Joulumenu

Kalojen ja palapaistin kans. Palapaisti jäi siitä ajasta, kun lapsille ei kelvannut mikään joulupöydästä. Piti jotain kehitellä keillekkin.

Kyllä mäkin tykkään sen yhden-kaks perunaa syödä kalojen kanssa.

Meillä tänä vuonna kalaosastolta graavia siikaa, lämminsavulohi, nieriä tai siika (ei vielä päätetty), siianmätiä lisukkeineen, puolukkasilli ja ehkä joku itsetehty silakkajuttu. Laatikot jätetään väliin, kinkun ja omatekoisten makkaroiden kanssa lämmin rosollinkaltainen sekä ruusukaalia, karamellisoitua omenaa ja pecanpähkinöitä salaattina. Saaristolaisleipää ja siemennäkkäriä myös.

Jälkkäriksi kuohuviinisorbettia ja jouluista pavlovaa. Ehkä torttujakin jos vielä pystyy :wink:

Pitääkin käydä torilla ostamassa hyviä ryynimakkaroita ja tehdä joku joulupäivä Virolaista jouluruokaa. Hanapankaalia ja pekonissa paistettuja ryynäreitä, tai verimakkaran nimellä ne siellä on.

Meillä menee joulu  perinteisen käsikirjoituksen mukaan.  Maukkaita   kevyitä  perinteisiä  laatikkoruokia , kuten maksa-, lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Rosollia, kinkkua, silakoita , silliä, joulutorttua,sienisalaatia,  hedelmäsalaattia  ( ehdoton  menestys )  ja siinäpä se   suurinpiirtein olikin.

Vuodessa on  n.51 muuta viikonloppua  jolloin voi viritellä niitä muita juttuja,  jos haluja on. Eikä ole mitään perinteitä häiritsemässä  luovaa ja  "edistyksellistä"  kokkia.

Harmittaa että niin vähän arvostetaan omia "juuria"  ja edeltävien  sukupolvien  "elämäntilanteita" ja olosuhteita.  Mun mielestä  "joulupöytä" on   enemmän tunnejuttu,  kuin se että mennään nyrpistämäään nenää  jokaiselle esialle josta ei tykätä,  ja   valitetaan,  kun ei juuri niitä omia herkkuja ole tarjolla.

Mulle ei mikään ruoka maistu hyvältä kolmea peräkkäistä päivää, joten ollaan otettu vapaudeksi tehdä aattona aina välillä jotain muutakin. Koko perinnekavalkadi saadaan sitten sukulaisissa joulupäivänä ja tapanina.

Meillä kanssa perunoita vielä lisäksi vaikka jo imellettyä perunalaatikkoa,siis itsetehtyä.Mutta joainen saa sitä mistä tykkää.Kaikkea hyvää vaan ei jaksa kerralla syödä,täytyy antaa vieläkin huonommin pärjääville.hyvä vaan kun on vielä ruokaa mitä syödä.no

Meillä kinkun ja poronpaistin kaverina uunijuureksia.Punajuuri,lanttu ja porkkanalaatikkoa tietenki.Suolakalaksi Inarin taimenta ja Naruskan siikaa.Tänä jouluna en tee lasimestarin silliä,ei oo menekkiä.Muikun mätiä sipulisilpun kans.Rosolli on ehdoton must,eikä sooseja siihen.Jälkkäri on vielä pohdinnassa,ehkä mangokääretorttua.Lopuksi pakkasesta Jääkeriä ruuansulatukseen.Lista tod näk elää,otan vastaan toiveita rakkaalta perheeltäni.

Kivinalle,tässä punajuurilaatikon ohje.

500gr punajuuria

2 rkl voita

2 punasipulia

2 dl rouhittuja ohrasuurimoita 

n. 5dl vettä+kasvisliemikuutio

mustapippuria myllystä

150 gr Cantadou piparjuurituorejuustoa

0,5 dl kermaa(minä laitoin ruokakermaa kolme juustoa)

Kuori ja raasta punajuuret(raakana) kuullota sipuli voissa lisää punajuuri ja ohrasuurimot.Lisää vähitellen liemi ja hauduta n. 20 min sekoittaen.Lopuksi juusto,kerma ja pippuri tai haluamasi mausteet,vuokaan ja uuniin 150 astetta n.30 min.

Kiitos Karvari. Isäntä tässä mainitsi, että voi tehdä punajuurilaatikkoa, kun on jääkaapissa tuoreita punajuuria. Minä laitoin asian aivan lekkeriksi, kun en ollut kuullutkaan, että punajuuresta tehdään laatikkoa. Siispä yllätän isännän tällä herkulla.

Mie olen tuon tapaista joskus Frantsilan tilalla syönyt. Oli siinä jotain yrttejäkin mukana, mahdottoman hyvää.

minä punajuuresta ja homejuustosta väsännyt

Meillä on aina ollut kinkku, mutta nyt tulee kalkkuna. Sitäkin on usein ollut lisänä, mutta tämä joulu vietetään kahden ja kalkkunan sai lähilihakaupasta tällä kertaa ilman tilausta. Kokonainen lintu, mutta ei mikään mutanttikokoinen.
Sen lisäksi:
Siskon tekemä lanttulaatikko
Uunivuoka rosolliaineksista
Mätiä, muikku & kirjolohi, sipulit ja smetanat
Lohipastramia
Katkarapuhyytelöä (tähän menee myös lohifileen loppu ja vähän mätiä)
Saaristolaisleipää, voita - ja jos pottua keitän, niin puikulaa on oltava
Juustoja, portviiniä, ehkä jotain itsetehtyä hilloketta

Ja muut makeat hoituvat sitten lahjasuklaasta. Kirjakin on odottamassa...

Tuoreita silakoita ei ole näkynyt kahteen päivään  kaupoissa.  Ehkä torstaina   oli mutta  ei sen jälkeen.

Luulisi että huomenna on. Olen  tehnyt joka jouluksi valkosipulisilakoita., myös harvemmin  sinappisilakoita mutta   kyllä valkosipulisilakat  riittää.

Lasimestarin silliä myös johonkin aikaan tein,  mutta sitten huomasin että   suolasillit on parhaita sellaisenaan.  Poistan vaan ruodot ja  paloitttelen.  Tuoresuolattu  lohi totakai.  Laitan  valkopippurin , sokerin, suolan ja  tillin lisäksi hiukan valkosipulia.  Lohen nahan paistan  joku  aamu  pannussa  rapeaksi pikku paloiksi. 

Epäilen että pakastimessa on  haukea hiukan  ja sitä paistan pannussa joulunaikaan.

Siivotessa löysin  takaeteisestä  kypsiä tomaatteja kyymmenkunta :) Oli vatteiden alla ja jääneet huomamatta.

Viimepäivien kovat tuulet on pitäneet silakanpyytäjät laitureissa? Pakastefileitä löytyy aina kaupasta. 

Vanhanaikainen tapa kypsentää kinkku    on keittäminen. Hans Välimäki suosittelee vanhanaikaista, isoäideiltä opittua  tapaa kypsentää kinkku uunin sijaan keittämällä. Herkullisen maun lisäksi keittämisessä on se etu, että kinkku kypsyy veden vuoksi totuttua nopeammin.

Linkkasin tänne tuon jutun kun pentissä Sisäpuuhia-ketjussa on ollut juttua kinkun keittämällä valmistamisesta.  Ehkä ensi jouluna kokeilen, tänä vuonna ostin valmiiksi kypsennetyn parin kilon kinkun. Ennen olen aina paistanut itse uunissa kun on  ollut sellaisia 7-kiloisia valmistettavana. 

Elikkä kinkku  110 astetta ja  ensimmäiselle kilolle 1,5 h ja muille tunti/ kilo ja  on ok.

Valkosipulisilakat n. 600 g   loppui kesken.  Porkkanalaatikko  1 neljän hengen annos  oli  liian vähän.  Saa olla puolet enemmän. Lanttulaatikkoa n 3 kg  lanttuja. olisi  saanut olla   enemmän,kun loppui jo pari päivää sitten.

Maksalaatikkoa oli kilosta maksaa ja kukaan ei tykännyt siitä, en edes minä. Syön kuitenkin pois.  En osaa sanoa mutta on jotenkin  pliisun makuista. Saisi olla makeutta   ja rusinoita  enemmän.

Sienisalaatti  oli myös jotenkin  mautonta ja  pliisua.  En osaa sanoa mistä johtui. Suolasienistä tehtiin ja  valmiiissa tuotoksessa oli sitten liian vähän suolaa.  Kastikkeena oli  vatkattua  kermaa ja smetanaa. Pitää seuraavaksi kokeilla kermaviiliä. Ehkä siinä oli myös  liian  vähän pippuria ja  etikkaa.

Ensi vuonna pitää tehdä enemmän rosolliakin,  Siis tuleeko nämä lapset syömäään kotiin jouluksi. Sellaisen vaikutelman siitä sai. Hyvä niin.

Aaton-aattona tunnelma oli ihan  hyvä. Oli fiksua tehdä osa  ruuasta etukäteen pakastimeen, ettei ollut niin hirveästi homaa. Ensi kerralla vielä enemmän,  ja tosiaankin osa pakastimeen  raakoina ja kypsennys jouluaattona.

LL, jos viitsit niin tähän samaan yhteyteen olis kiva saada niiden maistuneiden valkosipulisilakoidenkin resepti. Ens jouluna kun täältä ideoita ja vinkkejä etsiskelee niin olis helppo kun olis ohjeet jo valmiina, senkun vaan tekisi.

Mukava kuulla että se teidän kinkun kypsyys onnistui "koko matkalta" hyvin

Viime vuoden parin kilon valmiskinkku oli suuri pettymys maullisesti. Ei joulukinkusta kuullutkaan, ei ikinä enää sellaista. Nyt ostin 6 kg pakastekinkun potkalla, kotimaisen. Otin sen tänään aamusella jääkaappiin sulamaan, 3-6 kiloisille on 2-3 vrk:n sulatusaika jääkaapissa. Menee just ajallisesti nappiin.

Meinaan tehdä bataattilaatikkoa. Makuasioita mietin ja kysynkin että kumpi reseptivaihtoehto tuntuisi bataatin mietoon makeuteen sopivammalta (molemmissa ohjeissa on bataattia 1 kg)? Ajatuksia tai kokemuksia ? Haluaisin tehdä tästä herkullisen, syöjiä on monia ja monenikäisiä.

1) muna,2 dl kermaa,0,5 dl siirappia,1 tl suolaa,0,5 tl inkivääriä,0,25 tl valkopippuria, 0,25 tl muskottipähkinää
2) muna,1 dl kookosmaitoa,1 tl suolaa,limetin kuori,1 tl raastettua inkivääriä,0,5 tl kardemummaa

Nuu, jälkimmäinen! Kookos ja bataatti on hyvä kimppa ja limen kuori vähän taittaa, ettei tuu liian makeaa. Lisäksi on mun mielestä kiva jos laatikossa on hiukan erilainen twisti kuin meidän perinteisissä.

Rapunzel. toi kardemumma tuossa mietityttää kummiskin. Tulee sen mausta mieleen pulla, ja ei olis minusta kiva jos laatikko maistui pullalle. Kardemumma on niin vahvan makuinen mauste. Toisaalta jos sen jättää pois niin onko laatikko sitten ihan lattean makuinen ?