Saas nähdä paljastaako kevätaurinko pelkän raadon vai olisiko tämä Silver dollar vielä keväällä hengissä
Kovin raasku se keväällä oli kun sen viherpeukaloilta ilmaiseksi sain, mutta ainakin se kesän sinnitteli… toivottavasti valkkasin kunnollisen paikan…
Oukei Tilhiski
No niin, nyt on värin puolesta edustava otos Ruby Starista. (Tuossa muutama sivu sitten oli ei-edustava otos tyypistä.)
Chali viime sivulla kyseli siementen keräämisestä. Minäkin tarvitsisin samasta aiheesta tietoa.
Nigerini talvehtii edelleen autotallissa. Hengissä on, mutta törkeän näköinen. Suurin osa lehdistä on kuivunut ruskeiksi koppuroiksi, mutta muutama uusikin on sentään kasvanut.
Huomasin nuupahtaneissa kukissa siemenkotia ja keräsin siemenet pois kasvia siistiessäni. Ketjusta aiempaa lukemani perusteella olen päätellyt, että nyt sitten varmaan liotan siemeniä ensin ja sitten laitan multaan ja pidän huoneenlämmössä 6 (?) viikkoa, sitten laitan purkit jääkaappiin samaksi ajaksi (?) ellei ulkona ole enää tarpeeksi kylmä. Näinkö se menee? Rupeavatko ne itämään siellä jääkaapissa vai vasta sitten kun ne taas ottaa lämpimään?
Ja mistä muuten tietää, että ne siemenet on kypsiä? Ne on mustia, muuta en näkemällä niistä osaa sanoa
Upea Ruby Star.
Minullakin on varastossa muutama nigerin siemen. Kuinkahan kauan ovat itämiskelpoisia? No, vastaukset voivat olla tietysti muualla tässä ketjussa.
Ohjeistuksissa lukee usein, että siemenet on kylvettävä “tuoreina”. Koskahan ne siemenet lakkaa olemasta tuoreita? Mulla ne ainakin oli kuivuneita jyväsiä jo siemenkodissa. Pitäsikö niiden näyttää jotenkin, no, tuoreilta? Niinkuin marjoilta?
Ostin kaksi hyvänkokoista ja -kuntoista puskaa Ruby Staria vitosella. Kyllä nämä talvialet ovat mukavia, kun kukkakaupoista tekee löytöjä.
Ääh, minä kuljen ilmeisesti väärissä paikoissa, kun ei mulle tuollaisia löytöjä tartu silmiin. Mutta ihailen niitä sitten sun kuvissa:)
Hienohelma, kai se “kylvettävä tuoreina” tarkoittaa ihan sitä, että kylvettävä mahdollisimman nopeasti. Minä kylvin tilatut siemenet heti kun tulivat.
Niin, eipä tässä muuta oikein osaa kokeilla. Laitan puolet siemenistä multiin nyt ja säästän toisen puolen suorakylvöön keväälle…
Ruby Staria katselin eilen minäkin, kympillä olisi irronnut läheisestä puutarhaliikkeestä. En uskaltanut ostaa, kun tuo nigerikin on aika huonossa hapessa. Olisi kurjaa, jos tummakIn kuolisi ennen kevättä mun hoivissani.
Jouluruusun siemen tarvitsee kylmäkäsittelyn. Mulla on kosteassa vermikuliitissa minigripissä. Kuutisen viikkoa huoneenlämmössä ja sama aika jääkaapissa. Tuon saman kierroksen voi vaikka toistaa, ellei vieläkään idä, tai kylvää sen seoksen purkkiin keväällä ja viedä ulos ja odottaa, että luonto hoitaa loput.
Voi tietysti kylvää hangen alle, saa siellä luonnollisen kylmäkäsittelyn, mutta ei välttämättä idä sitten yhden talven jälkeen, joten kannattaa laittaa purkki sellaiseen paikkaan, missä saa olla rauhassa vaikka useamman vuoden. Jospa jossain vaiheessa sitten itäisi.
Tuolla minigrip -systeemillä pitäisi saada nopeutettua itämisprosessia, kun saa pienemmässä ajassa tehtyä vaikka useamman kylmäkäsittelyn.
Kiitos Havina, tuo kuulostaa tarpeeksi yksinkertaiselta meikäläisellekin Kosteuskin pysyisi mukavan tasaisena, pikkukylvökset tuppaa kuolemaan mulla alkuunsa epätasaiseen kosteusprosenttiin.
Mut eikö ne siemenet mätäne/tukehdu/homehdu siinä umpinaisessa pussissa?
Kyllä sitä pussia voi aina joskus aukoa, niin saavat vähän ilmaa. Vettä ei kannata laittaa niin paljon, että jää lillumaan, vaan sen verran kun vermikuliitti imee. Lisää kosteutta jos tarvitsee lisätä, niin voi vaikka suihkupullolla suihkuttaa sinne vettä (tai niin minä teen, en tiedä onko oikeaoppinen tapa).
No nyt on lionneet siemenet vermikuliittipussissa. Kun meillä tuppaa olemaan aika vetoista, niin kiinnitin pussukan pyykkipojalla patterinreunaan lämmittelemään! Patteri on siis miedosti lämmin ja sisältö kädenlämpöistä. Tuleekohan niille nyt liian kuuma?
Ei varmankaan. Laitan kraanakuuma vettä aina jouluruusun siemeniä liottaessani; muistaakseni näille voi kiehuvaakin vettä laittaa.
Miten hyvin helleborus pasific frostin kasvattaminen on onnistunut siemenestä? Itselläni pari sellaista tuolla kukkapenkissä on. Ovat pari vuotta vanhoja.
Mistäs tuosta jouluruususta tietää, milloin ne siemenet on kypsiä korjattaviksi? (Siis rikkomatta ja katsomatta sisään.) Mulle jäi yhdestä ohjelmasta sellainen mielikuva, että se tyyppi (Carol Klein) vasta monen kuukauden kuluttua ryhtyi niitä siemeniä keräämään?
Yhden kodan tässä availin, ja sisällä oli tosi pieniä ja ihan vihreitä siemeniä. Niiden kai pitää olla ruskeita ollakseen kypsiä. Mutta kuinka isoiksi ne kasvaa? Musta tuntuu, että mun kasvissa on vielä pienehköt kodat. Ja täällä olen nähnyt kuvia, joissa siemenkodat näyttää paljon isommilta kukan kokoon suhteutettuna kuin noi mun.
Eikö se siemenkota raotu siinä vaiheessa kun siemen on kypsä?
kyllä se pihalla ainakin itse kertoo: siemenkodat aukeavat ja melko pian pudottelevat sisältönsä maahan (paras tapa lisätä sitä on tuo luonnonmenetelmä). tarkkana saa olla, jos haluaa kerätä siemensatoa talteen.
sisällä kasvan pudonneet siemenet taitaa saada kerätyksi ainakin lakaisemalla lattialta, jos ei ajoissa huomaa.
edit1 - sivulta 74 löydät kuvan avautuneesta kodasta ja siemenistä (haku löysi:_))
edit2 - aviron kertoo kuvatekstissä näin->
"tiistai, 3. heinäkuuta 2012 - klo 17. 02
Valkoisen jouluruusun siemenet alkavat olla kypsiä, osa oli jo tippunut maahan"
Tosikko, katso sivu 74
No mun pitä sitten vaan malttaa odotella. Sisällä on yksi jouluruusu, josta lupailin siemeniä eteenpäin. Niin olen yrittänyt tarkkailla niitä ja ne ei kyllä näytä olevan lähellekään valmiita.
Ette satu muistamaan, kuinka kauan kevään kukinnasta on mennyt kotien avautumiseen? Ei sillä, ei me liikaa imuroida tai muutenkaan oleskella siellä, missä tuo jouluruusu majailee, että jos siemenet ehtii pudota, ne kyllä löytyy sieltä ennen kuin ne alkavat kulkeutua mihinkään.