiseksi puolukoita. Koko hoidon päälle kaadetaan hyytelösokerilla höystettyä glögiä. Tuo valkosuklaan ja puolukan liitto on nammm…
Pitäis jo itsekkin etsiä tarkempi ohje esille, että osais hankkia tarvittavat ainekset.
Olut on mielestäni pahaa, en juo sitä koskaan, mutta halusin palavasti oluen makuista leipää. Uskaltauduin muuntelemaan tätä ohjetta ja tulos oli loistava:
Tein tummemman: korvasin osan siirapista karppisokerilla ja käytin täysjyväspelttijauhoja ja täysjyvävehnäjauhoja.
Nyt uunissa paistuu toinen samanlainen. Ensimmäinen meni lahjaksi, toisestakin osa, mutta loput syödään itse graavisiian ja herkkujuustojen kanssa.
Sillä aikaa kun leipä kohosi, tein sitkeitä sitruunakeksejä (koska olen kadottanut toisen ihanan sitruunapikkuleipäohjeen). Hyviä nämäkin ovat. Puolesta annoksesta taikinaa tulee minun "käsialallani" 50 kpl.
Pikkuleipälinkki ei näköjään toimi, mutta avautuu kyllä googlen kautta samaan osoitteeseen... mikähän "vitsi" siinä on.
O-ou, tota olutleipää pitää kokeilla!
Taatelikakku
200 g voita
2 ½ dl sokeria
3 munaa
1 dl kermaa
4 dl vehnäjauhoja, osa mielellään grahamjauhoa.
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
1 raastettu appelsiinin kuori
100 g kivettömiä taateleita, pilkon ja hieman kiehautan että pehmenee mukavasti
3 rkl konjakkia
50 g hasselpähkinärouhetta
Voitele ja jauhota vuokat, pistä uuni lämpiämään 175 asteeseen ja:
1. voi ja sokeri vaahdoksi
2. munat yksitellen sekaan
3. sekoita jauhot keskenään
4. lisää konjakki jäähtyneeseen taatelimassaan
5. sekoita vuorotellen rasva-munaseokseen jauhoja ja kermaa
6. lopuksi taatelimassa ja pähkinärouhe
175 astetta 1 tunti.
No piparimökit sentään valmistuivat ennen joulua! Sarjatyötä juu sii!
Nyt saa piparien leivonta piisata tälle joululle
Iskä käväisi pakettireissulla.
Tarjosin kinkku-jauheliha-juustohyrriä ja omena-kanelipullia ja piimäkakkua.
Noi hyrrät oli oikein hyviä.
Olen jossain joskus jonkun kinkkuhyrrät ohjeen nähnyt ja sitä vähän mukailin.
Välissä on jauhelihaa runsaasti maustettuna ja ilmakuivattua kinkkua, sekä juustoraastetta.
Taikinana rahkavoitaikina taas kerran.
Nyt on uunissa siemennäkkäriä, siitä ei tietty kuvaa vielä oo.
NYt on leivottu sydänystävällisiä joulutorttuja :-) Eli rahkavoitaikina, käytin Kotimaista rasvatonta rahkaa ja Becel Goldia. Ihanhan nuo maistuvat rahkavoitaikinalle. Jäivät vähän litteämmiksi kuin kuvissa, mutta saattaa johtua siitä että sekoitin vehnäjauhot, leivinjauhon ja Becel Goldin monitoimikoneessa ja käytin taikinakoukkua kun olisi pitänyt olla terä, joten taikina ei ollut murumaista vaan taikinamaista. Mutta kelpaavat kyllä miehellekin. Toinen vaihtoehto nimittäin on ettei saisi torttuja ollenkaan.
Muoks: jos joku muu on tehtyt rahkavoitaikinaa sydänystävällisesti rasvattomalla rahkalla ja kasvirasvalla, voisi kertoa nousiko kuten rasvallinen versio. Eli johtuiko tuo littanuus terästä kuten luulen, vai sittenkin ainesosista.