Joulumenu

Meijjän joulumenu alakaa pikkuhilijaa muotoutua.
Aaton ruokapöytään paistettu hirven paisti,pikkukinkku,suolasiika ja lohi,kylymäsavustettu lohi,lämmimsavulohi,jokiraputahna,silliviettelys(kaupasta)siian mätiä ja sipulisilippua,uunijuurekset,höyrytetyt herneet(omat kasvattamat)höyrytetty ruusukaali,lanttu ja punajuurilaatikot(ite tehty)rosolli,ehkä sienisalaatti.
Juomana olut tai punanen Lindemans.Jäläkkärinä vadelmarahka,myöhemmin kahavi ja mango-sulkaakääretorttu.
Juustotarijotin illemmalla glögin kans,jos vielä jaksaa :slight_smile:

Ihan pienen lihapalan paistan. Sitä aattona, lanttulaatikon, herneiden ja ruskean kastikkeen kera. Jonkun rahkajälkkärin väsään.
Joulupäivänä savustan palan lohta, graavilohta, kylmäsavulohta, piparjuurisilliä ja purkista sipulisilliä, perunoita ja rosollia.
Tapaninpäivänä blinejä, mätiä ja smetanaa.
Hedelmiä, pikkusen taateli- ja hedelmäkakkua ja jokunen herrasväenpikkuleipä.
Joutuu kyllä lenkkeilemään, että hengissä pysyy herkkujen kanssa.

Mietinnässä vielä millon uuvet potut keitetään.Jonaki päivänä varmaan.
Toiveissa olis että pääsee hiihtämään joka päivä,että pysys hengissä herkkujen jäläkeen,Kurpasksi :slight_smile:
Joulupäivänä kalakkuna,tietenki runsailla lisukkeilla.
Ja joka välissä karkkia,kakkuja ja joulupukinkuiskauksia.

Tänään ostin savulohtia. 

Minä paistoin tänään miniälle jauhelihapihvejä 888 g. nautasika-jauhelihasatsista. Kysyin eilen olisiko jotain erityistä mitä hän haluaisi tässä joulun alla/jouluksi ja hän sanoi  että mun tekemät jauhelihapihvit kelpaisi sekä hänelle että tytöille. Niinpä paistelin ja huomenna vien ne samalla kun vien kaikenlaista tuoretarviketta jääkaappiin ja kuivatarviketta ruokakaappiin, 2 kassillista on kasassa. Tietty myös pussillinen joulupukin kuiskauksia löytyy kassista. :)   Tuo on minun joulukukkanen hänelle.  Tosin varmaan pysähdyn vielä huomenna ostamaan myös sen varsinaisen joulukukan, mutta siihen en panosta vaan hyasintti tuoksumaan jouluksi mielestäni on juuri se oikea ja riittävä. 

Minä en leivo,enkä paista tänä Jouluna kovasti itse,kun tilaamme aika paljon valmiina yksityiseltä ihmiseltä,jota olen aikoinani ohjannut tekemään kaikenlaista.Nyt hänellä oma yritys,tekee hyviä ja kotitekoisen makuisia.Ja sitten tytön sulhanen tulee aaton aattona,hän on kokki ,irakilainen ja tekee meille kalasta ja kanasta ruokaa.Tyttö tekee kala voileipäkakun ja isäntä paistaa kinkun ja pienen kalkkunan.Joten eiköhän me pärjätä ruuan suhteen.Minulla kaivelee se syöpä epäily,niin etten osaa olla murehtimatta.Mutta Hyvää Joulua kaikille.

Minä ostin savusiikaa eilen. Pakkasessa on kylmäsavulohi ja graavisuolattu lohi. Silliä on kolmea sorttia kaupan pikkupurkkia kun minä vaan syön. Livekalaa on pojan sakille sitä ainakin aattona laitan. Ja kaikkee perinteistä liikaakin. Jotenkin tykkään mennä joulun noilla perinteisillä ruuilla ja muita “sörsseleitä” ja uusia juttuja sitten myöhemmin.:smiley:

onhan joulun ruuat omana ketjunaan. kukaan ei vaan kahteen vuoteen ole muistanut kirjoittaa tänne…

Tilasin S-Marketista mm.  perunalaatikon ja rosollin. Imellettyä ei ollut pienemmissä laatikoissa.

Lohta ajattelin ostaa, jos vain Sale myy. En viitsi lähteä S-marketista hakemaan, vaan olisin halunnut automaattiin, mutta ei ollut. 

Alle kolme kuukautta jouluun.
Jotenkin harmittaa, että olen aina jouluna töissä (aattonakin osapuilleen klo 17 asti). En pysty valmistelemaan joulua siten, kuin haluaisin.
Mukava kuitenkin lukea, miten toiset laittavat ruokia.

Alkuperäinen kirjoittaja: J10013531012

Joulupukinkuiskaus on kirsikkapikkuleipiä,aivan ihania herkkuja.
Hmm,voishan niitä tehä jo yhen annoksen :roll_eyes: kokeilla että vieläkö osaa.
Laitan ohojeen näkyviin jos haluat? 

Käyköhän tuohon cocktail-kirsikat? Mulla on niihin jokin himo ollut tenavasta asti. 

Alkuperäinen kirjoittaja: J10013531012

Emadigan,juuri net coctailkirsikat käy tähän.Valuttelee vaan ylimääräset nesteet pois

Tein neljästä kilosta punajuuria etikkapunajuuria. Menee joulun aikaan aika paljon, eikä haittaa vaikka jääkin.

Reseptissä (ruutukokki, uudempi painos?) liemessä etikkaa puolet veden määrästä. On reseptejä joissa etikkaa on vähemmän ja reseptejä missä etikkaa enemmän. Luulen että viime vuonna tein tällä reseptillä. Hyvin ainakin punajuuret säilyi kellarissa ihan tähän syksyyn asti.
ps. Lapset tykkää etikkapunajuurista missä on paljon sokeria.

Etikkapunajuuret on hyviä !
Tässä on ohje minkä oon saanut Kurpalta joskus kauan sitten. Tällä oon tehnyt, tykkään kovasti.

Keitä punajuuret:
5kg punajuuria (keitetään kuorineen suolalla maustetussa vedessä)
Kuoritaan ja viipaloidaan kuumennettuihin purkkeihin.

Liemi: 
1,25 kg sokeria
1,25 l vettä
10 neilikkaa
7,5 dl väkiviinaetikkaa
n.2 rkl suolaa

Kiehauta liemi  ja kaada punajuurien päälle niin että ne peittyvät.
Aika nopeasti on syötäviä, alle 2 viikossa.
Neilikat voi laittaa teesihdissä mukaan jotta ne saa pois ennen purkitusta.

Imelletty perunalaatikko.
Valitse perunalajike. Pito. Puikula on paras myynnissä olevista. Sen jälkeen Afra. Tärkkelyspitoisuuden mukaan.

Keitä 2 kiloa perunoita kuorineen. Laita uuni kuumenemaan 70-74 asteiseksi. Kuori perunat kuumina haarukkaa apuna käyttäen.Muusaa perunat ja laita keitinvettä niin, että tukee jäykkää velliä muistuttava muusi. Jäähdytä tai lämmitä muusi alle 75 asteiseksi. 70-74 asteiseksi. Sekoita muusiin vehnäjauhoja n. viisi ruokalusikallista. Laita uuniin n. kahdeksi tunniksi.
Laske uunin lämpötila 62-65 asteeseen ja laita muusiin viisi ruokalusikallista vehnäjauhoja. Pidä uunissa 3-7 tuntia. Sen mukaan mikä on näkemyksesi imeltymisestä.
Imeltämisen jälkeen laita muusiin maitoa ± 0,5 litraa, niin että tulee löysähköä puuroa. Suolaa. Kaada voideltuun vuokaan. Voinokareita pintaan. Paista uunin keskitasolla, ensimmäinen 30-40 minuuttia 200 asteessa. Niin että pinta saa väriä. Laske lämpö 150 asteeseen ja paista 1,5 tuntia -2 tuntia. Jos laatikon reunat alkaa tummumaan niin kannattaa laskea lämpöä, tai suojata pintaa, tai ottaa uunista pois.
Kaupan kertakäyttöiset alumiinivuoat on liian matalia, korkeus n. 5 senttiä. Etenkin jos ei täytä reunoja myöten. Löysä velli kutistuu paiston aikana n. 1/3 osan, joten vuoan minimitäyttökorkeus on tuo 5 senttiä.
Joissain ohjeissa on että imelletty perunalaatikko voi kuohua paiston aikana. Päättelen että koskee tapauksia joissa perunasose on hapantunut. Varmuuden vuoksi voi toki varautua asiaan.

JÄÄKELLARIN LOHI
Kokki Henri Alénin ohje joulupöydän graavatun lohen vamistukseen. Tämä vanhan ajan suolausmenetelmä tekee kalasta pehmeän ja suussa sulavan herkullisen. Lisäksi suolan määrä on aika kohdillaan, kun vain noudattaa reseptiä. Jääkellarin lohi on parhaimmillaan nautittuna sinappikastikkeen kanssa.

•    1,5 kg lohta fileenä
•    2 l vettä
•    160 g merisuolaa
•    100 g sokeria
1.    Kiehauta vesi, sokeri ja suola keskenään.
2.    Anna jäähtyä ja laita lohen pala liemeen kahdeksi vuorokaudeksi.
3.    Valuta filee suolaliemestä ja nauti graavilohen tapaan siivutettuna esimerkiksi sinappikastikkeen kanssa.

Punasipulihillo.
Näin minä teen.

6 -8 sipulia koosta riippuen
1 dl vettä
1 dl balsami- tai punaviinietikkaa
1 dl hillosokeria
1 tl suolaa
1 kanelitanko

Keitetään noin puoli tuntia hiljalleen poristen, kunnes sipuli pehmenee.
Kaneli tanko pois ja tölkitetään kuumana.
Sopii hyvin kinkun kaveriksi ja esim hampurilaisiin. Balsamikosta tulee mielestäni vahvempi maku, eli punaviinietikka sopii paremmin, jos tykkää miedommasta. :wink:

Lahjaksi saatua ja joltain  pienyrittäjältä ostettua konjakkista joulusinappia olen tässä maistellut. Kaikki ei siitä oikein tykänneet joulun aikoihin, liian vahvaa heidän mukaansa. Sanoin että parempi niin päin, että sinappijauhoa on kerrankin liikaa kuin liian vähän, kun aika kallistahan se jauhe on.
Nyt tajusin, että vahvan maun tähän sinappiin tuo piparjuuri, eikä sinappijauhe. On varmaan halvempaa tehdä sinappiin makua sillä.
Ainakin itselleni vinkki kokeilla piparjuurta sinappiin, jos sitä joskus innostun tekemään. Onhan tässä muutenkin hyvä konsti käyttää piparjuurta, jos niitä jollain kasvaa.

Hyvä ohje imelletyn perunalaatikon tekoon löytyy Googlen kautta:
“Imelletty hämäläinen perinteinen perunalaatikko eli -tuuvinki:”

Tein linkin, mutta jotain ongelmia sen kanssa. Heitti sivun “leveäksi.”