Meille tulee pienet peruslaatikot, rosollit, sienisalaattia ja perunamuusia, kinkku, P-A:lle jotain kasvista. Vanhempi neiti tilasi lanttu- ja porkkanakuutioita keitettynä. Énsimmäistä kertaa teemme itse saaristolaisleipää (huomenna, jotta ehtii tekeytyä) ja ehkä jotain joululimppua. Joulupöydässä ei meillä ole kalaa, ei siitä kukaan muu välitä, enkä minä syö allergian vuoksi.
Tuota punajuuriauralaatikkoa mietin myös, voisi olla hyvää. Bataattilaatikkoakin voisi tehdä.
anita, oletko karjalanpaistia jouluna tehnyt? Sehän kuuluu itä-suomalaiseen jouluun, ja tietysti myös karjalanpiirakat.
Jotain kasvis-, maksa-, liha- tai kalaterriinejä on aika helppo tehdä, vaikka maa-artisokkaterriini voisi olla aika maittavaa joulupöydässäkin
Monesti mietin että ois jännää keksiä uusia jouluruokia, mutta sitten aina totean että kun näitä syödään kerta vuoteen niin mitä niitä muuttamaan.
Juuri ajattelin, että eka kerta moneen vuoteen kun pitää laatikoittain varata isot vuoat pari kpl kutakin laatua. Lapset ovat kasvaneet ja yksi syö pelkkää porkkanalaatikkoa vaikka yksin sen yhden lootan! Yksi ei koske tikullakaan laatikoihin mutta syö graavattua kalaa juuri niin paljon on sitä piisaa. Kaksi syö kaikkea mitä näkee niin paljon kuin antaa;) jossain vaiheessa yhden kupu tulee täyteen ja yhdelle on pakko pistää sopi kun oma järki ei sano että vatsa on täynnä vaikkei kinkku olekaan loppu. Töihin kun lisätään meidät itsemme ja 5 aikuista ruokavierasta ja vielä yksi pikkuipana, niin johan pöydän pitää notkuakin. Mies ja sukunsa rakastaa lanttulooraa. Rosollia kanssa tulee.
Tänä vuonna siis palvattua kinkkua, graavattua lohta ja siikaa, kylmäsavulohta, mätiä, jotain kylmää kastiketta niiden kera,Savulohta myös, lanttu-,porkkana-, ja perunalaatikot, hiukan keitettyjä puikuloita, pikkuporkkanoita, kukka-, ja parsakaalia, herneitä, papuja. Kauppahalleista on tarkoitus myös ottaa poron suolalihaa tms. Sitä on aina ollut jouluna. Semmoista oikein ohutta, kuivaa siivua. En sattuneesta syistä osaa kertoa tarkemmin kun en itse ole maistanut. Kotijuuston teen aina. Jälkkärikahvin/ glögin kanssa illan pimetessä suklaita, piparkakkuja ja luumurahkaa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Tuota punajuurilaatikkoa ajattelen pienen kokeiluerän tehdä, ostin sitä varten homejuustolla maustettua kermaa, ajattelin sillä saada homejuuston makua laatikkoon, punasipulia joukkoon ja ehkä vähän omenaa ja kenties maustan hunajalla tai sitten en. Taidan sitten keittää ne punajuuret samalla kun rosolliin keitän niitä kumminkin ja jätän ryynit laatkosta pois. On helppo kokeilla, kun teen meille kahdelle ja yritän saada vain pienen annoksen, vaikeaa se kyllä on. Muutoin yritän saada aattona sellaista vähälajisempaa pöytää tarjoiltavaksi, kalaa kuitenkin täytyy olla, herneitä, rosollia,sienisalaatiai, kinkkurulla, perunalaatikko ja lanttulaatikko, mutta ei muuta. Jos väkeä olis enempi, niin tekisin lihapulliakin ja jotain muutakin salaattia. Jälkiruokaa en kahdelle paljon tee, ehkä vaan hillaa ja jätskiä ja kahvia tms, siis kevyttä jälkkäriä. No kyllä tuostakin luttelosta aika määrä ruokaa tulee, kestää kauan kun sitä syödään pitkään ja hartaasti.
Lisäys tähän vielä, että meillä sitten mennään aivan päinvastaiseen suuntaan kuin Rosmariini & Timjamin kotona, eli väki vähenee , ei tämäkään vaihe kauhea ole, kun ei tee siitä mitään kauhean ylipääsemätöntä ongelmaa.
Itse ajattelin uutena “ruokana” tehdä lohirullia (tuorejuustotäytteellä) ja savukalatahnaa kun jotenkin ne perinteiset alkavat täälläkin tökkiä ja yritetään muutenkin kehitellä omia perinteitä Yksi meidän koko perheen lemppari on täytetyt kananmunan puolikkaat, jopa lapset pistelevät niitä hyvällä ruokahalulla
Tintsi, millä ne kanamunat on teillä täytetty?
Voihan nenä, justiinsa muistin, että lupasin Viherpeukalolle sitä imelletyn ohjetta, millä olen tehnyt. Laitanko vielä, vai onko tarve mennyt ohi?
R&T, mun mummoni teki jouluna aina karjanpaistia, eli lapsuuden jouluihin se on kuulunut (joulupäivänä), mutta omaan jouluun en ole sitä ottanut. Kinkku oikeastaan riittää lihaksi, mutta jotain kalaa voisi vielä keksiä. Silakoiden suhteen taitaa olla jo myöhäistä. Tuo punajuurilaatikko voisi olla ihan kiva kokeilla pienellä määrällä, kun tytöt ei varmaan siitä kovasti innostu. Mun mielestä taas kuulostaa aika hyvältä. Herneitä pitääkin muistaa ostaa, niitä oli mammalla aina.
Peukku, mä olen täyttänyt puolikkaita kananmunia paistetulla sipulilla. Tai siis olen kaivertanut sen keltuaisen pois ja lisännyt sen joukkoon paistettua ihan pieneksi silputtua sipulia. Se mössö on sitten lisätty takaisin koloon. Näyttää erittäin epämäräiseltä, mutta maistuu tosi hyvältä. Päälle voi laittaa vaikka pienen nokareen majoneesia tms.
Havina,Kiitos, mutta nyt on tarve mennyt ohi, tuli muutoksia suunnitelmaan ja ostimme yhden immelletyn valmiina, jos se nyt sitä on…
anita kiitos ja slurps, mun on nälkä …
Anita, silakat eikä sillit ole vielä yhtään myöhässä, itsekin tein tänään viimeisen satsin uutta kokeilua pitkäpippuri-korianterisilakoita, mutta minä lähdenkin niiden kanssa reissuun. Vielä edellisenäkin päivänä ehtii laittaa kevytsuolatut sillifileet ja silakat marinadiin.
Meillä on joulumenu kallistunut kovasti kalojen puolelle, oliskohan vähän tuota ruotsalaisen smörgåsbordin tapaista, snapseineen kaikkineen (mutta ilman lihapullia).
Lasten lemppari on ollut vuosikausia se vaikeampi eli liivatteella hyydytetty kermaviililohirulla, myös mätiä täytyy aina olla, ja se sekoitetaan smetanaan, tuleepi riittoisampaa.
Tänä vuonna tein myös vanhoja tuttuja sinappi- ja valkosipulisilakoita, sherrysilliä ja muutaman vuoden takaista ´löytöä´ brännösilliä (joltain ruotsalaiselta nettisivulta). Siihen tulee sipulia, chilikastiketta ja valkosipulia. Vie kyllä kielen mennessään. Tänä vuonna vihdoin kirjoittelin reseptit itselleni ylös - ärsää kun joutuu etsimään niitä aina vanhojen papereiden joukosta…
Näiden moninaisten sillien plus graavikalojen lisäksi meillä on tietty 12 kg kinkku, porkkanalaatikko, hunajapaistettuja inkiväärilanttukuutioita, ja ukko vaatii tietenkin rosollia suolasiialla.
Meillä kun ei tykätä graavista kalasta eikä näistä perinteisistä silakkajutuistakaan, niin olen tehnyt jouluna aina currysilakoita. Se on varsinkin äitini herkkua ja sitä voi syödä myös kylmänä.
500g silakkafileitä
1 nippu tilliä
1-2 tl mustapippurirouhetta
2 dl kermaa
2 dl kermaviiliä
1 rkl hunajaa
2 tl suolaa
2 tl currya
Fileet kääritään rulliksi, ladotaan vieriviereen voideltuun vuokaan. Päälle hienonnettu tilli ja mustapippuri.
Muut ainekset sekoitetaan keskenään ja kaadetaan päälle.
200 astetta 25-30 min
Suolaa laitan enemmän ja mustapippuria ehkä vain 1 lusikallisen. Kylmänä mausteiden maku on voimakkaampi.
Jos ei halua tehdä lanttulaatikkoa niin valkosipulilantut/nauriit sopisivat hyvin lihalle kaveriksi.
Joskus kun en ole saanut tuoreita silakoita, niin olen ostanut pakastefileitä.
Mie teen ainoastaan piparjuurisilliä. Tuohon ohjeeseen lisään vielä raastetun omenan.
Sekoitan kastikkeen sillin joukkoon lasipurkkiin jo edellisenä päivänä.
Viherpeukalo, teen ne aika yksinkertaisesti ja nopsasti. Muussaan munista jääneet keltuaiset maustamattoman majoneesin kanssa. Sitten lisäilen Dijon-sinappia kunnes maistuu ihan vähän. Mössö takaisin joko pursottimella tai lusikalla. Niihin sopisi hyvin anjovis tms. mutta sitten jäisi muksuilta syömättä
Kiitos munaohjeista, anita ja Tintsi. Tekee mieli kokeilla, jos ei nyt jouluna, mutta onhan päiviä muulloinkin.
Meidän kalapöydässä on jo vuosia ollut tätä Hesarin ohjeella tehtyä lohimoussea. Herkullista saaristolaisleivän päällä. Seuraavan kerran sitä tehdään juhannuksena uusien perunoiden kaveriksi.
Meillä täytyy jouluna olla aina lasimestarin silliä. Keitetyt puikulaperunat lisäksi. Kinkun paistan kun isäntä saa työmaalta sen joululahjaksi. Laatikot ja niiden kanssa ehdottomasti paisti hirven- ja sian lihasta. Savulohta pitää olla nuorisolle, eivät syö silliä.Siinäpä se perusrunko ruokapöytään joka kumma kyllä täytyy vain säilyä joulusta toiseen. Lisähöystöjä voi vähän vaihdella sekä jälkiruokia.
Mutta jouluhan on vain kerran vuodessa.
Kopsasin Kurpan piparjuurisillireseptin talteen, vaikutti hyvältä.
Etsin ton välkkeen laittaman linkin takaisen lohimoussen ohjeen,ja tulostin. Jää harkintaan…
Peukku, suosittelen Täällä Marttaliiton sivuilla on tästä moussesta vähän enemmän tarinaa, itse olen törmännyt Hesarin ruokasivuilla ohjeeseen pariin kertaan. Niin hyvää se on, että sitä kannattaa nostaa aina välillä uudestaan esille.
Täältä löytyi monet perinteiset ja helpot ohjeet: Perinteinen joulumenu
ja joulun muistilista.