Joulumenu

Lissu85: Se porkkanalaatikon ohje Pliiiis!!!!!!!!!!!!!
Tahtoo kokeilla ja varmasti moni muukin!

Hyvä kun juuri satuin tulemaan penttiin kun iiris-kukka kaipaili reseptiä.Eli tälläisen reseptin mummiltani aikoinaan sain porkkanalaatikkoon:

2kg keitettyä ja soseutettua porkkanaa ja 1,5litraa riisipuuroa(punaiseen maitoon keitettyä) sekoitetaan yhteen.lisätään 5rkl(kukkuraista)mantelirouhetta,2rkl suolaa,5rkl(kukkuraista)fariinisokeria ja 5 kevyesti vatkattua munaa ne vaan sekoitetaan porkkana-puuro seokseen.

-kaada seos voideltuihin,korppujauhotettuihin vuokiin.ripottele päälle reilusti korppujauhoja ja painele lusikan kärjellä kuoppia päälle.jokaiseen kuoppaan voinokareet.Paista 175 asteessa,kunnes pinta kauniin värinen.

Laatikosta tulee ihanan miedon ja herkullisen makuinen.Nam!

Kiitos! (Nyt vasta ehdin penttiin)

Oi, pystyisinpä vielä syömään koko perinteisen joulurepertuaarin! Meidän pienperheessämme on jo vuosia ollut kevennetty versio. Alkuun kaloja - graavisiikaa ja -lohta, silliä, mätiä + smetanaa (siitäkin kevytversio), rosollia. Pääruoaksi pieni kinkunpala, joko valmiina ostettu tai itse paistettu, porkkanoista pieniä pateita, lantut kuutioina hunajan kera, vihreitä herneitä. Snapsi, vettä ja viiniä. Jälkiruoaksi kahvit ja banaanikakkua + suklaata, ken jaksaa. Ähky tulee tästäkin! Riisipuurosta on luovuttu. Itsetekoisia lihapasteijoita syödään lounaaksi lihaliemen kera joulupäivänä ja tapanina.

Munajuuston (piimäjuuston) ohje vassokuu

Katri Aalto-Setälän munajuusto

5 munaa 3 l maitoa 1 l hapanta piimää 1 tlk kermaviiliä suolaa, ripaus sokeria Nosta piimä edellisenä päivänä huoneen lämpöön. Kaada muodostunut hera piimän päältä. Maito kuumennetaan kiehuvaksi Sekoita munat, piimä, kermaviili ja sokeri, lisää kuumaan maitoon. Liemi kuumennetaan uudestaan kiehumispisteeseen. Seisota, kunnes juoksettuu ja kerää sen jälkeen juustomassa kuumaan veteen kastetulle sideharsolle, joka on levitetty sopivan kokoiseen siivilään, juurikoriin tai juustomuottiin. Laita suolaa kerrosten väliin. Sideharso käännetään juuston päälle ja pidä juustoa kylmässä seuraavaan päivään.

Tarjoile esim. omenan ja päärynän kanssa.

meidän pöydässä tulee olemaan ainaki näitä: kinkkua, rosollia+kermaviilikastike, silliä, kylmäsavulohta tai -siikaa, graavilohta, lanttu-, porkkana- ja maksalaatikkoa, imellettyä perunalaatikkoa, piimäjuustoa, kahdenlaista salaattia, puikulaperunoita.

Juomina: perusruokajuomat (vesi, maito, limsa), kotikalja, olut.

Jälkkäristä en vielä tiedä, mutta perinteisesti on ollut jotaikin jäisiä marjoja+ kinuski/suklaakastiketta tai kermavaahtoa.

Ja kahvit sitten vielä illemmalla: piparia, torttua, jotain joulusuklaita, konjakkia, viskiä…

No niin.Juuri sain maksalaatikot pois uunista.Huomenna teen pari satsia porkkanalaatikkoa.Äsken isännän kanssa kuorittiin 5kg porkkanoita,huomenna sitten keitän ja soseutan ne ja keittelen lisää riisipuuroa.Tänään teinkin jo 5 litraa,muttei riitä mihkään,kun teinkin nuo maksalaatikot.Lantut odottaa vuoroaan jääkaapissa...josko sitten huomenna nekin keittelisi...Ja sitten kun enään perunalootat joku päivä saa tehtyä ja pakastettua,niin on aika hyvällä mallilla meidän joulu menuhymy.Nyt pitää mennä laittaan saaristolaisleipiä uuniin!kieli ulkoa

Oh ja huh - Lissu85:lle on tulossa sukua joulupöytään, tai ainakin iso perhe :slight_smile:

Tyhmyyksissäni tein kerran kaikki laatikot 4 talouteen,kun kaikilla muka niin kiire joulun alla...allapäinJa sitten taas seuraavana vuonna kysyttiin että voisinko taas tehdä kun oli niin hyviä edellis kerrallakin...ja niin minä höpsö sitten olen velvollisuudesta tehnyt kaikki laatikot,leivät,karkit ja leivonnaiset veljen,vanhempien ja anopinkin talouteen...No se on hyvä ettei muille tule joulustressiä meidän suvussanaurua. Mutta onneksi olen kamala jouluhössöttäjä ja tykkään tehdä ruokaa ja leipoahymy Mutta kinkkua en paista kun omaan talouteen.jotain rajaa mullakinhymyä

Tuota porkkanalaatikkoa pitääkin tehdä minun myös. Vanhalla ohjeella olen kyllä jo tehnyt. Mutta tuota teen kans. Sillä meillä syödään perheen kesken jouluateria jo 18.12 illalla, sillä seuraavana aamuna startataan sinne etelän lämpöön ja siellä ei taida saada suomalaisten jouluherkkuja. Vaikka eihän sitä tiedä, onhan siellä suomalaisten pitämiä ravintoloita, niin voipi hyvinkin onni potkaista.

Ota sitten Pirkkis edes pipareita ja purkki glöjiä mukaan,että saat jotain joulun makuakin aattona,ettei pelkkää paellaa:)

Mutta kun nesteitä ei saa viedä koneeseen ja taitaa glögit mennä vaatteisiin jos matkalaukkuun laittaa.

Mutta ei se mittää, karkuun joulua lähdetään ja se pitää kestää niinkuin mies (nainen).

(no ota edes yksi pipari…)

Onhan siellä kanelitankoja ja neilikoita myynnissä. Nopeastihan niillä siellä mehun maustaa.

trekooli, voikohan tuon munajuuston tehdä hyla-maidosta, vai pitäisiköhän hakea jotain muuta maitoa? Rasvallista vai rasvatonta?

Jos en ihan väärin muista, niin olen tehnyt iskukuumennetusta punaisesta joskus ja piimänä A-piimää. Onnistui vissiin, kun en muista yhtään kertaa, että olisi epäonnistunut;-))

Ok, kiitos. A-piimää minulla onkin tuossa jo hapatettuna. Taidan varmuuden vuoksi kipaista vielä kaupasta punaista maitoa, kun kotona on vaan rasvatonta. Sitten pääsenkin keittelemään :slight_smile:

Olen käyttänyt täysmaitoa siksi, ettei tartu niin herkästi kattilaan. Mulla on paksupohjaisia teräskattiloita, mutta kyllä niihinkin vaan kiinni ottaa.

Ainakin tavallisesta sinisestä maidosta onnistuu myös, rasvattomasta en tiedä. Olen tehnyt myös suoraan navetalta haetusta maidosta, sillä tyttäreni ei siedä homogenoitua maitoa, joten navettamaito käy hänelle hyvin.

Huomaako maussa eroa, tekeekö siniseen vai punaiseen maitoon? Navettamaidosta saan vain haaveilla.

En muista, sillä teen aina täysmaitoon. Luulisin, että rasvaisemman maku on täyteläisempi. Suolaa kannattaa laittaa reilusti ja sötköttää lusikalla vähän sekaisin. Massaa voi ihan sillänsä maistella, että tulee sopivaa.