Näin kauan olen puhunut itselleni, ettei tuonne messuille minun tarvitse mennä, mutta nämä kuvat on jo liikaa. Ensi keväänä on pakko päästä.
KIITOS Hoyabella ihanista messukuvista.
Näin kauan olen puhunut itselleni, ettei tuonne messuille minun tarvitse mennä, mutta nämä kuvat on jo liikaa. Ensi keväänä on pakko päästä.
KIITOS Hoyabella ihanista messukuvista.
Jouluruusu näyttää ihan hyvälle.Syksyllä heitin päälle muovisen alusvadin ja havun oksan. Kun kuukauden kuluttua vilkaisin vadin alle, iso myyrän lotko makasi nuppujen päällä. Ketoneilikkasilpusta tehdyssä vuoteessa. Luulin kaikkien nuppujen tuhoutuneen. Ei ollutkaan. Ehkä jouluruusut on myrkyllisiä, eikä kelvanneet. Sain onneksi myyrän nirtsattua ja asetin vain pesäm jämät ja havut paikoilleen. Myyrä ilmeisesti suojasi lumettomana aikana olleeilta pakkasilta.
Jouluruusuni ovat eka kerran olleet lumen alla suurimman osan talvea (olivat vielä viikko sittenkin). Toivottavasti eivät ole hämmästyneet kuoliaaksi kun ovat vesisateisiin talviin tottuneet. Loppuvuodesta oli useimmissa jo aika suuret nuput.
Voi kun pääsisikin valitsemaan tuolta Tukholman hyllyiltä juuri mieleisensä värit, kuviot ja muodot - tilaamalla kun ei aina voi olla varma, mitä saa.
Kiitos kaikille kehuista, kyllä nämä tarhajouluruusut [joulu? ruusu? mihin tästä nimestä saa valittaa?] ovat minun puutarhani kevään kohokohtia. Tässä vielä tuo sivun 37 puska kavereineen lintuperspektiivistä.
Ja heidän jälkeläisiään, ehkä noin 6-vuotiaita. Pitää vähän pidätellä, että pihaan mahtuisi muitakin kasveja.
Aivan iiihana…En ole uskaltanut itselleni hankkia.
Miksiköhän taas avasin tämän sivun:) Nyt vaan huokailen täällä ihastuksissani.
toissapäivänä siskon huushollissa käydessäni, näin pöydällä vähän ruhnuisen jouluruusun. kysyin tietenkin, saanko keväämmällä viedä purkin omalle pihalleni. juu-u, oli vastaus. harmi, etten sitten muistanut udella, minkä värisenä se oli joulun aikaan kukkinut.
Suurin osa joulu/sisäkukiksi myytävistä jouluruusuista taitaa olla H. nigeriä, siis (vihertävää) valkoista. Näissä H. orientaliksissa (vai lienevätkö jotain hybridejä) on runsaampi värikirjo.
Minä ostin tänään kaksi jouluruusua. Lapussa luki, Helleborus Hgc Jacob. Ihan pakko oli ostaa kun halvalla sain. Isot puskat, ja nuppuja vaikka kuin.
Mistä te oikein ostatte noita jopuluruusuja tähän aikaan? Onko jonkin ketjun kukkakauppa vaiko ihan yksityinen? Tällä vinkillä voisin käydä kierroksen tekemässä.... keväällä myytäviä jouluruusun juurakoita olen joskus kokeillut, mutteivat ole jaksaneet elää. Siemeniä on tottakai itämässä, ja het kohta kukkivat -toivon ma.
Meillä kukkapenkin jouluruusu on sulanut lumen alta näkyviin, näyttäisi siltä että nuput on ihan kunnossa tämän(kin) talven jäljiltä , tosin sen lehdet kyllä makoilee maata pitkin, mutta vihreinä.
Tuohon nimiasiaan, niin nimihän on oivallinen, kun kukka tekee nuput syksyllä juuri ennen joulua
Mahtavia jouluruusuja Zipulilla. Meillä on vielä lähes metri lunta jouluruusujen niskassa.
Täällähän näitä on oikein mykistyin kun pyyhälsin ovista sisään oli jotenkin niin päällekäyvää tuo kukinta.
Kuva on kurja, kädet täynnä kasseja ja kun tyttö ohimennessään kysyi että mitäs saisi olla ja kun vaan kuvata halusin, niin pohti että ei meillä oikeastaan saisi kuvata mutta lupasi laittaa silmät kiinni ,joten tarkennukset jäi tekemättä.
Oli niin ällön pajon kukkia että osto himot menivät takalukkoon vaikka mies lupasi vielä maksaakin, en ostanut. Olikohan aamulääkkeet ottamatta tai muuten vaan joku tilapäinen tajunnan ahtaus.
Espoo Bauhaus, Suomenojalla, oikeestaan kaduttaa kun en ostanut
Zibuli, lannoitatko jouluruusujasi, jos niin miten?
Kerran vuodessa (keväällä) annan lannoitetta rakeina. Mikä tahansa yleislannoite varmaan käy, mutta olen ostanut myös erityisesti helleboruksille tarkoitettua lannoitetta, NPK 7-5-6 + 3 MgO. Paketin kyljessä suositellaan näköjään lannoittamaan myös syyskesällä, mutta enpä ole sitä tehnyt.
Kalkkia annan myös ja laitan lehtikompostikatetta, sehän ei suuresti ravitse mutta näyttää nätimmältä, parantaa hiljalleen maan rakennetta ja estää rikkaruohoja.
Uhkaa vähän mopo karata käsistä, mutta karatkoon. Eihän tällaisten ohi voi kaupassa kävellä, vaikka myytiin vaan epämääräisellä nimellä H. orientalis Mixed colours.
Lisääntykööt ja täyttäkööt puutarhani.
Kertakaikkisen ihania! Huoks..