Jouluruusu, Helleborus

Ruukkuperusteella kuivuus on tuhoisampaa kuin märkyys. Voisin kuvitella että savimaassa märkyys on pahasta. Sehän on myös kylmä samalla.

Ei varmaan alkuperäisillä sijoillaan ei joudu olemaan kylmässä märässä savimaassa.

Itselleni jouluruusu on aina ollut unelma ja nykyiseen pihaan vihdoin uskalsin niitä hankkia. Vanhassa niille ei ollut missään paikkaa jossa olisi voinut edes kuvitella niiden selviävän. Joskus moukallakin on tuuria ja juuri tänä vuonna sain lumipeitteenkin eikä tarvitse arvailla että kuoleeko jouluruusureppanat kylmään jäiseen maahan ilman mitään suojaa…nyt sentään on toivoa :wink:

Minun tonttini on raskasta savea eli märkä talvella. Istutusaluetta kannattaa ilman muuta parantaa lehtimullalla ja hiekalla tms. läpäisevyyttä parantavalla aineksella.

Minulla selviävät H. orientalis -hybridit hengissä huomattavasti paremmin kuin H. niger. Kannattaa kokeilla näitä kahta eri lajia.

Savimaa täälläkin, tosin olen tehnyt vähän kohopenkkiä ja lisännyt siis ostomultaa säkkikaupalla…

Samantapaisessa kun annesurfsin ovat minunkin ruususeni jo usean vuoden olleet. Olen sekoittanut koho-osaan 1/4 savimaata + 3/4 säkkimultaa. 
Talvimärkyyttä meillä on reippaasti, kun yleensä sataa vettä ~joka toinen päivä vähintään. Tämä talvi on nyt poikkeus viime aikojen talvista.
Kuivuuttakin kestävät hyvin; ovat siis kastelematta (vaikka melkein kaikki sadepilvet eivät halua vierailla tontilla)
Kuivuuden sietämisestä kertoo sekin, kun olen talvella saamiani pitänyt eteläpartsilla välillä jopa syksyyn asti; ovat olleet Ø 9-10 sentin ostaessa olevissa hötömultaisissa ruukuissa ja vain kerran viikossa ovat saaneet vettä. Ehkä olisivat kauemminkin vedettä kestäneet, kun eivät olleet mitenkään koskaan vielä sennäköisiä, että vettä tarvitsisivat.

Johtuuko siis sanonta Naantalin auringosta siitä, että se paiste on niin harvinaista ja siksi niin ihmeellisen ihanaa? No alkaa joka tapuksessa kuulostamaan mielenkiintoiselta tämä jouluruusu. 

Ei, päinvastoin; aurinkopäiviä valtavasti! Ruususeni ovat Rymykylässä.
En minäkään ole ennen ajatellut tätä märkyyden kestoa, vaikka ovat jatkuvia rospuuttotalvia kestäneet, nyt ovat varmaan hämmästyneitä tasaiseen oloonsa lumen alla, kun ei puhuri heiluta eikä sade piekse.

Hei, kokeneet. Jouluruusuni teki siemeniä. (siis jouluna saamani purkkiversio). Onko niistä mihinkään jos heitän ne nyt purkkiin multaan?
Kannattaa viskata samantien ulos hankeen asti se purkki vai antaa olla jääkaapissa? Vai?

Muistaakseni jouluruusu vaati ensin joitain viikkoja lämpökäsittelyä ja sitten vielä kylmää. Voi olla, ettei ehdi tälle vuodelle tuo kylmäkäsittely, mutta loppukesällä ulos kylvetyt yleensä itävät seuraavana keväänä.

Olen ymmärtänyt vain että osaavat olla oikukkaita joten en edes odota tänä vuonna näkeväni mitään-olisi vain kiva tehdä oikein siemenille :slight_smile:

Kylvä R&T ne nyt johonkin pieneen kanneliseen rasiaan (esim. vermikuliittiin) ja pidä kuukausi lämpimässä ja sitten jääkaappiin 3 kk:ksi. Silloin siemenet pysyvät tuoreempina. 
Sitten kylvät ne ulos, jos itävät niin hyvä, mutta seuraavana kesänä itävät luultavasti.

Onko niillä valoa ovatko valossa/pimeässä? Kuinka syvässä?

Raipelin kylvöohjeet jäljittelevät varmaan luonnonmenetelmää aika hyvin.
Tarhajouluruusu kylväytyy minulla itsestään vähän turhankin hyvin. Näitä saa harventaa aika paljon.   tarhajouluruusun siementaimia

Kuin kääntäisit veistä haavassa :wink:

En muista mikä brittiohjelma joskus se oli siinä oli joku joka keräilee jouluruusuja ja ne kukkivat mattoina peittäen maan hänen puutarhassaan.

Huokailin vain katsellessani…

Toivottavasti en eksy jouluruusuhyllyille kovin alkupäivästä!

Loppupäivästä jo huomattavasti paremmin itsekontrolli pitää.

Otan myöskin mukaan äitini jolle vannoin että en lähde ostelemaan mitään ettei tarvitse kanniskella että mennään ihan nauttimaan jalkamiehinä jne… joku teistä voisi revetä tässä vaiheessa oikein räkäiseen nauruun äitini vain totesi että itepähän sie ne sit kannat :slight_smile:

Oli kyllä upeita kuvia tuolla viime keväisistä…tuijottelen niitä nyt hetken hiljaa.

Rosmariini&Timjami, pitäähän sitä vähän brassailla, varsinkin jos ei itsellä ole osaa eikä arpaa itämisen onnistumiseen.

Katsopa vielä sivulta 5 Peukaloisen idätysohjeet.

Lisäys: ei jouluruusuja niin monta tarvitse ostaa… minä ostin alun perin vain kolme pientä taimea, punaisen, tumman ja valkoisen, ja ne ovat tuottaneet kaikenlaisia sekoituksia. Se onkin H. orientalisin (tai oikeammin tuolla lajin nimellä myytävät ovat yleensä Helleborus x hybridus) viehätys, kun ei koskaan tiedä, minkä värinen taimesta tulee. Ja nimenomaan nämä tarhajouluruusut minulla kylväytyvät, H. niger ei. Nyt olen hankkinut jokusen erikoisemman (kerrottuja, täplikkäitä), mutta ne eivät ole vielä lisääntyneet.

Ja tässä vielä mielenkiintoinen Helleborus-linkki, jonka olen joskus pentistä saanut.

Kiitos vinkeistä Zibuli :slight_smile:

Tassa erinomainen hellebore -taimisto Tanskassa> http://www.gartnerietspiren.dk/
Skoonessa olisi paljon nahtavaa, helleboreja mm kevaan korvalla taalla Ulriksdalin puutarhassa>  http://www.edafos.se/tradgard/julrosor/intro_julros.asp

Minä niin tykkään näistä, kun tekevät tällaisia valmiita kimppuja.  
Kuva otettu viikko sitten; talvi oli kylmä ja pitkä, mutta jouluruusut kukkivat ajallaan.
tarhajouluruusu

Yksiväristen jälkeläisissä on kivan pilkullisiakin.
tarhajouluruusu

Hyvä ihme, onpas Zibulilla upeat jouluruusut!