Joulumenu

Onko kellään enää lipeäkalaa? Meillä tehdään tai ainakin äiti tekee, koska kuuluu hänen jouluruokiin. Olikos se ruotsalainen juttu kun äiti on sieltäpäin vai pohjanmaalainen kun äidin suku on sieltäkin päin.

Heksu, totta suinki =) Jälkkäriksi tehdään yleensä lakkaparfeeta mutta ei sitä kukaan jaksa syödä =)

Koskaan en ole lipeäkalaa maistanut mutta sanovat että se maistuu paholaiselle, mites on ?

meillä aatto ehtoona tai joulupäivänä syödään lipeäkalaa valkokastikkeen kera… hyvää on!

Hyvää se mun mielestä on, pippuria ja valkokastiketta kaveriksi ni ihan ok. Ei se kala maistu miltään.

Ilmankos minun purkkiherneet ei oo maistunu samalta kun silloin lapsena. Ei oo tullu mieleenkään niitä lämmittää :smiley:

Jösses!..Enpä ole syönyt lipeäkalaa sitten lapsuuden! Ihan on unohtunut koko homma, vaan oli se kammottava haju,kun sitä laitettiin!

mä vähän arvelinkin että äitini pitää himosilakka reseptinsä omana tietonaan … mutta sipulisillin tapaista luulisin…

Meillä oli aina lipeäkalaa valkokastikkeella kun äitini eli.Hän oli syntyjään Petsamosta.Itse en erityisemmin välittänyt siittää.

:-) meillä noudatetaan äitivainaan aikoinaan hyväksi havaitsemaa konstia: perhe syötetään lipeäkalakylläiseksi ennen joulua, ettei jouluna tarvitse huushollia haisuttaa. - ensimmäinen lipeäkalalounas syötiin viime viikonloppuna...
jouluviikon aamiainen on ainakin viitenä päivänä riisipuuro, ei sitten tarvitse tukevaa jälkiruokaa yrittää tuputtaa.
ja monena jouluna on ollut jo aattona kalat, joulupäivänä lihat - tai toissa päin - ja tapanina jämät. liian monta ähkyjoulua on tähän ikään ehtinyt viettää.

Himosilakat on hyviä nyt en muista ohjetta ja laiskana en nyt jaksa sitä mennä kaivaan, mutta meillä niitä ei ole joulupöydässä niitä laitan kesällä ja syksyllä hyvin harvoin talvella ne on muuten niin hyviä että niihin tulee himo jos kalasta tykkää.

Livekalaa minun täytyy saada joka joulu muuten ei ole joulua ollenkaan sitä on ollut kotona aina ennen niitä kuivia koppuroita ostettiin monta kiloa ja saavissa niitä oli likoomassa.

Muistan että ennen joulua hyvissä ajoin yksi uunin pesä puhdistettiin tarkaan ja sen jälkee siinä poltettiin vain koivua että saatiin koivu tuhkaa kalaa varten live vesi keitetään koivu tuhkasta.

Nyt minä ostan vain kaupasta valmista siskoni itse liottaa kalat ja kyllä se on paljon parenpaa kuin kaupan kala

niin tietty riisipuuro luumusopan /sekahedelmä sopan kanssa… puolen päivän aikaan attona…

Muuten laitakaa googleen haku himosilakat ja saatte ohjeen ei se mikään salaisuus ohje ole

No,onkos se lipeäkala vieläkin sitä “kapakalaa”? Vai taitanee nykyisin olla jo pakasteena!?

Myös minä totuin täällä Keski-Suomessa, että lipeäkala valkokastikkeen kera on jouluaaton ruoka- äitini(s.-22) toiveen mukaan. Ja ihan hyvänä sitä syötiin isossa perheessä, kinkun kypsymistä odotellen… Itse en ole viitsinyt sitä laittaa, muutakin on yllin kyllin

Minusta se on jotensakin helpompaa nykyään, sellainen vakuumipakattu klöntti? Lipeäkala siis, sitä valmistako se just sitten on, ettei tarvi paljon mitään tehdä?

Varmaankin niin Heksu! Mun mielikuva on ,että äiti liotteli ja vaihtoi vesiä ja keitteli ja…

tässähän alkaa oikeen tekeen mieli sitä livekalaa…

Kiitos mumimyy, googlellahan ne himosilakat löytyi. Ajattelin jo että ne on jotain tosi erikoista jos kerran suhvin äiti ei suostu reseptiä jakamaan, mutta aika perusjuttuahan tuo onkin.

Teen himosilakan tapaista suolasilakoista, jota meillä kutsutaan suutarinloheksi. Siihen tulee silakkafileitä, sipulirenkaita, paljon rouhittua maustepippuria ja perus etikkaliemi, jossa sokeria ja suolaa. Yksinkertaista ja hyvää. Teen itse italiansalaatin, muna(piimä)juuston ja lanttukukon. Muuten pöytään kuuluu ihan perusjutut rosollit, laatikot, sienisalaatti, kinkku ja jotain suolakalaa. Mätiä ja smetanaa, oikeita suolakurkkuja(ovat ihania smetanan kanssa). Salaattia ei kannata meillä aaton pöytään laittaa. se jää kuitenkin syömättä. Joulupäivänä yleensä laitan lipeäkalaa ja perunoita ja tietsyti kinkkua ja rosollia.

juu tuskin se mikään erikoinen juttu on… hyvä jos ohje löyty…