Jouluruusu, Helleborus

Minullakin on yksi kukka auki ja lisää siihen on tulossa samoin kuin toiseenkin nuoreen taimeeni. En lakkaa ihmettelmästä, miten ne jo tänä vuonna kukkivat, kun vasta meillä ovat olleet kaksi vuotta ja silloin kun ne toin toisessa oli vasta yksi lehti ja toisessa kaksi eikä niissä vieläkään ole kuin muutama lehti. Tässä, joka jo aukaisi yhden kukan on ainakin toinen nuppu vielä tulossa ja toisessa on nyt näkyvissä kolme nuppua.

Ensimmäinen kukka auennut tänään.

Tuollaiselta näyttää meilläkin, tosin lehdet ovat pienempiä ja niitä on vähemmän, yksi sentään on jo auennut, lienee jo syksyllä ollut nuppuna, koska jo lumen alta näytti valkoiselta.

Valkoisen jouluruusun kukat alkavat punastua vanhetessaan.

Jouluruusut ovat auenneet, vappumeininki tosiaan, sää on jouluinen ja välillä aurinko paistaa. Pikkutaimet nousee, eläköön siemenistä itsestään lisääntyvät kasvit!

Toisilla jouluruusun kukat jo vanhenee, mulla pian eka nuppu aukeaa.

N.60 kpl pienen pieniä jouluruusuvauvoja nousee penkistä. Itse en oikein meinannut uskoa asiaa todeksi, mutta tähtiputki kävi tänään ja sanoi niiden olevan totta:)

Ohhoh! Minkä väristä? Kerjäisin valkoisen taimen…

Nuo on toivon mukaan punaisia, mutta eivät lähde täältä vielä pariin vuoteen. He ovat vasta sirkkalehtivaiheessa.

Pitää katsoa Tommolasta. Huomasin tänään, että toinenkin jouluruusuni on punainen, joten valkoinen puuttuu.

Tämä valkoinen punastuu aina vain enemmän vanhetessaan.

Aivan ihana.

on kyllä kaunis tuo punertuva jouluruusu! Siemenet vaan talteen ja itämään… :slight_smile:

Kukat olivat kyllä aluksi ihan puhtaan valkoiset (s.88). Jostain syystä ne ovat nyt vähitellen punastuneet. En muista, onko niin käynyt aikaisempina vuosina.

Kurppa, pian saat kitkeä taimia kaksin käsin kompostiin. :wink:

Anna pikkutaimien olla niillä sijoillaan parikin vuotta, siinä ne helpoimmin hoituvat.

Mullakin on pieniä jouluruusun siemenvauvoja!!!

Mun kaikki jouluruusuni on tosi surkeassa kunnossa. Voisikohan syy olla kotiloissa vai mikä voisi olla vikana?

Voisko noi Kurpan Jouluruusut,
olla jotakin muuta lajiketta ku niger:ii
mitä yleensä on myynnissä.