Emo, minkälainen on se isäntäsi maankuulu marindi hirvipaistille( vai onko salaisuus)? Meillä kun on tänä vuonna kait hirveä tarjolla joulupöydässä.
Smetanassa meilläkin suolasienet salaatiksi jalostuvat, hienonhienoa sipulisilppua joukkoon, punasipulia veikkaan minä.
Ettekö kiehauta niitä suolasieniä ennen käyttöä. Minulla on sellainen neuvo, että nopea kiehautus, niin lähtee liika suola.
trekooli, juu tietty mellä ainakin, tais olla sitä ns. sanomattakin selvää plaatua
Isännän marinadia käytämme myös muun lihan, esim. possun tai ulkofilepihvien merinointiin. Lyö laudalta kaupan valmiiksi marinoidut mennen tullen. Mitat ovat noin-mittoja.
Tässäpä noin kilon paistille:
balsamiviinietikkaa ja kylmäpuristettua rypsiöljyä molempia 2 rkl
1 rkl sinappia
1 rkl vasikanfondia
3 murskattua valkosipulinkynttä (tai enemmän, maun mukaan)
1 rkl suolaa
1 tl mustapippuria
nippu lipstikkasilppua
(halutessa voi laittaa ketsuppia tai tomaattimurskaa, sekä esim. salviaa tai rosmariinia)
vettä sen verran, että marinadi riittää tasaisesti levitellen pihveille. Kokoliha muovipussiin ja sinne marinadi.
Kokoliha saa olla liemessä väh. vuorokauden, pihveille riittää puoli vuorokautta.
Kiitos Emo ohjeesta, talletan sen ja kokeilen hirveen.
Testaa ennen joulua, ettei mene jouluateria piloille :=D
Toivottavasti muistin kaikki ainekset.
Kokeilen pieneen paistiin jonain pyhänä.
Meillä nimenoomaan kinkku on joulupöydän kunkku. Kinkku on likimain niin iso kuin löytyy ja koko perhe, 6-8 henkeä, syövät sitä, katoaa kahdessa kolmessa päivässä. Likimain kaikki perinteinen kuuluu pöytään, lipeäkalaa tosin on turha tarjota. Mitään mauste tai taatelikakkuja on turha laittaa tarjolle, emme pidä, mutta muut herkut katoavat heti. Olen laiska ja ostan laatikot kaupasta valmiina ja valmiina monia muitakin asioita, en aio tehdä itseäni hulluksi joulun takia, vaan nautiskelen.
Heh, minusta joulussa on kivaa juuri se itse tekeminen, niin ruokien kuin leipomustenkin. Jätän kaapit nuohoamatta ja ikkunat mieluusti pesemättä, mutta kyökistä minua ei saa pois kuin kilon palasina;-)
Kaapit jää meilläkin siivoamatta, minä vaan en ole mikään mieletön keittiöihminen, vaikka on pitoemännänkin koulutuskin taustalla. Riittää minulle tuo isohkon perheen normaali ruokkiminen. Totuuden nimissä kuitenkin ihan hiljaa mainitsen, että jostain syystä tänä vuonna fiilis tuntuisi olevan parempi kin yleensä, joten eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka innostuisi…
Joulun odotus ja sen suunnittelu onkin joulussa parasta. Joulun tuoksut, värit, musiikki ja tunnelma jo joulua valmistellessa.
Laskin, että minullekin on tulossa kymmenkunta aattoaterialle ja tehtävälista on pitkä, mutta onhan aikaa nyt valmistella. Aikoinaan tulimme joka joulu maalle valmiiseen jouluun.
Aion mennä aika vähillä jouluruuilla. Luistan taas yhteisestä aterioimisesta anoppilassa ja laitan vaan sen verran jouluruokaa mitä itse syön. Kalaa eri muodoissa ja salaatteja joulupäiväksi ja tapaninpäiväksi.
Äitini laittaa joka vuosi aattona jouluaterian. Siellä käydään syömässä. Viimme jouluna laitoin ihan liikaa jouluruokaa, joten tänä vuonna pieni kinkku ja kaupasta rosollia sekä valmiita laatikkoruokia muutama kipale. Lohta, kraavisuolattua (mun suuri herkku) ja savustettua. Pari pakettia jos leipoisi torttuja ja pasteijoita sekä laittaisi kotikaljat käymään. Jouluruoka on hyvää, mutta kun muutaman päivän niitä joulun aikaan syö niin kyllä niihin kyllästyy. Vuosi on oikein sopiva väliaika jouluruuan syönnissä, joka joulu se ensimmäinen ateria on mahdottoman hyvä.
Me vietetään nyt pojan kanssa joulua ensimmäistä kertaa kahdestaan ja laitan taas joulun italialaiseen tapaan kuten mieheni eläessä. Antipastot, agnolotit sun muut. Panettonenkin käyn jostain ostamassa tai sitten teen itse. Ensimmäinen joulu ilman miestäni, mutta odotan sitä silti vaikka toisaalta vähän pelottaa miltä tuntuu. Mutta pojan kanssa jatkamme perinteitä.
Meillä ei koskaan ole kuulunut kalaruoat joulupöytään,ei edes isovanhemmillani,jotka tykkäsivät kalasta...Eikä mieheni perheessäkään joulupöydässä ole muuta kalaa kuin sillipurkki,vaikka syövät kalaa päivittäin...Meikäläiset on ihan selkeesti kinkkukansaa.
Meillä aatto menu on aina aikalailla tämä:
-Peruna,porkkana,maksalootat ja imelletty perunalaatikko
-Palvattu peuranpaisti(kylmänä,siivutettuna)
-Kinkku(mahdollisimman iso,harmaasuolattu viljasian luullinen kinkku ylikypsänä,ilman mitään kuorrutuksia ja ehdottomasti kylmänä)
-Munamakaronilaatikko
-keitetyt perunat
-hyvä lihakastike(jossa nautaa,possua ja peuraa)
-Rosolli(keskenään sekoitetut punajuuri,porkkana,omena ja suolakurkku)
Rosollin kastike(punajuurella,mieluiten etikkaisella värjätty kermavaahto,vähän v.pippuria)
-keitetyt herneet
-välillä on myös kalkkunarulla tai kylmää naudanpaistia.
-kurpitsapuolukkahillo
-sinappeja.mieto,konjakkinen ja tulinen.
-joulukalja
-Lisukkeeksi vielä setsuuria,joululimppua,piimälimppua ja saaristolaisleipää(itse tehtyjä tietty)
Noilla eväillä saadaan aikaiseksi mukava ähky,ja samoja ruokia syödään niin kauan kun niitä piisaa.Mulla meinaa aina tyssätä toi jouluruoan syönti tapanina,mutta kumma kyllä aina voi vähän maistaa vielä porkkanalaatikkoa ja rosollia...ja tietysti sitten siivu kinkkua ja ja ja....
Jälkkärit me aikalailla skipataan yli muutamaksi tunniksi ruuan jälkeen,mutta sitten maistuukin jo kinuskijäädyke(johon ajattelin lisätä tällä kertaa lakkoja),luumu-suklaavaahto.tai jäädytetty suklaamoussekakku.Myös toffeet,nekut,riisimuronamit ja tryffelit kuuluu samaan ähkyn jälkeiseen ruokavalioon
En ole vielä jälkikasvulta tiedustellut mitä kukakin haluaa syödä, mutta arvaan, että näillä mennään:
Salaattia, lihapataa, perunamuusia, lihapullia, nakkeja, kinkku, maksalaatikkoa, kasvisrisottoa, kalapuikkoja. Juomana lienee vettä, maitoa, limsaa ja mehua. Aikuisille olutta ja punaviiniä. "Jälkkärinä" on hedelmiä salaattina ja paljaaltaan, keksejä, luultavasti myös voisilmäpullaa.
Meillä perinteisistä jouluruoista uppoa vain se kinkku.
Meillä on todennäköisesti… kinkku, karjalanpaistia, lanttu- ja porkkanalaatikkoa, keitettyjä perunoita, karjalanpiirakoita ja munavoita, graavi- ja kylmäsavulohta, muikun mätiä, sienisalaattia, rosollia, ja illalla napostellaan juustoja ja hedelmiä.
No enpä ole varma mitä tänä vuonna laitan kun en ole varma ollaanko kotona vai veljen luona. Mutta jos jouluruuat laitan, niin kinkku, ehdottomasti! Lisäksi karjalanpaistia, porkkana- ja lanttulaatikkoa, ehkä imellettyä perunalaatikkoa, keitettyjä kuorittuja perunoita, rosollia ilman silliä, sinappisilakoita (ne on tosin pelkästään mun oma herkku) vihersalaattia jossa ananasta, graavilohta ja kylmäsavulohta, keitettyjä kananmunia… Jälkkäriksi joko luumu-rusinasoppaa, tai jotain muuta makeaa, joku jäädyke tai hyydyke tai suklaakakku tai jotain sellaista. Riisipuuroakin pitää syödä jossain vaiheessa tietenkin. Ja hedelmiä, erityisesti klementiinejä. Ja suklaata, paljon.
Hyvin perinteisellä linjalla mennään. Lipeäkala ei mene millään.
Hieman poikkeaa meidän joulu menu:
Aattona aamupäivällä riisipuuro
Jotain savukalaa (graavia ei meidän perhe syö)
Sinappisilakoita
Currysilakoita (lämmin ruoka)
Rosolli (peruna, porkkana, kinkku, etikkapunajuuri,suolakurkku ja olisikohan siinä ohjeessa omenaakin)
Rosollin kastike (kermavaahto, etikkapunajuurien lientä, sokeri, suola, valkopippuri, sinappi)
Italiansalaatti (ehdottomasti itsetehty: peruna, porkkana, tuorekurkku, herne, kinkku, omena, majoneesi kermavaahdolla ohennettuna)
Pala valmista palvikinkkua
Keitetyt perunat
Palapaisti
Herneet
Lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikko itsetehtynä (perunalaatikon tekee äitini, jotta isä saa varmasti oikeanlaista)
Lipeäkala kuului lapsuuskodin jouluun, jota ilman ei joulu tullut muille. Itse en siitä erityisemmin perusta.
Kotikalja ja maito
Puolukkarahka, kahvi, joulutortut
Konvehteja, vihreitä kuulia, ThaiMix (kuivattuja hedelmäpaloja), cashewpähkinöitä.