Jouluruusu, Helleborus

Niin ja menestyykö tuo lehdetön versio puutarhassa, vai onko se vain joulun ilo?

…jouluruususta ei ole lajia, joka olisi luonnostaan lehdetön. Kyseessä on kasvattajien tekemä lehtien poisto. Ja tämä siis vain ulkonäöllisistä syistä!

Sain jouluruusun jouluna. Nuppuja pukkaa vaikka on “pimeässä” olohuoneessa. Kukittuaan pääsee viileään pajaan valohoitoon. Keväällä sitten ulos… tällainen joulukukka on puutarhaihmiselle enemmän mieleen kuin vaikkapa joulutähdet.

Lähikukkakaupasta löytyi kivanvärinen jouluruusu. Myyjä mainosti, että ko. laatua on harvemmin kaupassa tarjolla. Ostin kun yllytettiin. Etiketin mukaan Helleborus orientalis ‘‘Ruby Star’’. (Salama aavistuksen vääristää väriä punaisempaan suuntaan.) Niin ja hinta ei ollut paha 9,50. Terhakasta taimesta.

Tosikko   että olen kade!!

Siirrän tähän muutaman jouluruusua koskevan “kylvöt 2013” ketjun viestin.

Täällähän on väki päässy vauhtiin. Uusia kylvöjä ei ole vielä yhtään, mutta sitrukset, avocado ja 1v. chilit valohoidossa. Ja se jääkaapissa marraskuussa(?) itänyt Helleborus :slight_smile:

Pisara, idätitkö tuon Helleboruksen vermikuliitissa? Täytys kokeilla tuota jääkaappi hommaakin, että toimiiko.

En ole pisara, mutta myskikselle vastaan. Olen idättänyt jääkaapissa vermikuliittipusseissa melkoisen monta helleborusta, ne onnistuu yleensä aika hyvin. Pidä se kostutettu vermikuliittipussi ensin 6 viikkoa lämpimässä ja sitten se  jääkaappijakso. Yleensä sillä jääkaapissa alkavat tehdä juurta. 

Kuulostaa helpolta  Kiitti peukku! Täytyy ehottomasti kokeilla.

Helleboruksista puheenollen, löysin jääkaapista 3kpl sellaisen siemeniä, en edes muista milloin oon ne sinne laittanu :smiley: Itävätköhän ne jos laitan ne kylvölautalle

Anna olla vielä siellä jääkaapissa, josko tekisivät juuren jossain vaiheessa.

Mut… miten siemen voi itää jos se vaan on siellä 

Tatti, pitäähän niiden olla jossain väliaineessa. Kosteassa kuivuuden aiheuttama siemenlepo murtuu, riittävän viileässä, ei jäässä. Jotkut siemenet itää tuoreina parhaiten.

Kysymyksiä, kysymyksiä ja kysymyksiä .
Jouluna saamani kaksi jouluruusua ovat yhä hyvissä voimissa, toinen lehdetön nakumalli ja toinen lehtien kera.

Se lehtimallinen on kuivattanut osan lehdistä mutta uusia lehtiä on tulossa, hyvä niin. Kukkia siinä ei ole enää. Näköjään voi suhteellisen hyvin.

Se nakumalli kukkii aina vaan, on ilman lehtiä, ja nyt huomasin että tekee näköjään siemenkotia.

Nämä kaksi istutan ulos penkkiin keväällä jos vaan ovat hengissä.

Täysin jouluruusuista tietämätön mutta intohimoisesti oppia haluava, vääntäkää minulle rautalangasta:
mitä nyt kun haluaisin saada siemenet talteen ja haluaisin taimia.
Koska ne siemenet kerätään, minkä värisiä ovat (avautuvatko ne palot issekseen)?
Pitääkö siemenet kuivattaa vai voiko heti laittaa idätykseen?
Minkälaiseen kasvualustaan, pintaan vai peitettyinä, valoon vai pimeään, lämpimään tai kylmään?

Luin kyllä ketjua taaksepäin, mutta kun on eri tapoja idättää ja toimia. 

Olisiko joku "yleisohje -For Dummies-", minulle, jolla voisin yrittää?

Minulla myös jouluruusu,(jouluksi ostettu) tekee siemenkotia,jokunen jo kypsynyt tummanruskeiksi.Kylvöistä ja kasvatuksesta en osaa sanoa mitään.

Voiskohan niitä sinne hankikylvöön laittaa?

Juu, kunhan kypsyvät. Mulla on siemenkodan alkuja ja samalla huomasin kirvainvaasion toisessa jouluruusussa. Tai siis ensin ne kypsät siemenet heti multaan (tai vemikuliittiin/jääkaappiin myöhemmin), 6 viikkoa sisällä lämpimässä ja vasta sitten ulos, keväällä/kesällä sitten itävät. Mietin vaan, että tulekoo noihin sisäkasvatettuihin itäviä siemeniä, kukas niitä ois pölyttänyt.

Tilhiski!! Joko ne sinulta saadut pitäis laittaa hangen alle??

Helposti jouluruusut saattavat pölyttää itsenä >>> ja seurauksena itäviä siemeniä, jotka voi kylvää! Mitä nopeammin kypsymisen jälkeen sitä parempi!!

eltsu kylvöraamatun mukaan niiden pitää olla vähintään 6 viikkoa lämpimässä joten viikko vielä ja sitten ulos :slight_smile: