Sinnikkyys näemmä palkitaan: vuosi sitten kylvetyt helleborukset ovat alkaneet itää ja mm näitä Chiltern Seedsin ''Tasmanian doubles'' taimia on jo 17 kpl, osa vielä hattu päässä! Jippii!!! Melkeen pitää päivittäin käydä tarkistamassa taimien tilannetta autotallissa ja viikoittain on tehtävä inventaaria. Valitettavasti muutamasta taimesta oli sirkkalehti katkennut poikki, ehkä kissamme kävellyt siitä kohtaa purkkien yli....hänelle tulee nyt porttikielto autotalliin sitten toistaiseksi.
Oi onnea, todella hienosti ovat itäneet - milloin kylvit ne? Minulla ei mitään merkkiä itämisestä aikaisemmissa, näinä päivinä laitan purkkiin ´Washfield Doublesia´.
Tammikuun lopulla joskus kylvin, mutta en muista enää laitoinko ne sisälle vai ulos - ehkä olivat ensin sisällä lämpimässä ja sitten ulkona. Toivottavasti sielläkin itää aikanaan hyvin, että voidaan vaihdella .
Joulun alla minäkin ostin jouluruusun(taitaa olla talven muotikukka!) Helleboris nigran. Siinä oli mukavasti nuppuja ja hyvän näköiset lehdet.
Mutta nyt: nuput eivät tahdo avautua, tai hyvin hitaasti sitten, ja lehdistä osa alkaa kellastua Kuinkahan kylmälle kuistille sen uskaltaa laittaa, kestääkö nollan lähellä? Tuossa aiemmin joku mainitsi viileyden auttavan ehkä.
Valon puute varmaan kellastuttaa lehtiä; vaikuttaisiko myös nuppujen avautumiseen. Olen pitänyt joulun jälkeen lasitetulla parvekkeella kevääseen asti ja kyllä siellä varmaan on pikkasen pakkasen puolellekin joskus mennyt, vaikka talvet meillä ovat leutojakin. Ovat olleet pienessä ruukussaan eika mitään kuolemia ole tullut.
Kiitos,raipel. Vein ruukun kukkineen viileään yläkertaan, nyt vain hieman arveluttaa josko siellä on valoa tarpeeksi. Antaa olla muutaman päivän siellä ja katsotaan miten kehittyy. Meidän kylmällä kuistilla menee kyllä reilusti pakkaselle näillä keleillä
Katsopa myös helleborusta hyvin läheltä ja tarkkaan, onko siinä jotain öttiäisiä?!
Sain mieheltä jouluruusun aivan juuri ennen joulua kun en ollut mistään löytänyt mieleistä kasvia aikaisemmin. (aina kun puutrahoilla kurkin kasveja sillä silmällä siellä oli ei toivottua elämää tai kasveissa muuten sellaisia merkkejä etteivät voi hyvin)
No tämä yksilö oli komea kyllä kaikinpuolin. Näitä uudempia lajikkeita missä on tuuheampi lehdistö ja pitäisi paremmin viihtyä sisätiloissakin tähän aikaan.
Löytöni hirveät määrät kirvoja nupuissa/lehdissä/niiden aluissa mullan pinnassa. Ripsiäisiä siellä täällä.Kirvoja en ole ikinä tätä ennen nähnyt sekä aikuisia että mikroskooppisia pentulaumoja vierellään
Olen ihan pyyhkinyt ja pessyt kasvia ja nyppinyt ötökät pois. Provadotikkuja on purkissa.
Vain yksi lehti ehti kelastua kun en sen poimuista löytänyt ajoissa noita vihulaisia.
Marmelad, luulen että jouluruusu nousi talven hittikukaksi kun sen uusia lajikkeita kohkattiin aika paljon mediassakin. On myös monen mielestä uutuus/ja erikoinen verrattuna perinteisin hyasintteihin ja joulutähtiin vaikka ei uusi olekaan.
Nykytouhulla saadaan kai tuotettua ja kuskattua edukkaampia yksilöitä ja niitä löytyy jo markettimyynnistäkin.
Aikaisemmin se oli todellinen harvinaisuus ja erikoisuus, hankala kukittaa sisäoloissa ja maksoi hunajaa ja maltaita kukkakaupoissa joten vain sellainen joka asiasta jotain tiesi uskalsi rahansa pistää sen herkän kauneuden vuoksi likoon Nyt onneksi kuka vain voi nauttia sen kauneudesta.
Kaikki nuput ja lehdet onnettomasta kuivuivat, vaikka palautin kasvin vintiltä alakerran ikkunalaudalle, jossa on nyt ollut hyvin viileää. Pian kuitenkin huomasin uusia alkuja kuivuneiden lehtien juurella:). Myt on kuivat karsittu pois ja uudet lehdet kasvaneet jo reippaasti, MUTTA: taas alkaa näkyä kuivumisen oireita kärjissä. Onpa aika hankala hoidettava, jos saisi jotenkin pidettyä hengissä kunnes voi laittaa ulos. Jännä seurata miten tässä käy.
Minulla oli toissatalvena kanssa aivan onneton ja mies oli jo moneen kertaan heittämässä pois, mutta sain kun sainkin sen pidettyä sisällä, kunnes saatoin keväällä istuttaa maahan. Yllättävän nopeasti ja hyvin se virkosi ja viime kevääseen mennessä oli kasvanut jo ihan kivasti ja ilahdutti minua pitkään jatkuneella kukinnallaan. Nyt on kolme uutta tuolla olohuoneessa odottamassa kevättä. Yksi on ihan kuivunut, siitä en mene takuuseen, mutta elättelen vielä toiveita. Toinen on “hiukan huonossa hapessa”, mutta kolmas tekee uusia lehtiä ja voi oikein paksusti. Olisin enemmän kuin onnellinen, jos kaikki kolme jaksaisivat sinnitellä jotenkin.
Kyllä ne kaupan jouluruusut yllättävän hyvin virkoaa päästyään alkukeväästä oikeisiin kasvuoloihin. Sain tänäkin vuonna jouluna lahjaksi jouluruusun naapurilta, joka toi myös omansa meille muutama viikko sitten hoitoon. Vähän ne molemmat huohottavat kovan kukituksen jäljiltä, mutta viileässä, valoisassa ja melko tasaisessa kosteudessa uskon, että tsemppaavat ensi kevääseen.
Hyvässä hapessa minullakin on joulun aikaan kukkakaupasta ostetu jouluruusu. Kukki hyvin ja keräilin siitä joitakin siemeniäkin, jotka valitettavasti vissiin kylvin jonkun kukan juurelle…
Tällainen kukkii, ei sentään pihalla vielä, vaan purkissaan terassin suojissa. Wilgenbroek-tarhan tuotantoa. Lapussa luki keltainen, mitä tuo ei mielestäni ole, mutta muuten en valita ollenkaan.
Ihana!
Aina mahtuu yksi lisää, varsinkin jos on näin hieno ‘Tutu’
‘’
Penkissä odotellaan malttamattomina.
Ei ole totta, ihana!
eivät nuo nyt enää erikoista malttia tarvitse. toista se on meillä, kun pitää odotella, että 60+ senttiä lunta sulaa päältä ennen kuin pääsee näyttämään kauneutensa maailmalle…
Puutarhakirjaa lueskelin, ja siellä väitettiin, että jouluruusu kestää hyvin talvimärkyyttä. Onko kokemuksia? En ole edes koskaan kuvitellut hankkivani mitään näin eksoottista ja ihmeellistä tosiharrastajan varmaan hankalaa kasvia, mutta nyt rupesin kuvittelemaan. järki kyllä sanoo, että käännöskirjoja ei aina kannata uskoa. Siinä kirjassa oli selvästi kuvattu mun omenapuun aluseni.
Kyllä minulla ainakin pärjää jouluruusut täällä III-vyöhykkeellä, vaikken kukista yleensä ottaen paljoa vielä ymmärrä. Rohkeasti kokeilemaan vain! Minulla kasvaa puolivarjossa ja varjossa.