Kopsasin tuon Välkkeen lohimoussereseptin omiin tiedostoihini. Tänä jouluna sitä ei käytetä mutta varmasti joskus kun haluan tarjota jotain oikein hyvää mutta kuitenkin helppotekoista.
Olisiko vinkkiä sinapin paksuntamiseen, ei taida pysyä kinkun päällä…
perunajauhoilla, mutta vaatii kiehautuksen, muutoin maistuu pottujauhoille
Kurpan piparjuurisilli alkoi innostaa, kiitos reseptistä! Saisi taas piparjuurta pakastimesta käytettyä.
Lohimousse on tosi hyvää myös uuniperunoiden kanssa! Uudenvuoden tarjoiluihin voisikin laittaa sitä vaikka palttoonnapeille - menisivät mukavasti alas kuoharin kanssa
Kävin (toivottavasti) viimeistä kertaa ennen joulua Turun keskustassa Stockalla. Ostin aaton hiukopaloiksi juustoja: gorgonzolaa, manchegoa, salviajuustoa ja suosikkibrietäni StAlbrayta. Möllöttövät nyt työpaikan jääkaapissa ja hajustavat sen varmaan mukavasti ;D
Sain ennen joulua lahjapaketin, missä oli erilaisia juustotyökaluja, päärynä- ja viikunakompotteja, punasipulihilloketta, tryffelihunajaa yms. Kiva maistella niitä juustojen kanssa.
Meillä on tullut tavaksi ottaa varaslähtö joulun juhlintaan aatonaattoiltana. Huomenillalla kuuden hengen voimin eli kaikki lapset koolla ja yksi asuinkumppani (=poikaystävä).
Tarjolla on:
kalalientä, ruusukaali-polarjuustosalaattia, suppilovahveropiirasta, ruissipseja ja valkosipulituorejuustoa, marja-aroniapähkinäkakkua ja jätskiä, mandariineja. Juotavana kuohuviiniä, yrttiteetä, aroniamustaherukkamehua.
Aattoa ja joulupäivää vietetään kahdeksan hengen voimin. Samat kuusi sekä yksi asuinkumppani (= tyttöystävä) sekä minun äitini.
Hyvällä mallilla on asiat, sekä siivous että ruuat. Ei tule kiire
Mmmm…meillä on kinkku jäähtymässä. Ollaan jo syöty aika mojovat iltapalat siitä. Tuli tosi mehevä ja maukas. Itse tykkään kinkusta eniten juuri sillä hetkellä kun se on lämmin ja juuri tullut uunista. Piti paistaa kinkku jo nyt kun ukko ahnehti 7,5kg kinkun meille kahdelle. Onneksi tulee edes päivällisvieras huomenna, niin on mahdollisuuksia saada kinkku syötyä ennen kuin matkustetaan uudeksi vuodeksi pois kotoa.
Meillä ei ole kuin kaupan silliä aattona…en jaksa itse tehdä. Lisäksi kylmäsavulohirullia (rullan täytteenä paprikatuorejuusto, tilli, hyvin hienoksi hienonnettu sipuli ja mustapippuri.
Onko kohtuullista, että jouluksi ostettu pikkukinkku menetti paistossa painostaan komanneksen? Alkupaino 1,66, paiston jälkeen 1,14 kg.
joko löysit vastauksen? (esim haku kinkku menetti painostaan) - viime vuonna joulun alla kuluttajaliitto oli tutkaillut asiaa…
Enpä tullut edes ajatelleeksi googlata. Näyttää olevan aika suuria painohävikkejä, mutta ei 30 prossaa pidä suotavana edes lihateollisuuden tutkimuskeskus. Pakkauksessa ei ollut mainintaa painonalenemasta, mikä pitäisi suosituksen mukaan olla. Valmistaja on Kotkan lihatukku, ja liha kotimaista.
Niin ja onneks ostettiin myös pala kalkkunaa (oli ostettaessa melkein puolet pienempi, paiston jälkeen melkein saman kokoiset köntit). Ja on myös kalaa.
Kotkan lihatukulla on yleensä laadukasta tavaraa. Saas nähdä kuinka miun vähän yli kilon palalle huomenna käy;)
Maku on kyllä hyvä, just sopiva suola.
Kohta saan uunista ulos oman joulukinkkuni. 7 kg 300 g lähtöpaino, paisto-ohjeella 125 astetta ja 60-80 minuuttia per kilo lähdin sitä paistamaan klo. 17.30. Nyt näyttää elektroninen lämpömittari että kinkun lämpötila on 75 astetta. Laskin äsken paistolämmön 100 asteeseen loppuajaksi. Aika nopeasti kummiskin näyttää kypsyvän, 5 tuntia mennyt tähän mennessä ja yli 7 tuntia pitäisi ohjeen mukaan kestää. Monihan jo ottaa kinkun uunista tuon asteisena. Itse aattelin että 77 asteeseen paistan, eikös se pikkuisen vielä kypsy uunista oton jälkeenkin joten siihen 80 asteeseen tai lähelle pääsen.
Tässähän pääsee kuorruttamaan kinkun vielä ennen puoltayötä, elikkäs myös maistamaan
Just otettiin kinkku ulos uunista. Mittari näyttää 78 astetta.
Kyssäkaali, kauanko annat sen levätä ennenkuin laitat sinappihunnun ja isket uuniin kuorruttumaan ?
Nuu, en mä sitä kuorruta. Lähemmäs tunnin sai huilata ja sitten verkon irrotus oli aika tuskaista tuhertamista. Siipaleet maisteltiin ja jäähtymään laitettiin.
Meillä ei ole koskaan mittaria ollut, mutu-tuntumalla mennään. Tunti per kilo + 1-2 tuntia. Meillä pitää kinkun olla kypsää ja mureaa. yleensä on ollutkin Nytkin tuli 5 kg:n kinkusta kypsä, illalla ko 21 laitettiin uuniin, kello herätti 3.30 ottamaan kinkun pois. Siis 6,5 tuntia paistui 100 asteessa. Ennen ruokailua laitan siihen sinappihunnun ja kuorrutan uunissa.
Isännän omassa savusaunassa pari päivää palvaama lähisian joulukinkku - mehevä, kostea, ja kuitenkin kypsä keskeltä…
Onpas herkullisen näköinen.
Minä herkuttelen parhaillaan kylmäsavulohi- ja siikaleivillä. Kylmäsavusiika uusi tuttavuus; herkkua