Jukkapalmu (yuccapalmu), Yucca elephanti

Voi prkl! Lähdin tytölle söpöä ruukkua ostamaan ja palasin ruukun ja jukkapalmun kanssa. Ei mulla ole edes paikkaa sille. Miten voi olla niin vaikea olla ostamatta, varsinkin kun on tarjouksessa…

Mikäköhän tuo on?! Niitä on useampikin ja aina samassa kohtaa, siinä mistä on kuivuneen lehden nyppäissyt pois. Etteivät vain olisi jotain öttiäisiä…?

Minusta se näyttäis ihan silmulta.

Anu, mulla kasvoi kans tuollaisia kun nyhdin ne lehtien jämät pois. Noista kasvaa uudet tupsut.

Jee…!! Kahdeksanhaarainen jukkapalmu… Hyvin vielä vanhuksella riittää elinvoimaa äiti on saanut kyseisenyksilön vuonna -82 kihlajaislahjaksi…

Muistelin että joskus olen kuullut että jukka kestää kylmää hyvin, ja tämän ketjun ja vähän muutakin luettuani kannoin eilen oman erittäin heikossa hapessa olevan jukan tuonne parvekkeelle. Väitän että se on paljon pirteämmän näköinen heti! Se kasvoi talvella taas vaan niitä hailakoita, lötkyjä lehtiä, joitsa osa kuolikin jo melkein heti, mutta nuo mitkä tuossa nyt olivat vielä kun ulos kannoin, näyttävät jo heti saaneen ryhtiä ja väriä.
Tuo saakin kesänsä taas viettää parvekkeella, toissakesänä kun sain tuon, laiotin sen sinne, ja viihtyi erinomaisesti, kasvoi kokoakin ainakin kaksinkertaiseksi mitä oli saadessa, mutta talvet sisällä ovat tuolle vaikeita, kerrostalossa kun asutaan, ja en saa sitä mitenkään tarpeeksi lähelle ikkunaa.

Leikkasin toissa viikolla meidän juurtumassa olleen jukkan kahtia, koska juuret olivat ehtineet kuivua kun unohdin sen ihan tyystin…

Huomasin juuri ohi kulkiessani, että vesi oli mädäntynyt. Vaihdoin veden ja pesin maljakon, mutta jäin ihmettelemään, että kuuluuko vedessä ollut rungon osa olla pehmeä ja valkoinen sisältä?

Jukan kylmänkestävyydestä sen verran että äitini unohti viime syksynä tuon kasvin pihalle kun satoi ensilumen. Kaiveli sieltä lumen alta pois eikä kasvi ollut moksiskaan. Tai on se paljon vihreempi kuin tuo minun hailakka ruikula.

Jukkapalmuni on nyt ollut muutaman päivän ulkona ja nyt sen lehdet ovat melkien valkoiset?!! Mitä tein väärin enkai nyt ole tappanut tuota…? Multa on sellaista kuivahkoa/kosteahkoa ollut oikeastaan koko ajan ja palmu on ollut aurinkossa koko ajan…

Liikaa aurinkoa. Ihmiset muuttuu keitetyn ravun näköiseksi vastaavassa tilanteessa :confused:

Jukka, vaikka lämpimän paikan kasvi onkin ei sekään heti suoraan sisältä siirrettynä kestä auringon UV-säteilyä.

Ikkunat suodattavat siitä sisällä suuren osan ja siksi eteläikkunallakin ollut kasvi säikähtää aluksi.

No voi pöhnä kun minä vielä laitoin sen siihen kaikkein aurinkoisimmalle paikalle… toivottavasti vihertyvät uudestaan… On kyllä ollut upea keli minä ainakin´olen ihan rapu kun tuo normi väri tahtoo olla astetta albiinoa vaalemapi…

Anu, älä välitä, nuin mullekin on sattunut joskus. Vie se jukkasi varjoon ulos tai takaisin sisälle, eikähän se siitä tokene. Ja muista kastelu!

Just niinku tossa on vastailtu, Anu, liikaa aurinkoa liian äkkiä. Mulla on sellanen paksurunkoinen 20 vuotta vanha jukka, jonka olen typistäny aina sillon tällöin ku tulee liian leveäksi. Jatkuvasti kasvattaa uusia tupsuja.

Ja melkein joka kesä olen polttanu raukan auringossa, edelliskesänä tyhmä minä onnistuin polttamaan valkoiseksi kaikki lehdet! Vaan sinnikkäästi se puski uudet alut ja on ihan jukan näköinen. Ainakin vielä…

Eikös jukkapalmu viihdy aika kuivana? Omaani en ole kastellut kevään mullan vaihdon jälkeen ja silloinkin tosi varovasti. Usampi kuukaus tässä on jo mennyt ja uutta lehteä kyllä pukkaa.

Nimimerkillä: hukuttaa kaikki ns. helpot kasvit.

Mun on ainakin aina niin rutikuivana ku vaan olla voi. Talviaikaan hyvä jos saa vettä kerran kuussa, joskus ei sitäkään. Kesällä sentään muistan vähän useammin kastella.

Apuuva! Viisaammat auttakaa! Ostin joskus Jukkapalmuni pienenä ja halvalla Ikeasta ja vuosien mittaan se on mitättömällä hoidolla kasvanut komean isoksi ja tuuheaksi (ehkä noin 160cm korkea). Nyt yhtäkkiä pari viikkoa sitten kun tuli ne kevään ekat hellekelit, huomasin yhtäkkiä jukkani nuukahtaneen - t.s. se on edelleen hyvinvoivan vihreä mutta ikäänkuin kaikki varret taipuivat mutkalle alaspäin.No kosken ollut taaskaan muistanut kastella ja oli vielä kuumaa ollut muutama päivä niin ajattelin sen vain kuivuneen. Kastelin reilusti ja annoin Substralia. Nyt noin viikon jälkeen on taas jo kuivahtanut kasteluni jälkeen, mutta ei, mikään ei olotilassa muutua ja se ei tunnu ‘‘jaksavan’’ nousta takaisin pystyyn ja roikottelee latvojaan U-n kaaressa alaspäin. Jokaisessa varressa on sellainen 10-15cm vihreää uutta kasvanutta vartta - en ole seurannut tarkemmin missä ajassa on kasvanut ja nyt vaan ihmettelen että mihin tämä notkahtaminen liittyy. Eikö se jaksa nyt pitää pystyssä noita pitkiä tuoreita varsiaan vai mitä se haluaa kun muutoin on elinvoimaisen näköinen. Sijaitsee valoisalla paikalla ison eteläikkunan vieressä. Miten pelastan komian Jukkani?

Tähän vois lisätä saman kysymyksen kuin palmuvehkallekin laitoin. Miksi lehdet kellastuu ja kuihtuu???

Kaikki? Alaosastahan ne kuihtuu luonnostaan kun vanhenevat.

Alhaalta kyllä, mutta ei vain yksi tai kaksi vaan aika paljon. Kohta on vain pieni tupsu päässä. Ja tämä kasvi on sentääs lähellä ikkunaa (ei saa vetoa).

Ootko katsonut, ettei ole mitään ötököitä tai esim. pientä seitin näköistä lehtihangoissa?