Jouluruusu, Helleborus

Ostin alesta 3 jouluruusun juurakkoa eurolla,kokeillaan selvääkö täällä.hyvin lähtivä kasvuun,mikähän tauti siinä on kun tuollaisia pilkkuja.

Nuo ruskeat pilkut saattavat olla auringonpolttamia. Kuvittelisin, että tuo taimi on ollut taimistossa suorassa auringonpaisteessa ja kasteltu suihkulla. Tuolloin lehdille jääneet vesipisarat ovat suurennuslasin tavoin polttaneet lehtiin nuo jäljet. Tuo lehtien vaalea värikin viittaa liikaan auringonpaisteeseen.

• Uskoisin, että uudet lehdet ovat ihan terveitä ja terveenvärisiä, kunhan sijoitat taimen varjoiseen paikkaan.

Kuinka kauan teillä on kestänyt jouluruusun idättäminen siemenestä? Miten hyvin olette onnistuneet?

Voi vitsi,jouluruusu(niger)meinaa kukkia.

kattoin äsken siihen ja huomasin monta nuppua.

Eka nuppu pian aukee.

Oon vieläkin sitä mieltä jotta kompostorista suoraan laittamani puolimulta on osasyynä ton menestykseen.

Siementaimia on ainaski 50 ja kasvua näkyy olevan…

Saas nähä mitä talvi näille tekee.

-Sunshine ne siemenet on itäneet talven aikana,mutta kukkia on turha odottaa kolmeen vuoteen.

Sunshine75, selaa muutama viesti taaksepäin niin löydät juttua minun kokemuksistani tai mene sivulle 70, jossa kerron samaa asiaa.

Kiitos. Tiedoista oli apua omia kylvöjäni ajatellen.

Sunshine, minulla on kokemusta vain sisäkylvöksistä. (Ensimmäisen varsinaisen kasvin toin Hollannista keväällä, iso puska maksoi 5e, kun Suomessa näin samankokoisen hintaan 28€)

Idätin 3 lajiketta seuraavlla ohjeella:

“Liota siemeniä kuumassa vedessä 1-3vrk, kunnes turpoaa. Kylvä 22°C lämpötilaan 6 tai pidemmäksi ajaksi. Siirrä kylvös -4…+4°C asteeseen 6-8viikoksi. Siirrä n. 10°C asteeseen. Jos ei idä, toista sykli uudelleen”.

Helmikuun alussa kylvin 3 sorttia ja jääkaapissa hoidin kylmäkäsittelyn, vaikka ulkonakin olisi ollut kylmä. H. sternii’stä iti 2/5 siementä, muistaakseni touko-kesäkuussa. Nyt minulla on “toinen sykli” jääkaapissa meneillään, kun ulkona ei ole kylmä. Pitäisi kai siirtää purkit ulos ja kokeilla josko luonto hoitaisi homman paremmin :). Taimet on kasvaneet tosi hitaasti muihin perennoihin verrattuna, hitaalla tarkoitan sitä, että pukkaa tyviruusukkeesta uuden lehden tosi hitaasti.

Osaako kukaan sanoa voiko jouluruusun talvettaa samoissa olosuhteissa kuin pelakuun sisällä viileässä? Luin tuota ketjua ja ne ruukataan istuttaa maahan ja talvehtivat hangen alla -minulla on itänyt vain 1 siemen ja kerrottukukkainen, se on vielä TOSI PIENI -n. 3,5 cm korkea ja ollut tähän asti purkissa lasittamattomalla parekkeella. En hennoisi sitä maahan laittaa kun se katoaa kuitenkin. Talvella tapahtuva muutto mutkistaa lisää asiaa…

En tiedä tuosta sisätalvetuksesta, mutta itse kyllä laittaisin tuossa tilanteessa jouluruusun pikkutaimen vaikka kaverin kasvimaalle talvehtimaan. Vähän lehtijätettä ympärille suojaamaan pahemmilta pakkasilta. Älyttömän hyvin jouluruusut ovat pärjänneet maassa talven yli suojaamattakin. Jopa ne pikkuiset siementaimet.

Nobile

ok-kiitos :slight_smile: Harkitsen asiaa… mutta vasta 2 vkn kuluttua mahdollisuus istuttaa se äidin pihalle.

Jouluruusu ´Red Lady´ on tehnyt nuput korskeasti korkeaan varteen. Mitenkähän käy, kun tuuli ja talvi käy hänen ylitseen?

Red Lady

Tämä valkoinen jouluruusu tyytyy kyyhöttämään nöyränä poski maan pintaa vasten

valkoinen jouluruusu 

Minulla viime vuonna korkeaan varteen tulleet nuput kyllä mätäni talven aikana ja kukinta oli myös heikompaa kevääläl Tietysti nuo sinun voi ehtiä vielä kukkiakin!

Tietääkö kukaan pitäisikö kukkavarret nyt leikata pois, auttaisiko se kevätkukintaa?

Ei varmaankaan tarvii. En mä ainakaan leikkaa koskaan, ja silti kukkii keväällä ihan älyttömästi ja jos kelit suo, niin pukkaa kukkaa joulun edelläkin. Tän kesän aikana ovat kasvaneet varsinaisiksi pöheiköksi=)

Minulla jouluruusut ehtivät viime kevättalven lämpimänä jaksona työntää korkean varren, mutta uusi kova pakkaskausi mädätti ne. Maassa kiinni olevat nuput sen sijaan selviävät aina hyvin kylmästä.

Yksi kolmesta vanhasta (n. 15 v) puskastani ei oikein toipunut talvesta, vaan teki aika harvaa, surkean näköistä lehteä. Toinen yksilö oli taantunut jo muutaman vuoden ajan, joten kaivoin nämä kaksi ylös viime viikonloppuna. Onneksi minulla oli toisaalla puutarhassa pari niiden jo täysikasvuista jälkeläistä ylimääräisenä, joten paraatipaikalle ei jäänyt aukkopaikkaa. Yksi kolmesta "emokasvista" jää vielä porskuttamaan.

En usko, että pitkien varsien leikkaaminen pois nyt edistäisi kevätkukintaa sen kummemmin. Siementen kypsyttämiseen sen sijaan kuluu kasvilta energiaa, joten siementä tekevät voi leikata pois (ellei halua siemeniä). Vaikka ei siemenellekään päästäminen näytä minun kasvejani erityisesti verottaneen.

Jouluruusussa on jo paljon nuppuja.

Vau! Eipä tullut aiemmin vilkaistua, miltä oman jouluruusun juurella tuolla pihalla näyttää. Täytyy katsoa, jos nuo lumet tuosta vielä sulaa.

Mites on , kun sukulaiset kyläili pari viikkoa sitten, toivat mukanaan kukkivan jouluruusun Terrasta, uskaltaako sitä enää ulos istuttaa, saan kyl sen meneen ehkä sisälläkin mut mites on ?

Toki voi istuttaa…mutta voi/pitää vaan varautua siihen että tämänhetkiset kukat saattaa kärsiä , jopa mennä kokonaan pilalle!

Alkaa kukinta oleen loppumaan päin, ei ilmeisesti oo kauh hyvin sisäl viihtynyt. Pittäköhän ensiks totutella, vai kylmän viileesti vaan ulos kylmään ?

Pihalla pyöriessäni muistin kurkata jo hieman lumeen peittynyttä jouluruusuani. Viime vuotinen joulukukkani. Sain tämän menemään sisätiloissa kevääseen, pitämällä viileässä huoneessa ja kastelemalla alusvadin kautta.