Minä oon lyöny maahan yhteensä ehkä 5-6 jouluruusua mutta koskaan ei mikään enää penkissä kuki. Lehtiä näkyy kyllä. Yksikin oli oikein komea puska jonka ostin pääsiäiseksi, kauan kukki ruukussa mutta eipä vaan enää ekan talven jälkeen. Ehkä ne ei tykkää hiesumaasta.
Jouluruusu pukkaa kukkaa niin ettei kaikki taida sopiakkaan.
Punainen jonka istutin viimekeväänä on hengissä mutta ei näytä tulevan kukkia.
Miten nuo saa vahvistumaan? Tuntuu, että vaan pienenevät vuosi vuodelta:ermm:
Sain mummoltani 6-7 vuotta sitten joulukukaksi kuvan ruusun. Sain kituutellen pidettyä sen hengissä lumien sulamiseen saakka, jolloin kasvi päätyi nykyiselle kasvupaikalleen vanhan omenapuun juurakoiden väliin. Multaa tuossa on hädin tuskin 10 cm. Sitkeästi tuo on joka ainoa vuosi jaksanut kukkia. Viime talvi vei tuosta kaikki lehdet. Kukkia näyttäisi tulevan yhteensä kuusi.
Kun minulla oli piha, ei ollut vielä jouluruusuja kaupoissa. Nyt minulla on parvekkeella lokakuussa kukkivana saatu jouluruusu ja siinä paljon nuppuja. Paljonko se kestää parvekkeella ruukussa pakkasta. Huoneen lämmössähan se ei viihdy.
Tämä nyt pitäisi saada säilymään kevääseen.
Kyllä oli kaupassa kauniita jouluruusuja mutta… Viimevuonna ostin komian ja sit tammikuussa huomasin sen olevan täynä kirvoja. Oli hieno pakkaspäivä niin koko komeus terassille ja kyllä kuoli kirvat! Kuoli kyllä joku muukin! Onnellinen olin kun ei ehtinyt tarttua ikkunalla oleviin muihin kasvaihin. Kesällä voin ostaa uuden kaksivuotta sitten kuolleiden tilalle. Saapa nähdä onko intoa.
Tuo tumma jouluruusu on kyllä upea ja hienostunut. Lumikasa oli tänään sulanut paljon lisää ja isoja valkoisia nuppuja tullut esiin.
Jouluruusu ponnisti toisenkerran lumen alta tänäkeväänä. Kukkia oli tullut lisää vaikka ensin näytti että tekee vain kolme kukkaa. Punanen on hengissä mutta ei näytä kukkivan vielä, ehkä ensi keväänä.
Pari talvea tallintakana asustellut tokmannin tarjouslöytö.
Kauniita nuo tummat jouluruusut. Minun valkoinen ei kukkinut tänä keväänä ollenkaan, siemenet oli hyvin itäneet juurella. Osan niistä koulin ja osan jätin juurelle, varmaan taas pitkä projekti näitä kasvattaa.
Vauvoja:)
Luuan luumu-jouluruusu
Ostin tänään valkean jouluruusun. Luin netistä, että vie jouluruusu yöksi parvekkeelle, jos ei ole pakkasta.
Voikohan sen jättää sinne, kun päivisin ei ole pakkasta?
Laitoin 2 grillivarras tikkua ruukkuun ja heitän pakkasyöksi kevyen huivin päälle…mut kaipa ois fiksuinta viedä pois verannalta jospa talvi sittenkin tulevi …
Nuppua pukkaa