Satuk-a, jukallasi on kilpikirvoja! Provadoa ruukkuun kiireesti ja viinalla penslaten kirvat pois lehdiltä ennenkuin ne leviävät joka kukkaan.
Siis onko nuo kilpikirvoja? Minusta nuo täplät on enemminkin kuin jonkun otuksen jätöksiä. Meillä on ollut villakilpikirvoja aikaisemmin, niitä jotka jättävät sitä valkeaa nukkaa kasvit täyteen ja ite otuskin on ihan eri näköinen kuin nämä jukan ruskeat pallot. Voi vee sentään…tietenkin provadot on loppu ja viinaakaan ei ole…käyköhän penslaukseen tinneri?
Villakirva on itse se villatullero, se asuu siellä valkean karvan sisässä. Kilpikirva taas on ruskean kilven alla poikasineen. Tosi vmäinen elukka. Tinneristä en tiedä, käyhän mäntysuopakin ensiavuksi.
Kilpikirvoiksi miekin nuo nimittäisin.
Voi pirskatti, mistä niitäkin nyt meille siunaantui???
Kuljes kattellen muutkin huonekasvit läpi.
Toivotaan, että olemme tunnistaneet harhoja =)
kannattaa nyppiä nuo jollakin pois yksitellen ja varuiksi sitä provadoa…
Mitä ihmettä,jukkapalmuni on hyvässä kunnossa,ja keskellä kasvaa suippo"lehti"jonka sisällä luulis olevan jotaki??on siis kiinni.Voisko kukkia,vai haaveilenko vain=)?
Voihan se kukkia
Minä tapan kirvoja pumpulipuikolla joka on kastettu koskenkorvaan. Lisänä käytän provadoa. Oli joku vuosi sitten oikein maanvaiva mutta pääsin voitolle ja nyt jos jossain näkyy kirva pyysin sen kossulla ja sitten laitan puikon multaan.
Hei!(tais HUKKUA mun aikasempi viesti?Aloitan alusta…)Kysympä “ihan yksinkertasta” (=kokeneemmille)kyssäriä,tuosta Yuccapalmun lannoituksesta.
Ostin isohkon 2-osaisen JUKAN,raahasin sen olohuoneeseemme ruukkuinen,joka sekin nätti,19euroon.Tämä nyt ei tieteskään jäänyt ainoaksi heräte-ostoksekseni…hmm…
Innoissani unohdin kysyä lannoituksesta!?Koska olis parasta alkaa lannoittaminen,meillä on niitä tikku-versioita sekä sumutinpulloon/veteen sekotettavaa.Kumpi parempi?
Kiitoksia,jos tähänkin ehtisi joku vastata!(kevätkaktukseni jo kävikin huonommin??Lyhyesti vain kukki…)
Tarkoitin,kröh,että kokeneemmille tämä kysymys ON HELPPOA PLAATUA…meikäläinen vast alkumetreillä…
Nysä, koska jukkaa kastellaan aika karvakseltaan, se voi tykätä enemmän puikoista. Mutta jos vaihdat sille mullan nyt kasvukauden alussa, niin vasta n. kolmen-neljän viikon päästä niitä puikkoja kehiin sitten.
Karvakseltaan…
Siinäpä sitä pähkäilyä, miten sitä sitten oikein kastellaan =)
Kuinka nopeasti jukan sivujuttu(:D) juurtuisi ja miten sitä kannattaisi kokeilla, suoraan multaan vai?
Kiitos Sailasi, puikkoja onneksi löytyy, löytyy litkujakin sen seitsemää sorttia…ja tuo kastelu onkin meikäläiselle “melkeen stressin aihe…”
Itse olen kanssa jukkapalmun ja peikonlehden lannoittanut tikuilla,helpompaa kun nestemmäisellä.Sumuttelen usein jukkapalmua päivässä,tykkää siitä ja kastelen kerran viikossa,hyvin opn kasvanut ja uusia lehtiä tekee=)vaikka onkin varjoisemmassa paikassa hyllyn päällä,mutta spottivalot laitan illalla tai jo päivällä päälle,että saa lisä valoa.
Siis epäilettekö oikeasti että jukkapalmu voisi selvitä ulkona Suomen oloissa?! Tahtoo ehdottomasti kokeilla kannattaako ulos laittaa vanha vai nuori yksilö ja minkälaiseen valaistukseen?
Tässä meidän jukkapalmu,minusta helppohoitoinen.Talvi verotti meiltä toisen pitkään meillä olleen jukkapalmun,mutta tämä säilyny hyvin,johtuneeko eripaikasta.Tuossa se on vain että pystyin kuvan ottaa,oikeasti se on kukkapöydällä kokoajan.