Meitä on 11 henkeä joulupöydässä. Ja syödään niin, että napa rutisee. Joulupöydästä löytyy:
Kinkku, kalkkuna, paahtopaisti
Imellytetty perunaloota
Porkkana, lanttu ja makaroonilootat
Rosolli + soosi sille
Kylmäsavulohi
Graavilohi ja siika
Keitetyt puikulaperunat
Lasimestarinsilli ja sitruunasilli
Muikun ja kirjolohenmäti, punasipulisilppu, smetana
Keitetyt herneet
Hillosipulit
Oliivit
Marinoidut valkosipulinkynnet
Saaristolaisleipä
Ja tietty jotain jälkkäri, veljen vaimoke tuo. Suklaata ja Brunbergin lakua. Iltapalaksi juustotarjotin. Punkkua, jouluolutta, kersoille lasten skumppaa. Ja glögiä joka välissä.
Huh, kyllä on teillä kaikilla oltava isot pöydät että kaikki toi mahtuu tarjolle :w00t:
Kurpan maltillinen menu oli kai lähinnä meidän joulusapuskoja, ja olipa hyvä vinkki sen rommiluumuruukun liemen käytöstä glögiin (minullakin tuolla yksi ruukku käyttämättä jäljellä ja oon miettinyt että mitä ihmettä sille tekis) :
Kinkkusiivuja pienestä valmiskinkusta
Keitetyt perunat
Kastike
Lanttulaatikko
Graavilohta
Lämminsavulohisalaatti, pieni kaupan rasia
Savusiika
Kurpitsapikkelssiä ja maustekurkkua
Päivän mittaan omaan tahtiin tiikerikakkua ja joulutorttuja. Glögiä.
Illalla minun herkkuna kirjolohenmätiä, punasipulisilppua ja smetanaa, ja miehen herkkuna kinkkuleipää sinapilla.
Joulupäivänä samaa. Tapanina mies menee sukulaisiin ja minulla rääppiäiset kotona. Varmasti keksin jotain maukasta.
Kyllä jää viskit ja konjakit juomatta.
Samoin mulla
Täältä löytyy myös savuviskien ystävä joka liputtaa Lagavulinin ja 10 vuotiaan Laphroaigin puolesta. Ne ihan imeytyy ikeniin nam :P :D
Mitäs immeiset tykkää laittaa joulupöytään? Onko mitään uusia kivoja reseptejä?
Itse ajattelin kokeilla tänä vuonna bataatti-laatikkoa, koska sitä oli tarjolla viime vuonna veljeni joulupöydässä ja oli aika herkkua! :) Löysin tämmöisen reseptin Kotikokki-sivulta jota ajattelin kokeilla tänä vuonna.
Ostan porkkana ja perunalaatikot. Terästettyä glögiä. Jos muistan, niin lohta ostan.
Haha Pepino! Kuulostaa herkulliselta Jos kinkkua vielä kaipaat niin löysin tämmöisen arvonnan googlen kautta joltain ihme bonuskoodit sivuilta missä voi voittaa joulukinkun ilmaiseksi. Toivottavasti käy hullun tuuri
Tässä juuri itsekin lämmittelin glögit päiväkahvien sijaan, mutta ihan viiniglögiä vaan, ettei mitään sen terävämpää, ainakaan näin päiväsaikaan
Tytär toivoi jouluksi lohta, perunoita ja lihapullia
Tänä vuonna mennään vähän kuin vahingossa halvalla ja helpolla.
Onneksi, ollaan oltu molemmat miehen kanssa vähän kipeänä.
Minä sain töistä lahjakortin, sillä ostetaan kinkku ja valmiit laatikot ja koirillekin saan vielä maksalaatikkoa samaan kauppaan jouluherkuksi. Laatikot ovat pitopalvelun tyylisiä, eli ihan vastaavat kotitekoisia ja maistuvat kuulemma oikein hyviltä.
Sen lisäksi vaan muutamaa salaattia, ainakin teen rosollia , lohta ja tölkkiherneitä tietty.
Isäntä sai töistä lahjaksi juustotarjottimen, siihen ostin kaveriksi erilaisia voileipäkeksejä ja vähän hilloja.
Hedelmiä tietty paljon ja ehkä niistä joku rahka ja raikas hedelmäsalaatti jälkkäriksi.
Ei tykätä ähkystä ja syödään maks. kaksi päivää jouluruokaa, eli näillä mennään.
Eipä taideta paljoa yli 50 euroa saada jouluruokaan menemään.
Mulle iski dementia. Oon aina isommaks herkuks niin jouluna kuin pääsiäisenäkin tehnyt broilerista ja juureksista reippaasti curryllä maustetun salaatin. Nyt ei vaan tuu millään mieleen, mitä oon siihen soosiin sotkenu ananasmurskan ja majoneesin lisäks. Ohjettahan siihen ei tietty ole olemassa.
Meillä on tiedossa kotimainen pikku kinkku, tuoresuolattu ei pakastettu ja lohi tulee 2-3 eri muodossaan ja sinappikastike ja peruna…
Ennen höösäsin kaikkee kun oli muita syömässä ja vein sukulaisille kun mentiin syömään.
Teen kasvissyöjä lapsenlapsellemme vege kinkun.
1/2 kg aurinonkuklan siemeniä tehosekoittimessa hienonnettuna.
3 munaa
pari desiä riisipuuroa
Jos on niin muitakin siemniä vähän.
Sipuli ja valkosipulin kynsi kuullotettuna.
Grillimaustetta.
Desi persiljasilppua.
Tuoretta timjamia pihalta. Suolaa
Muotoillana kinkun muotoon ja paistetaan. Lopuksi kuorutetaan sinapilla, siirapilla, Nielikoilla ja korpujauholla.
Jos haluaa gluteeiinittoman, nin korppujauhojem tilalle sesam siemeniä. Samasta seoksesta teen myös vege pihvejäMuulle perheelle perinteisen kinkiun ja laatikot. Alkuruuaksi kylmöäsavulohta ja katkarapusalaattia. Koti kaljaa tietysti.
Esim. WWF sanoo soijasta: “Soijanviljelyn aiheuttama metsäkato Etelä-Amerikassa liittyy nimenomaan lisääntyvään lihantuotantoon. Lihansyönnin lisääntyminen on johtanut soijan tuotannon nopeaan laajenemiseen Etelä-Amerikassa jossa luonnoltaan monimuotoisia, tärkeitä elinympäristöjä raivataan rehupelloiksi.”
Härkäpapua meillä jouluna, ei soijaa (ei kasva eikä osteta kun härkäpapujen proteiinipitoisuus on korkeampi). Itsetehdyt falafel pyörykät katoavat nopeasti, valkosipulit tietty omasta maasta vain kikherneet niihin ostetaan. Kalaa ja sieniä tietty, silakoita ei löytynyt ajoissa kaupasta, edes pakasteena joten olen ilman silakkaherkkujani. Kilon ostin punajuuria, lanttulaatikko- ja porkkanalaatikkorasia yksi kumpaakin ostetaan jostain kummasta perinnesyystä. Kermaista sienisalaattia teen tateista ja lampäänkäävistä ja tattivalkosipulisalaattia, hapanhorppujen kanssa herkutteluun. On itse paistettava pieni kinkkukin, pieni paketti valmispipareita ja Lidlin Panettone joulupullakakku.
Joulua vietetään jo perjantaina, nuoriso häärii pyhinä tarpeellisia opiskelurahoja töissä. Kaks vain on valveilla puolisoa ja niin on joulu joulu meillä. Tänään putsasin jääkaapin, hyvin mahtuu sapuskat!
Löysin kuin löysinkin muikku pussin pakkasesta, pitääpä tehdä nuita herkullisia mummun muikkurullia. Pitääpä pirauttaa mammalle muistaneeko enää reseptiään. Nami!
Lipeäkala on hyvää, voi kun saisi jonkun tekemänä. Siihen ei ole itsellä taitoa eikä halua. Mun suvussa on aina tehty kaikki itse, anoppi tuunaa kaupan laatikot ja musta ne on ihan hyviä. Paitsi perunalaatikko, sen pitää olla imellytettyä eikä mitään muusia siirapilla makeutettuna
Me ollaan kummitytön perheen kanssa aatto, kuten jo pitkään ollaan tehty ja ruoat tehdään kimpassa. Alkuun tulee erilaisia kaloja: graavia siikaa, lohta jossain muodossa, silliä, katkarapuleipäsiä, jotain mätihässäkkää + ehkä kylmäsavuporoa. Kaverit toteuttaa, joten heidän vallassaan, mutta kaavailtiin kaikesta pieniä suupaloja. Joko sitten pienten leipien päällä tai lusikoissa tai liköörilaseissa esillepano.
Me tehdään pääruoaksi hirvipaisti, hasselbackan perunat ja kyssäkaalia kuutioina paistettuna, vähän kermaa tykö. Sitten lehtisalaatti mummon kastikkeella, se toimii paistin kanssa aina.
Jälkiruuaksi kookos-kardemummapannacottaa ja lakoista sose. Kahvin kanssa ehkä vain suklaata, yleensä ei leivonnaiset ole oikein tehneet kauppansa. Ollaan enempi suolaisen perään kaikki. Juustoja vedetään myöhemmin illalla jos vanhat merkit paikkansa pitää.
Mä yritän näin kerran vuodessa siirtyä mukavuusalueeltani (kaupan norjalainen kassilohi) sillin ihmeelliseen maailmaan. Tein äsken erät lime- ja mustaherukkasilliä joulua varten tekeytymään.
Laatikoista tehdään ite enää porkkanalaatikko, koska perinteinen hämäläinen imelletty perunalaatikko ei ole onnistunut kunnolla moneen vuoteen. Siis sellainen jonka makeutta ja väriä ei huijata siirapilla, vaan tärkkelyksen hajoaminen itsessään soseuttaa rakenteen ja kiehuttaa sen pitsireunoiksi uunivuokaan.
Minä teen laatikot itse sen imellytetyn perunalaatikonkin.On maidottomia ja guteenittomia. Pataattilaatikon teen guteenittomille kun ei onnistu gluteenittoman imellyttäminen. Oon kai pohlö mutta…(keittäjä koulutukseltani sillon aikoja sitten) ja kun olen aina tehnyt niin perinne jatkuu.
Imelletyn peruna-ja porkkanalaatikon teen itse . Lanttulaatikon ostan ja tuunaan. Tekisin senkin itse mutta kun siitä tulee niin paha haju taloon. Tänä vuonna teen jälkkäriksi luumukohokasta. En ole tehnyt sitä kymmeniin vuosiin. Saa nähdä vieläkö onnistuu?