Jouluruusu, Helleborus

Minulla on kotiloita enemmän kuin laki sallii, mutta ne eivät koske hybrideihin (~orientalis). Niger sen sijaan maistui niille, sikäli kuin muistan, olen nimittäin luopunut yrityksistä saada niger pysymään hengissä pihalla paria vuotta kauempaa.

Kurppa, oijoi! <3

David, nuo ovat minulta peräisin, hybridejä, lähinnä H. orientalisin sukua. Laitoin sinulle samoja.

Sitä mä ounastelinkii, että on jotakii muuuta, niger on aika puskamainen/lamoava. Näin toisvuonna Plantassa jotakii korkeeta Jouluruusuu, lähes 30cm pystymäinenlajike

Anita, millaiset oireet sinun jouluruusuillasi on? Mitä lajeja kasvatat? Ainakin noissa hybrideissä kuuluu asiaan, että vanhat lehdet retkottavat maata myöten ja ovat tosi rähjäisiä. Ne voi leikata pois. Loppukeväästä pukkaa uutta vihreää.

Zibuli, mulla on pelkkiä nigereitä. Lehdet on syöty tai kuivuneet käytännössä kaikki ja kukintakaan ei ole enää yhtä runsas kuin oli. Yksi punainen korkeampi mulla on myös, mutta kun Stockalla (mies osti sen viime vuonna äitienpäivälahjaksi) myyjät tietää tasan tarkkaan, että se on Helleborus :D. Eli sen tarkempaa lajiketta en tiedä.

Noin minullakin tuppaa käymään nigereille… veikkaan, että olosuhteeni eivät vaan sovi niille (savimaa + kotilot). Nigerin väitetään kai olevan kestävin Suomen oloihin, mutta kyllä muutkin näköjään pärjäävät. En tiedä, miten pitkäikäinen niger yleensä ottaen on. Nuo hybridini (Helleborus x hybridus, ennen myytiin usein H. orientalisina) sen kun komistuvat, ovat nyt yli 15 vuotta vanhoja. Pari alkuperäistä puskaa alkoi taantua ja korvasin ne nuoremmalla polvella viime syksynä.

Kylläpä Kurpan jouluruusut on aivan ihania :slight_smile: tuollaisia minäkin haluan ;D mulla on tällä hetkellä yksi aika iso puska jouluruusua joka oli vielä viime vuonna valkoinen mutta nyt kun se tänä keväänä alkoi kukkimaan sen kukat ovatkin alkaneet muuttua vaaleanpunaisiksi :slight_smile: Tilasin Kodin Kukilta vaaleanpunaisen jouluruusun ja sainkin äsken viestin että paketti odottaa postissa, jihuu :wink: sieltä myös tulossa nuokkuluppion ja laventelin taimia joten istutushommia tiedossa illaksi.

Miten tylsää! Mun pitää kokeilla varmaan siirtää ne johonkin ehkä hiukan kuivempaan paikkaan? Zibuli, onko ne sulla miten valoisassa tai varjoisassa paikassa? Ja kalkkia pitäisi myös ilmeisesti lisätä reilusti. Meillä on hirveän hapan maa. Muuten hyvä, mutta sammalta kasvaa joka penkkiin.

Mun jouluruusu on aika kuivassa ja melko aurinkoisessakin paikassa ja kalkkia lisään joka vuosi aika reilusti siihenkin kukkapenkkiin jossa tuo jouluruusu kasvaa. En tiedä mahtaisko tuo värimuutoskin johtua kalkista??

Satu-71, ja hyvin voi sun jouluruususi? Siirränpä siis ainakin pari taimea kirsikkapenkkiin, joka on kuiva ja aurinkoinen siihen asti, kunnes kirsikkaan tulee lehdet.

Juu, mun jouluruusu näyttää voivan tosi hyvin :slight_smile: on kasvanut viime vuodesta hurjasti ja on aivan täynnä kukkia ja eilen juuri sitä taas ihailin illalla ja huomasin että tehtailee edelleen uusia nuppuja.

Jes! Toivottavasti siirto sitten auttaisi mullakin.

Pidetään peukut pystyssä että auttaa ja saat ens vuonna ihailla kauniita jouluruusuja :slight_smile:

Minulla on sekä auringossa että varjossa, enkä huomaa eroa. Yritän parantaa maata paitsi istutusvaiheessa myös kattamalla lehtimullalla. Kalkitsen ja olen ostanut kaupasta peräti erillistä jouluruusuravinnetta, mutta se on kyllä varmaan silkkaa rahastusta. :slight_smile: Tavallinen käy ihan yhtä hyvin.

No, ensi keväänä sitten näkee, voivatko aurinkoon siirrettävät paremmin vai yhtä huonosti kuin varjossa olevat. Pitää vaan kalkita, kalkita ja kalkita kovasti. Tähän saakka olen ollut hiukan liian laiska kalkitsemaan.

Minä laitoin myös silloin viime vuonna istutusvaiheessa reilusti lehtikkompostimultaa penkkiin ja lannoitan sillä vaaleanpunaisella lannoitteella, melko maltillisesti kuitenkin ja peitin syksyllä ennen pakkasia jouluruusun hyvin lehdillä ja havuilla.

Kurppa, oletko sinä suojannut noita talvelksi mitenkään? Lunta tosin taitaa Kaakkois-Suomessa olla aina hyvin suojaksi.

En ole suojannut. Täällä tulee normaalitalvina lumet myöhään ja monasti pakkaset märkään maahan, mutta nyt pari talvea on ollut loistavia lumisuojan suhteen.

Nuohan ovat pärjänneet sinulla jo neljän talven yli (piti tarkistaa viesteistä) - olikohan ainakin eka talvi vähälumisempi? Joka tapauksessa aika kestäviltä nuo vaikuttavat Suomenkin oloihin.

Ainoa ongelma on, jos kovat/pitkäaikaiset pakkaset iskevät sitten, kun kukkavarret ovat jo nousseet pitkiksi - silloin ne mätänevät (mutta koko kasvi ei kuitenkaan kuole). Mutta tätä tapahtuu etelämpänäkin, kuten minulla viime vuonna.

Tuo on hieman kohopenkki ja keväällä siinä lumi pysyy pitkään.

Nuo ovat sellainen toiveiden täyttymys jota en olisi uskonut koskaan saavani:)

En muista tämän lajinimeä, mutta toissa jouluna tässä oli vielä vaaleanvihreät kukat. Nyt väri on taittunut keltaisen suuntaan. Onneksi sentään on hengissä. 

Jouluruusu