Joulumenu

Heh, vuosi sitten tuossa näytin kirjoitelleen joulukinkkuasiaa, ja heti nyt taas samoissa puuhissa.  Kiinnostaa millaisia kuorrutteita laitatte kinkkuunne ?  Olen yleensä sekoittanut sinappia ja sokeria keskenään, sivellyt sitä seosta pintaan ja laittanut uuniin. Joskus olen siihen ripotellut vielä pinnalle korppujauhoa.

Nyt luin jostain nettisivulta että kinkku sivellään sinapin ja kananmunan keltuaisen seoksella ja päälle ripotellaan korppujauhoja.  Onko tällaisesta kellään kokemuksia, ja jos on niin millainen tuo on - rapea ? kova ? pehmyt ? maku ?

Meillä taitaa mennä kinkun kanssa myöhään. Kinkku on edelleenkin kylpyammeessa, sillä se ei ole vielä sulanut. Voi ei :. Funtsittiin jo, että hakataan se lihakirveellä paloiksi, jotta mahtuis mikroon sulatukseen :smiley: Mitähän tästä tulee…

Minä otin tunti sitten kinkun uunista ja kuorrutin sen sinapilla ja korppujauhoilla. Lisäksi painelin kinkun pintaan vielä kokonaisia neilikoita :slight_smile: Tekee kivan maun kinkkuun ja auttaa kai jotenkin myös kinkun säilymisessä. Tekisi mieli jo nyt maistaa kinkkua, mutta maltan mieleni ja herkutellaan vasta huomenna. Närpiönlimputkin sain juuri paistettua ja nyt puuttuu enää perunalaatikko. Sen laitan imeltymään vielä ja huomenna sitten uuniin.

Puoli tuntia sitten kinkku ulos uunista ja äsken irrotin verkon siitä. Kuorrutus jää huomiselle.

Taitaa olla jo myöhäistä tälle joululle kertoa kinkun kuorrutteesta, mutta tämä on jostain ikivanhasta keittokirjasta ja olen tällä laittanut kohta neljäkymmentä vuotta:

1 keltuainen ja n. rkl tai pari sinappia sekoitetaan ja se sivellään sutilla kinkun pintaan.

Korppujauhoa ja fariinisokeria sekotetaan keskenään ja ripotellaan kinkun pintaan. Vielä voi laittaa kokonaisia neilikoita n. viiden sentin välein koristeetksi. Viitisen minuuttia 200-225°. Tulee kaunis kullanruskea pinta ja maistuu hyvältä.

Tänään tein eka kertaa eläissäni merenkeja, kun oli jäänyt majoneesin tekemisestä ja kinkun kuorruttamisesta valkuaisia. Voi vitsit, että ovat hyviä. Mulla oli viisi valkuaista ja siihen vatkasin vähitellen 230 g sokeria ja 1 tl vaniljasokeria. Ensin tunti kakskyt minsaa uunissa 115° ja sitten toinen tunti 50°.

Tässä meidän joulupöytämme. Kinkku (sinappia ja korppujauhoja kuorrutuksena), peruna-, porkkana-, lanttu-, bataatti-, punajuuri- ja kahdella tapaa maksalaatikot, rosollia kahdella tapaa + punainen kerma, sienisalaattia, kinkunliemikastiketta, lämminsavulohta, sitruunakastiketta, hirvipasteijaa, juuressalattia. Juomana tumma olut, punaviini, snapsit kossusta ja tyttärillä kivennäisvesi.

Meillä oli pöydässä kinkku, lanttu-,porkkana- ja bataattilaatikot ja imelletty perunalaatikko, mauste- ja sinappisilakkaa, graavi- ja kylmäsavulohta, mätiä ja smetanaa (nämä kaks ekaa kertaa), rosollia, säilykeherneitä, keitinperunoita, pikkelsiä, hillosipuleita ja oliiveja. Nää lisukkeet lähinnä nuorison toiveesta. Meillä on aina paljon kaloja kun ite tykätään, ja olikin jännä huomata kun miniäkokelas sano et heillä ei oo semmosia ollenkaan. Jäätiin isännän kans miettimään et mitähän ne oikeen jouluna syö… :wink:

Me kävimmä syömässä riistapainotteisen jouluaterian Rukalla ravintola Peakissa. Ruoka oli todella maukasta ja kauniisti laitettu tarjolle, menussa ei ollut mitään perinteistä mutta kerran näinkin, ehkä ensi vuonna laitan joulun kotona tai tuppaantus lasten luokse aaton sapuskoille.

jo perinteeksi tullut kahtia jaettu joulumenu: eilen kalat (lohta graavina ja savustettuna, savusiika, suutarinlohta, sinapissa sekä silliä että silakkaa, sillikaviaari) kavereinaan keitetyt perunat ja rosolli ja tomaatti-sipulisalaatti.

tänään sitten lihat (kinkku, kalkkuna, aladoopi, maksapasteija) - eilen keitettyjä perunoita paistettuina sipulin ja valkosipulin kanssa ja lanttulaatikko.

yösyömisenä eilen teetä ja kinkkuvoileipää, tänään teetä ja lohivoileipää:-) jälkiruuaksi hedelmärahka ja välipaloiksi torttu ja kaffe. aamiaiseksi riisipuuro.

huomenna aloitetaan rääppiäiset: kalojen lopuista tehdään kalasoppa, joululimpun kanssa herkkua.

Taidan tehdä laatikot pakastimeen tänä vuonna. Yleensä olen tehnyt kaikki  jouluruuat  aaton  aattona ja sitten paistellut ennen kinkkua ja sitten   osan tuoreena  uunista ruokapöytään. 

Jotenkin on liian rankka prosessi ja   aina tulee jonkinlaista  hankausta, kun muu osa perheeestä katsoo telkkaria ja itse   sitten häärää uupuneena keittiössä. Jotenkin siinä pinna kiristyy.

Apua olen sitten  "osannut  ottaa vastaan "  suurinpiirtein vain hedelmäsalaatin teossa.  Siinäkään en ole osannut  olla suu kiinni. Lähinnä hedelmäpalojen    suuruus on ollut  kevyen  veistelyn  kohteena. Haluan että  mandariinilohkot   leikataan kerran  kahtia. Appelsiiniit kolmeen osaan. Banaaniviipaleet ei  liiaan suuria eikä pieniä, noin  1-1,5cm leveitä. Samoin  pilkotut  omenat ja  pääärynät ei saa olla liian suuria eikä pieniä. viinirypäle  kerran halki.

Jotenkin kumminkin tuntuu että  saa jotain  kakkoslaatua kun  ottaa  pakastimesta, mutta  voin joustaa että poistuu tuo epämiellyttävä osuus tuosta  jouluperinteestä.  

Taidan ruveta kuorimaan lanttuja .

Sullon hedelmäsalaatin teko yhtä tarkkaa ku puuhevosen pakoputken poraus

Ilman muuta pitää   tehdä  hedelmäsalaatti  tieteen ja oman kokemuksen mukaan parhalla tavalla. Bananiviipaleet  ei saa olla liian pieniä  kun muutenkin veltostuvat  seuraavaan  päivään  ja ei sitten ole mitään suuntuntumaa. 

Muutenkin kun  tekee hedelmäsalaattia niin kannattaa ensin pieniä niitä sitrushedelmiä ja lopuksi vasta  omanat ja päärynät ja banaanit ja mieluiten suoraan  appelsiinimehuun,  etteivät kerkiä tummumaan.

Ilman muuta pitää saada semmoista tasalaatusta ehkä 1-1,5 cm    paloja  eikä pientä mössöä.

No niin olen tehnyt  "sotasuunnitelman". Ensin kauppaan   ostoksille. Toivon mukaan ei ole  niin tungosta että joutuu tökkimään toisia  kassajonossa perään, siitähän ei tykätty.

Mitä tämmöisetkään  reseptit on , "maksaa 300g ". Kyllä sitä maksaa sentään pitää kilon verran  ostaa ja lanttuja 3- 4 kiloa.   Ei näitä laatikoita koskaan liikaa tee.

Laitoin pakkaseen laatikot.

Ei mulla LL mukaisesti ollut maksaa, vaikka tein 3;een talouteen…mua kun on moitittu, että AINA teen liian suuria satseja, koitan ottaa opiksi.

Kun teidän tekemisiä lukee, en minä ihan mahdottomin oo laittamaan, turhaan moittivat.

Hans Välimäki  ei  tykkää Suomalaisista perinteisistä jouluruuista. Lusikallisen saa alas  kutakin  lajia.  Tulee mieleen  että onko  Hansin makumaailma ihan  loppuun asti kehittynyt, vielä :)

Tässä   Välimäki on kuitenkin  väsännyt  laatikoiden reseptit. Hirvittää tuo siirapin määrä lanttulaatikossa. En itsekkään saisi tuota  kurkusta alas

.http://www.ruokala.net/resepti/joululaatikot-a-la-hans-valimaki-1

Lanttulaatikon pitää olla niin  maustettua että kun syö,  niin kitalakeen  ei saa jäädä mitään  karvasta jälkimakua.  Tämä onkin yksi syy miksi en halua kaupan valmislaatikoita.

Me tehtiin viime sunnuntaina ne laatikot mitä syödään jouluna - bataatti-, maksa- ja imelletty perunalaatikko. Maustellergisena kaupan valmislaatikot ei mulle käy. Vietettiin samalla etukäteen ns. pikkujouluja ja syötiin laatikoita tuoreeltaan ja jaettiin yhdet lahjat, koska meillä on taas tulossa ns. juoksujoulu eli kuljetaan ympäri maata monessa eri paikassa: yhteen paikkaan tehdään valmiiksi ja viedään jouluruoat, yhdessä paikassa käydään muuten vain ja yhdessä paikassa tehdään ruokia paikan päällä. Loput laatikot otetaan minulle mukaan niin muut saa syödä ‘oikeita’ laatikoita eikä kaikkien tarvitse ‘kärsiä’ mausteettomista laatikoista.

Mulla on sama homma, kaupan laatikot ei käy mausteiden takia. Tänä vuonna en jaksa väsätä laatikoita, mutta tein just uuniin maksa-jauhelihapaistoksen. Siitä tykkää kaikki. Ajattelin aattona laittaa uuniin muhimaan lanttu-ja porkkanapaloja. Saavat korvata laatikot.

Juoksujoulu kuulostaa hurjalta! Onneksi ei ole enää sitä rumbaa aattona!!!

Yhdeksän henkeä on meillä pöydässä aatonaattona, jouluaattona ja joulupäivänä ja ehkä vähän pienemmällä joukolla tapanina. Muuten omaa perhettä, paitsi P ja tyttöystävänsä tuovat mukanaan japanilaisen tytön, joka onneksi osaa puhua suomea tosi hyvin. Ihan kiva!

Minä olen jouluisin pääkokki, mies kyllä laittaa kalat ja kinkun. Viidelle päivälle jaan ruuanlaiton, jotta jaksaa. Joulupäivä ja tapani mennään kyllä aatonaaton ja aaton jämillä. Sienisalaatti, graavikalat ja saaristolaisleipä pysyy aina ohjelmassa, mutta muuten tykkään kaikenlaista kokeilla pitäytyen kuitenkin pääasiassa oman sadon hyödyntämisessä. Nyt on just ihanaa katsella kaikkia ihania reseptejä :). Täytyy vaan yrittää muistaa, että ei innostu liikaa.

Juoksujoulu kuulostaa mullekin tosi rankalle. En ole koskaan viettänyt joulua sillä tavoin, kun olen niin laiska mihinkään lähtemään.

Taidan saada jouluaatoksi ruokavieraan joka tykkää kalaruuista.

Vielä vähän suunnitteluasteella, mutta jos paria sorttia silliä (mauste- ja piparjuurikastikkeessa) silakoita (rullina ja cyrrysilakoita) lohta graavina ja savustettuna, mätimoussea, rosollia+soosi, salaattia, keitettyjä munia ja perunoita.

Jälkkäriksi varmaan sen (itsestä) parhaan, valkosuklaamousse mansikkakastikkeella.

Joulupäiväksi voisi paistaa itselle pienen lihapalan ja kaupan lanttulaatikon, herneet, soosi ja perunat.

Kahtena jouluna olemme syöneet minun äidilläni. Ekan kerran, kun esikoinen oli 10 päivää vanha ja toisen kerran, kun olimme rakennusaikana vuokralla ja kuopus oli 9 kk. Mun vanhemmat ovat yleensä käyneet joko jo syömässä aattona tai vasta joulukahvilla. Ongelmana on se, että he haluavat syödä kello 11-12 jouluaterrian ja me vasta neljän aikoihin.

Tänä vuonna haemme heidät vasta joulupäivänä kahville, koska olen aattona töissä ja syöminenkin venyy sen vuoksi.

Ai niin täähän olikin joulumenu. No laatikot teen raakana pakkaseen, bataattilaatikon ostan. Valmis pieni kinkunpala, palapaisti, ne laatikot, savukala, sinappisilakka, keitetyt perunat ja currysilakat, rosolli ja italiansalaatti kuuluvat joulupöytään. Torttukahvit ja glögi sitten myöhemmin. Aattona paistetaan joululaatikot suoraan pöytään.

Miks jouluna pottuja? Niitähän syyvään muutenki myöthän :D