Ostin eilen kukkineen Nigerin kukkakaupasta halvennuksesta. Piti jättää se pakettiinsa lämpötilaa tasaamaan kun sisälle toin. No, annas ollakaan, pakettiinhan se unohtu koko yöksi. Avasin paketin äsken ja johan oli kerennyt lehtiään kellastuttamaan.
Pöh!
Mä sain kaverilta ylikukkineen jouluruusun (oli saanut sen töistä ilmaiseksi). Tarkoitus oli yrittää saada se jollain ilveellä pidettyä hengissä kevääseen saakka (mä olen siinä tosi huono), mutta tänään huomasin, että se on täynnä ötököitä. Onneksi oli erillään muista kasveista, ettei tartuttanut muihin. Roskiin siis käy hänen tiensä.
Kohta on kevät!
Nyt minullakin on 2 hoivattavaa kevättalven ajaksi. mieheni toi sivasta 30% alennuksella vielä kukassa olevan pienemmän jouluruusun kuin synttärikukkani oli = on =)
Minunkin oli pakko ostaa alesta joulun jälkeen, kun näin minikokoisen nigerin. Valitsin parhaan, jossa oli vasta eka nuppu avautumassa.
(Toivottavasti en ostanut ötököitä mukana)
4 €:n aleraasku. 
Nyt tarkastelin lähemmin omia j.ruusujani ja huomaan, että toisessa kukinnoissa on 6kpl terälehteä ja toisessa vain 5kpl. tieteellisistä nimistä minulla ei ole haisuliakaan, kun olen pu-lukihäiriöinen ja suomenkielikin tuottaa ongelmia =)

Kävin äsken Plntg:ssä ja siellä oli viileällä puolella seitsemällä eurolla Helleboruksia.
Minä taas nappasin Terrasta jouluruusun, (helleborus niger christmas carol) alle vitosella. Terhakka taimi.
Botanian puutarhan eiliset jouluruusut, Helleborus niger. Viileässä ja hyvällä hoidolla kasvavia ja kukkivia, talvisade heidät juuri kasti automaatista ja siirryin syrjään. Oli luksusta tarkastella näitä eri puolilta väljässä tilassa, kuin näyttelyssä kuunaan. Oikeasti ei ole näin keltainen vaan väri johtuu loisteputkista.
Peukutin vahingossa uudelleen samaa kuvaa ja näyttää että se hyväksyttiin, montako peukutusta minulla näkyy?
Ei se kyllä haittaa, jouluruusu on kaunis!
Yksi peukku näkyy kuten pitäneekin, tietotekniikka on ihmeellinen.
Jouluruusuni on aika raaskun näköinen, mutta vielä sentään hengissä. Vihreitä lehtiä on noin puolet kuivuneiden joukossa ja jotain uuttakin purkista pukkaa. Luultavasti sain siemeniäkin. Keräsin kodat pois, mutten ole katsonut mitä ne sisältää. Kuvaa en viitsi rumiluksesta ottaa. Pysyisi nyt edelleen hengissä, jotta saan sen aikanaan maahan. Aina jotain jännitettävää… =D
Toistaiseksi jouluruusu vielä näin hyvässä hapessa. Olen kerännyt siemenet talteen ja mietin että tarviikohan ne kylmäkäsittelyä tai onko siitä haittaa noille?
Kylläpäs Myskimalvan jouluruusu on rehevä, omani kituu ja kituu, kunhan pärjäis kevääseen asti, että sais istuttaa sen ulos.
Googletin, paikkansa pitävyydestä en tiedä :
Liota päivä tai pari, kylvä, peitä ohuelti, anna olla huoneenlämmössä 6 viikkoa tai enemmän, siirrä jääkaappiin 6-8 viikoksi, siirrä viileään (n. +10 astetta), jos ei näy eloa 4-6 viikossa toista käsittely.
Kiitos Satues! Säilytän tuota viileässä ja joka päivä laitan ruukun pohjalle vettä, en ole antanut kuivahtaa. Olen joskus aiemmin yrittänyt säilyttää jouluruusua kevääseen huonoin tuloksin. Josko tämän kanssa sitten. Täytyy kokeilla eri tavoin tuota kylvöä. Laitan muutaman tuohon purkin juurelle, osan ulos ja osan teen tuon laittamasi ohjeen mukaan.
Jopa näyttää upealta! Minä saan yleensä kaikki tapettua talvella.
Tulin tänne kurkistelemaan milloin jouluruusut alkoivat kukkimaan viime vuonna ja milloin niitä kannattaisi kaivella lumen alta… Aivan niin kuin kevät olisi kuukauden edellä ainakin meillä etelärannikolla viime vuoteen verrattuna! Ihanaa, tänne vaan, kevät!!!
Mulla on jo nupulla, kyllä kevät taitaa olla ainakin vähän edellä. Viime vuonna taas kevät oli turkasesti myöhässä.