Yksi vaihtoehto on käydä kaivamassa jouluruusu kukkapenkkiin ja näin se todennäköisesti selviää parhaiten.
Meille ostettiin joulun alla vaaleajouluruusu citym…sta ja tänään ostin toisen kympin halvemmalla. Eka kukkii olkkarin lämmössä, toisen jätin viileempään eteiseen. Josko jompikumpi edes selviäis kevääseen asti ni sais maahan. Vai pitäskö kokeilla kylmästi junttaa toinen tonne pihalle jo nyt ja havuja päälle… Niitä riittää ku toi myrsky kaateli kuusia.
Minä sain kuukausi ennen joulua lahjaksi jouluruusun ja vein sen puutarhakompostiin kasvamaan.
Kaivoin syvälle multaan ja risuja kevyesti laitoin päälle.
On nyt komias kukas ja varmasti elää keväällä.
Käyn niitä kukkia luurailemas joka päivä.
On se komia siellä kompostiskin;)…
Jospa menis tosiaan kaivamaan kukkapenkkiin sopivat kolot kahdelle jouluruusulle…
ensimmäinen jouluruusu aukaisi kukkansa tänään… vaaleajouluruusu siis!
jiihaa, sittarista jouluruusu irtosi 1 eurolla… on kyllä rumat lehdet, mutta kaikkikaan nuput eivät ole vielä auenneet… Törkeetä, kun muutama päivä sitten siitä olis pitänyt pulittaa 12,50.
Mulla on ihan eka jouluruusu, ostin marketista. Siinä luki Helleborus niger ja kukka on vihreä. Onko nimi oikein?
Helleborus nigerin kukka on valkoinen, vanhetessaan ne vihertyvät kuitenkin jonkin verran. Oikeasti vihreäkukkaisia ovat Helleborus foetidus and H. viridis, en muista näitä nähneeni Suomessa myynnissä.
- Kasvien nimet ovat usein aivan hassuja, nigerhän tarkoittaa mustaa, sanovat juurten olevan mustat.
Hyvää tietoa englanniksi.
Tämä on oikeasti vihreä. 
Nigeriltä se näyttäisi ja melkoisella todennäköisyydellä marketeissa yleensä on nigeriä jouluruusut.
Miten foetidus tuoksahtaa? Minusta nigerkään ei ole hyvän hajuinen, mutta olisi mielenkiintoista tietää tuon toisen tuoksusta.
Se haisee ![]()
Voiko verrata mihinkään muuhun hajuun?
Mun kukka ei haise yhtään miltään. 
Merlin, siitä on jo useampi vuosi kun sitä haistelin, joten en yhtään muista kuin että haju oli paha.
Tähdikki, sulla on ihan selvästi niger.
Kiva tietää.
Sais olla vaan valkoinen mut jos muut kukat sit olis. Ei hullumpi vihreänäkään.
Kuten Merlin jo sanoi, kukat vihertyvät vanhetessaan. Kaikki aukeavat valkoisina.
Mulla onkin vanhus
Jos viereen tulee valkoinen, tässä on kaksi, nuori ja vanha.
Siis yksi kukka tässä kasvissa on ensin valkoinen ja ennen kun kuihtuu, muuttuu se kukka vihertäväksi. Saman kasvin seuraava kukka on taas valkoinen ja muuttuu vihertäväksi, ennen kun kuihtuu. Vai onko sinulla vielä tiedossa joku juttu, miksi arvelet että tämä kasvi ei olisi niger?
Täällähän on nyt tullut mulle paljon uutta tietoa jouluruususta, josta en ole tiennyt yhtään mitään. Tässä viimeisessä viestissäsi on hyvä tiivistys koko asiasta.
En minä ole epäillyt mitään, ihmetellyt vaan kun nuput on valkoisia ja kukka vihreä. Olen nyt hyvin tietotyydytetty.