Jouluruusu, Helleborus

Suloisia!

Ei mitenkään voi tuollaisia kauppaan jättää, kauniita!

Huh, aika hienoja väriyhdistelmiä.

5 euron jouluruusu halusi tulla meillekin. Tipilinnun kanssa sama ostopaikka?

Jouluruusujeni päälle oli talvella ajettu lunta, voipa olla lapsetkin hyppineet penkassa. Ne on kaikki ihan moneen kertaan taittuneita. Onkos tässä mitään toivoa? Kasvaako juuresta koko ajan uusia lehtiä?

Harmittaa kyllä kovasti. Nämä oli niitä Englannista tilattuja, että hintaakin tuli kivasti.

Jos ne nyt tuosta tokenee, niin uutta paikkaa kai sitten etsimään niille. Eivät näytä mitenkään rohkaisevilta.

Ostamani jouluruusut ovat kohta pullollaan siemeniä, ekat palot on jo raollaan. Heittelenkös maahan vaan ne siemenet? Ovat vielä ruukuissa kun en oo istuttanu.

Annesurfs, tarhajouluruusun vanhat lehdet kannattaakin leikata aina vuosittain (alkukeväästä) pois laikkutaudin ehkäisemiseksi. Kukatkin tulevat paremmin esiin. Uudet lehdet kasvavat joka vuosi. Eri asia tietysti sitten mitä tallominen tekee kukkavarsien/nuppujen aluille.

Siirtämisestäkään jouluruusu ei hirveästi tykkää, mutta nuorilla kasveilla onnistunee.

Kiitos Zibuli! Tuo oli tosi rohkaiseva uutinen. En tiennyt, luulin, että siinä on vanhat ja uudet lehdet sulassa sovussa! Loistavaa. Ei siis muuta kuin sakset käteen. :O)

Tämän ketjun sivulla 29 on ennen-jälkeen-kuva leikkauksesta. Keväällä tulevat ensin kukat, sitten uudet lehdet.

Tipilintu, maassa ne siemenet minun kokemukseni mukaan parhaiten itävät - siis seuraavana keväänä luonnon kylmäkäsittelyn jälkeen - eli merkkaa paikka huolella. Tietysti osalle siemenistä voi kokeilla jääkaappimetodiakin.

Täsmennän vielä, että eihän ne vanhat lehdet siis itsestään pois kuivu, eli jäävät siihen retkottamaan, jos ei niitä leikkaa pois. Mutta leikkaamisesta ei siis ole kasville haittaa, kunhan vähän lannoittaa.

Hei, kertokaas minkä ikäisenä jouluruusun siementaimen voisi odottaa kukkivan?

minulla kukkii helleborus nigra nyt. ihan varma en ole, kun on niitä polulle varkain kylväytyneitä, jotka pelastin, mutta neljäs tai viides kesä taitaa olla lähdössä.

Minun kokemukseni mukaan H. orientalis kukkii mahdollisesti kolmantena keväänään, varsin todennäköisesti neljäntenä. H. nigeristä ei kokemusta.

Pitääkö paikkansa, että juurakko istutetaan 10 cm syvään?

En minä ainakaan ole niin syvään koskaan istuttanut, ihan normaalia istutussyvyyttä suosinut. Ja hyvin ovat selvinneet talvistakin, parhaillaan kukassa neljä erilaista jouuruusua.

No sitä minäkin :slight_smile: Oli vaan Black Beautyn pakkauksessa sellanen ohje…

Minun viime vuonna Plantagenin ‘kuolemaantuomittujen’ hyllystä pelastamani jouluruusu kukkii vanhan köynnöshortensian koristaman männyn juurella.

On se niin kaunis. Voi kun saisin sen asettumaan pysyvästi taloksi ja viihtymään…

meillä h.nigereitä kasvaa joka vuosi emokasvin juurelle ja olen siirrellyt niitä eri paikkoihin.Kyllä ne kolmantena keväänä jo hyvin kukkivat,nytkin viikon verrran on valkeita kaunottaria ilmaantunut ja lisää aukeaa.

Tein tänään löydön olivat kyllä kärsineitä kuivuudesta mutta eläviä ostin 4 jouluruusua hinta 2€kpl

Kyllä lensin melkein pyllylleni kun tähän tänään törmäsin kukkapenkissäsydän. Nää on mun ekat jouluruusut, istutin keväällä kukkineina. Luulin ettei kukkisi heinäkuussa!