Jouluruusu, Helleborus

Hiano jouluruusu! Heinäkuussa! Talvet lämpenee kesät sateisiksi muuttuu mutta jouluruusu viihtyy!

:slight_smile: näin tapahtukoot!

Ostin joulun jälkeen alesta jouluruusun ja yritin pitää sen hengissä ulosistutukseen saakka. R.I.Psurullinen. Ensi vuonna uudestaan. On se vaan niin kaunis.

Taidan kylvää tällä viikolla vielä jouluruusut. Pieni toivo olsi, että ensi keväänä itäisivät. Aiemmin on kesällä itsekerätyistä siemenistä kylvetyt onnistuneet, nyt on ostosiemeniä.

Jouluruusut kylvetty. Taas uusi tsydeemi käytössä. Leikkasin puolen kilon jogurttipurkista yläreunasta n. 3-4 sentin korkuiset renkaat, upotin kukkapenkkiin ja kylvin niiden sisään kolme siementä kuhunkin. Jos jollain löytyisi valkoista, niin voisin siemeniä vastaanottaa. Nyt kylvämäni olivat vaaleanpunaista.

Minä kanssa löysin keväällä Virosta ostetussa jouluruusussa nuput. Ostin sen, kun siinä oli erikoiset, kauniit lehdet. Ja nyt kruununa tulee valkeat kukat!!!

Minun nigerini kukki toukokuussa ja teki siemenkodat, mutta siemenet ehtivät lipsahtaa maahan, ennenkuin tajusin niitä keräillä. Loput muutamat ripottelin myös emon ympärille. Viime vuonna tammikuun lopussa stutetut siemenet jurovat edelleen purkeissaan (ja uusia siemeniä on tilattu, vaikkei vanhatkaan ole edes itäneet). Mitä pitäisi nyt siis tapahtua tänä talvena? (ai kun kuva tulee koko ajan näin isona...?)

Purkissa jurottavat mullakin viime talvena tilatut ja kylvetyt siemenet. Olkoot siellä sitten, kun eivät ilmaannu mullan pinnalle.

Mitäs jos ne jurottajat nyt ropsauttaisi maahan?

Idea olis ihan hyvä, kuin emon juurelle, vaikka emo onkin eri, ei ne sitä tiiä.

Mä yritän pitää rotia niille siemenille (et lajikkeet pysyis omissa purkeissaan), mut ei ne taida tykätä minusta ollenkaan. Saattaa mennä aika pitkäksi näiden kukitus, jos itäminen vie ne ekat 5v ja kukituksen houkuttelu ne toiset 5.... no, ehtiipä sitten eläkepäivillä paremmin niitä valokuvata.

Huih, eetenineeva, ei noin kauaa. no-jaa

Kyllä niiden pitäisi kylvä(yty)mistä seuraavana vuonna itää. Kukintaan menee pari-kolme vuotta.

Siemenet itävät parhaiten omon suojissa. Tarkkailepas keväällä sitä ympäristöä niin huomaat monta pientä Helleborusta.

Toin Ranskasta kolme isoa jouluruusua käsimatkatavarana, kun maksoivat 2,20 e kipale. Ovat nyt sisällä, mutta pitäisiköhän heidän antaa kukkia ensin sisällä vai viedä ulos viileään joksikin aikaa? Vaiko istuttaa ihan ulos ja odottaa ½ vuotta kun lumet sulaa ja sitten vasta odottaa kukkia? Itämistä saati siemeniä en ymmärrä odottaa??

Jos niissä on nuppuja, niin pitäisin sisällä ja nauttisin kukista ja istuttaisin vasta keväällä. Muuten istuttaisin nyt.

Jos pidät sisätiloissa, niin viileässä selviävät parhaiten hengissä.

Riippuu nupun vaiheesta. Laittaisin maihin, jos olisivat omiani. Meillä on jouluruusut kukkineet näinä onnettomina talvina joskus jouluna. Vielä ehtii taimet hyvin juurtua!

Eipä taida olla nuppuja, lehtipöheikköön voi tiätty kätkeytyä. Istutan siis maihin ja joulukalasta tullessani he ovat kukassa, haa.

Minun Punajouluruusut (Helleborus purpurencens) ovat olleet nyt puolitoista vuotta idätyksessä eikä mitään vieläkään näy. Olisin niin halunnut muutakin kuin tuota H.nigeriä. Kaupan siemenet vain taitavat olla vanhoja. Nuo ovat English gardenin siemeniä ja kuvassa pussin päällä näyttävät mustilta.

Malttia Jalomarja!
Minullakin olivat tosi hitaat; ainakin 2 ellei 3 vuotta meni ekan taimen tuloon ja ~seuraavat vaativat aina uuden kylmäkäsittelyn. Lisäksi ovat tooodella hidaskasvuisia etteivät kesän aikana montaa milliä kasva (vai onko mulla vain jotain minikasvuisia). Onneksi noita saa ostaa kunnonkokoisina taiminakin.