Jouluruusu, Helleborus

Kurkistin jääkaappiin kastellakseni jääkaappikylvöjä (viime kerrasta 1-2viikkoa) ja mitämitä!!??

Helleborus ‘Helen Ballard’ oli itänyt, ja mullan seasta nousi toinenkin itu. Sainpas aikamoisen syyn kaivaa lisävalon kehiin ja valmistella taimille paikka viileimpään huoneeseen. Myös akileijoja oli 5-6 lajiketta itänyt. Minulla siis taimikasvatus 2013 meni vähän varaslähdöksi :smiley:

Käväisin ulkona kurkkamassa ja kiva ylläri, jouluruusu kukkii kauniisti ! Viime kesänä ostin Kauppilasta sellasen 3n setin jouluruusuja, Helleborus Double Ellen Picotee, olivat suurinpiirtein peukalon kokoiset juuripaakut, eivät kasvaneet yhtään koko kesänä, onkohan niillä mahollisuuksia selvitä talvi ulkona ?

Jouluruusuni kukkii nyt  eteisessä.
Olen kasvattanut sitä purkissa, jossa se oli kesällä myöskin ulkona. Talvet pidän sitä kellaritiloissa valon alla (melkein kuivana).

Laitoin kesällä moneen ruukkuun jouluruusun siemeniä ja jätin ne kasvihuoneeseen. Eilen heräsi uteliaisuus ja rupesin tonkimaan tikulla katsoakseni mitä siemenille kuuluu.  Hyvältä näyttää, herätty on.

jouluruusu  18.11.2012

Vein takaisin kasvihuoneeseen kevättä odottelemaan.

Minäkin taas ostin nigerin, kun halvalla sain. Viime vuodesta viisastuneena, jolloin yritin viedä sitä talven yli sisällä ja se tietty kuoli, istutin sen nyt heti ulos. Toivottavasti nyt onnistuu talvehtiminen paremmin.

Jotenkin oli sääli viedä terveesti vihreä ja pirteänä kukkiva kasvi tuuleen ja tuiskuun. Lämpöasteita sentään vielä on ja kosteaa.

Suojasitko mitenkään, vai ihan vaan taivasalle raukan jätit ? Itekki jokin aikaa sitten tein saman tempun, kukkivana pihalle, joka päivä pitää raukkaparkaa katsomas kuinka voi.

Ihan vaan raa’asti alasti ulos. Kunhan pysyvät pakkaset tulevat, suojaan koko penkin, koska siinä on muutakin ikivihreää, joka voi ottaa nokkiinsa kevätauringosta. Ei mitään paksuja peittoja, mutta varjostusta kuitenkin. Täytyy sitten seurata mitä se tekee siellä, että pitääkö kaivaa kesken esiin vai ei.

Ai, eikö joulukukaksi ostettu/saatu jouluruusu säily hengissä sisällä? Eli ovatko jouluruusut tuhoon tuomittuja joulun ilahduttajia?

Kaikki pihassani kasvavat jouluruusut olen saanut joulun aikaan. Keväällä olen istuttanut ulos, eli eivät ole ilahduttaneet vain jouluna. Kukkia näyttää nytkin olevan hyvin tulossa. Sisällä odottaa tälläkin hetkellä kevättä yksi Plantagenista mukaan tarttunut. Oli jokin kanta-asiakastarjous, 5€. 

Suoraan maahan laitoin minäkin viime jouluksi ostamani nigerin kun maa oli vielä sulana. Sisällä kevääseen asti hengissäpitäminen ei ole minulla onnistunut useasta yrityksestä huolimatta.

Kuuluuko lehtien ruskettuminen ja lakastuminen jouluruusun normaaliin elämään, vai onko se lopun enne?

Osa lehdistä on saattanut lakastua, mutta kyllä vihreitäkin lehtiä on aina ollut jäljellä siinä vaiheessa, kun olen sen istuttanut maahan.

Paremmin säilyy, jos on jokin viileämpi tila, jossa talvettaa. Mulla on ollut pimeässä kellarissa ja säilynyt erittäin hyvin.

Minäkin ostin nigerin, kun halvalla sai. Ei siinä kyllä ole kuin yksi kukka ja yksi nuppu. Kuistin ikkunalaudalla 8-12 asteen lämpötilassa köllii hän.

Kävelin työmatkalla kuukausi sitten kukkakiskan ohi, ja siellä oli myynnissä nuppuisia taimia, ostin 5 valkoista jouluruusua ja tosi halvalla. Ensi alkuun olivat töissä ikkunan välissä, mutta nyt pakkasilla siirsin varulta sisemmäs, kun ikkunapenkki viileni vedon vuoksi. Saa nyt nähdä, miten käy.

Toissapäivänä (1.12., noin 50 tuntia sitten) ostin elämäni ensimmäisen jouluruusun, niger HGC Jacobin. Puska maksoi tarjouksessa 15 euroa mutta oli niiiiiiiin komea että päätin sen ostaa kun monena vuonna on tehnyt mieli.

Tänään kun tulin töistä, aarre näytti tältä.

No oma vika pahkasika, paraatipaikkoja on vain yksi eli olohuoneen ikkunan (ja patterin edessä). Mittasin sitten lämpötilan ja näkyypä olevan 24 astetta kuuma siinä. Kasvi siirtyi viileään huilaamaan. Onkohan kukaan koskaan saanut omaa helleborustaan tuohon kuntoon samassa ajassa? 

Se just, kun ei ole viileää ja valoisaa säilytyspaikkaa.

Tämä postaus voisi olla myös Tänään olen iloinen -ketjussa, mutta tulkoon nyt tänne lajikeketjuun. Sain sen nuupahtaneen jouluruusun virkoamaan  ja olen niiiiiiiiiiiiiin iloinen!

Se oli kylmässä (+6) ja pimeässä vintissä muutaman päivän ja sitten siirsin sen autotalliin noin 11 asteeseen, jonne pikkuikkunoista tulee vähän valoa. Parin päivän päästä kippasin kasvin niskaan pari litraa pakkaslunta, ajattelin että varmaan kastelu hoituu siinä samalla. Ja siitähän se sitten terhentyi! Ihan veltot kukkavarret jämäköityivät.
Vastaisuudessa otan sen varmaan yläkertaan katseltavaksi viikonloppuisin kahdeksi tunniksi, muun ajan saa oleilla autotallissa. 

"Jouluruusu, herkkä ja kaunis joulun perinnekasvi" luin joskus jostain artikkelista. Herkkä se totisesti on: se nuupahti taas, heti tuon edellisen postauksen jälkeen vaikka palautin hänet autotalliin yöpymään! Ei hyvänen aika! Ja tuo sitten pitäisi saada pysymään hengissä kevääseen  En kyllä tulevaisuudessa enää sisäkukiksi osta vaan keväällä vasta, että saa suoraan maahan.

Laita alusvadille vettä, on melkoinen juoppokasvi. Viime talvena sain omani menemään kesään saakka ja ulkona on vieläkin, maassa tosin. Uudet kasvit ostin taas kokeeksi.