Tänä vuonna tulee vahvasti kala-painotteinen jouluaaton menyy, sika ja nauta kun ovat isännältä pannassa. Sitten kun poistetaan vielä maito ja munat niin pikkuisen saa soveltaa. Vois tehdä vaikka sushia ja salaatteja ja pienen kalkkunakinkun kalan seuraksi. Ja mulle sallattia (eli rosollia). Joulupäivä ja tapani voidaankin viettää anopin ruoissa.
Tosi tarkasti täytyy tänä vuonna suunnitella jouluruokien valmistus, kun aatonaattona olen 21.30 asti töissä ja aattonakin 18.30-2130. Puolitettiin työkaverin kanssa tuo aattoilta. Nyt täytyy sitten olla syötynä jo kuuteen mennessä että ehtii töihin.
Viime vuonna olin aaton aamuvuorossa ja annoin muka tarkat ohjeet lapsille mitä pitää tehdä. Ajaessani kotiin töistä hoksasin yhtäkkiä, etten ollut käskenyt laittaa laatikoita uuniin. Meillä kun on totuttu syömään melko aikaisin jouluruoka vanhempieni takia, jotka eivät kylläkään enää jaksa tulla meille jouluksi. Soitin sitten kotiin että laittakaa nyt hemmetin äkkiä ne uuniin. Olivat kyllä aatelleet, että pitäisköhän noille tehdä jotain
Currysilakoita täytyy ennen aattoa tehdä äidille. Sitä syödään lämpimänä.
Tänä jouluna teen punajuurilaatikon itse. Saa nähdä mitä siitä tulee. Siskon tekemä on ollut niin hyvää. Se on hänen itsekehittämänsä resepti…pikku-siskoni on kasvissyöjä ja hänelle on sitten kehitelty muitakin ruokia kuin tutut juureslaatikot - siksi sisko muunteli ruokaisan punajuurilaatikon jostain punajuurijauhelihalaatikko-ohjeesta.
Laatikon ohje on aika epämääräinen, mutta siihen tulee 2-3 dl keitettyä riisiä, kilo raastettua punajuurta, pala raastettua selleriä, 2 raastettua omenaa, 2 prk smetanaa, 1 prk kermaviiliä, herbamarea, mustapippuria (tai viispippurisekoitusta), muutama valkosipulinkynsi, tilkka siirappia ja 100-150g aurajuuston murua. Kaikki sotketaan yhteen ja paistetaan vuuassa 175-200 astetta 1-1,5 h. Jos seos vaikuttaa ennen paistoa kuivalta voi lorauttaa joukkoon kermaa.
Suositelkaas paras mahdollinen punajuuriaurajuustolaatikkoresepti. Helppo.
Joulukinkun sulatus on juuri nyt ajankohtainen. MTV3:n nettisivuilla oli tämä ohje :
Pakastettu kinkku kannattaa sulattaa jääkaapissa. Muista, että sulaessaan kinkku valuttaa nestettä, joten muista riittävä suojaus.Joulukinkun sulaminen kestää kinkun koosta riippuen 2-5 vuorokautta.
Näin kauan kannatta varata aikaa kinkun sulattamiseen:
Pieni, 2-3 kg: 2 vrk
Keskikokoinen 3-6 kg: 3 vrk
Iso 8-12 kg: 5 vrk
Nosta kinkku huoneenlämpöön vähintään 10 tuntia ennen paistamista.
Emo, en voi sanoa maistelleeni useita punajuurilaatikoita, mutta tykkään kyllä tuosta siskoni laatikosta. Sitä voi aika paljon tuunata maustamalla oman maun mukaan…ja laittamalla paaaaljon aurajuustoa tai sitten vähän jos ei tykkää homejuustosta. Minä tykkään…mitä enemmän auraa, selleriä ja valkosipulia niin…njam.
PP, missä se ohje on?
Sain lahjaksi pikkupullon itse valmistettua kirsikkalikööriä, oli todella hyvää, siitä se joulun herkuttelu alkoi, itse valmistettu lahja on aina paras!
Yritin tänään etsiä bataattia, mutta ei valmiita laatikoita eikä bataatin bataattia kaupassa siis unohdan koko asian.
Haudutettua punakaali- aura lisuketta ajattelin jouluksi valmistaa.
Hakusassa hyvä kylmän sinappikastikkeen ohje, joka sopii lohelle. Söin sellaista laivalla ja oli todella herkullista paistetun/lämmin savustetun lohen kanssa. Kastike oli ilmeisesti öljy-(hunaja?)-etikkapohjainen, ei siis sisältänyt mitään kermaviilejä tai majoneeseja. Onko kukaan tehnyt?
Voisikohan sinappikastikkeeseen jotenkin käyttää omppusosetta pohjaksi, vai onko liian kaukana siitä laiva herkusta?
Ihan hyvin vois, eikös kotitekoiseen sinappiinkin sitä laiteta.
Emo, ohje on tuossa viestissäni 29 sivulla. Se on se viesti joka ei eka meinannut näkyä. Ohje on lievästi epämääräinen. Mutta se on yhtä epämääräinen kuin millainen mulla on paperilla siskoltani
Kiitos - ja anteeks, en huomannut.
Mä en ole ihan varma laitanko omaan punajuurilootaani tuota ohjeessa ollutta siirappia. Mulla on nimittäin laatikkoon tulevat omput tosi makeita…en halua laatikosta kovin imelää. Harkitsin myös laittavani siirapin sijaan hunajaa. Ehkä pitää jakaa mössö kahtia ja laittaa puoleen pikkuliru hunajaa ja toiseen siirappia ja sitten verrata.
Ups…KORJAUS ohjeeseen: ei siis 2-3 dl keitettyä riisiä…vaan siis keitetään 2-3dl riisiä. Tilavuus siis mitattu kuivana, ei keitettynä.
Mun pitää taas kysyä tuosta punajuuresta , siis , raakana , keitettynä vaiko tölkistä ?
Sisko on ihan kuorinut ja raastanut raakoja. Tänä vuonna sanoi tekevänsä tölkkipunajuurista ja säästävänsä vaivaa. Olen syönyt tuota raaoista tehtyä vain ja tykkäsin. Itse aijon tehdä nyt myös tölkkipunajuurista. Mössöä kannattaa maistaa, ennenkuin laittaa paistumaan, että on suolat ja makeus kohdillaan. Ehkä noihin etikkapunajuuriin ei tarvi laittaa niin paljon suolaa (herbamarea) ja auraa kun on sitä makua vähän omasta takaa…mene ja tiedä. Minä aijon maustella laatikot maistelemalla mömmöä, ettei mene liian teräväksi. JOS kuitenkin menisi liian suolaiseksi tms, niin lirautan kermaa paistuvaan laatikkoon. Maistan paistuessa yhtä laatikkoa. Tuota raaoista tehtyähän joutuu kanssa maistamaan yhdestä laatikosta, että tietää varmasti, että punajuuriraasteet on kypsyneet.
Emo, punajuurta aurajuustoa ja kermaa kerroksittain vuokaan, pippuri ja suolaa. Tulee hyvää jos tykkää aurajuustosta ja punajuuresta lihansyöjille joukkoon sopii kinkku tai pekoni.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Olen tehnyt punajuurilaatikkoa näin,
n.1 kg punajuuria keitetään kuorineen, kuoritaan heti lämpiminä ja raastetaan koneella.
Muutama sipuli palotetaan joukkoon,
2 lihaliemikuutioo liuotetaan tilkkaan kuumaa vettä, ja joukkoon
esikypsytettyjä rikottuja ohrasuurimoita tai jotain vastaavaa ehkä vajaa lasillinen joukkoon
ihan kuiviltaan (sitoovat siten nestettä paremmin)
2 dl ranskankermaa, jogurttia tai vastaavaa joukkoon
(paketti paistettua naudanjauhelihaa jos haluaa)
Kannattaa ainekset heti läntätä paistovuokaan lisätiskin välttämiseksi.
Sitten vaan uuniin ehkä 200 asteeseen ja paistetaan kypsäksi.
(Mielestäni kuutioista tuleva suola on suunnilleen tarpeeksi, mutta joskus saattaa ainesten
isommasta summittaisesta määrästa johtuen
olla himpun verran suolatonta, joten ripottelen herbamarea päälle,nam)
En pysty maistelemaan raakoja ruokamössöjä, muuten sen suolan tietysti vois maistella vielä
ennen paistoa.
Siksi keitän juuret ensin, että ne on siten helpompi kuoria, ja raaste
on valmiiksi lämmintä, niin ainekset sekoontuvat helpommin keskenään ja kypsyy varmaan nopeammin.
Kilo on helppo erottaa 2 tai 3 kilon pussista, ja kilo raastetta mahtuu kerralla
mun raastimeeni, sekä on mukavampi keittää pienessä kattilassa.
Muuten tekisin ehkä enemmän kerralla, toisaalta juuret säilyy raakana hyvin jääkaapissa
ja säästyy pakastamisen vaiva kun tekee siitä kilosta kerrallaan.
En ole mikään innokas kurmeekokki, mutta tämä on mielestäni vaivaton tekele, eikä ainesten määrän ole niin nukonuukaa, ja helppo muunnella.
Mun pitäisi keksiä jotain uusia jouluruokia, kun mies sanoi olevansa jo kyllästynyt aina niihin samoihin. Okei, ei meillä kyllä laatikoita syödä kuin pienet lusikalliset eikä välttämättä ihan sitäkään. Kinkku, graavilohi ja mäti nyt tietysti kuuluu ehdottomasti jouluun, mutta niiden lisäksi pitäisi siis keksiä jotain uutta. Rosolli tietysti tehdään myös.