Jukkapalmu (yuccapalmu), Yucca elephanti

Ei kyllä näkyny mitään semmoista.

Tässä tämä

Tarvisiskohan tuo vähän “virtaa”? Noi ruskeat kannattaa nykäistä pois, ja sitten jos tällekin jotain lannoitetta kastelun yhteydessä? Vielähän on talvilevon aika, mutta ehkä pari kertaa voisi antaa ja sitten helmi-maaliskuulla lannoittaisi säännöllisemmin. Minkähänlaiset juuret, onkohan tuo ruukku jo sen kokoinen, että sitten kasvukauden alkaessa vaihtaisi astetta isompaan. Ja sitä valoahan tää jo saakin ikkunalla?

Kuivia lehtiä oon yleensä ottanut pois, sitä mukaan kun niitä on tullut.

Pitääpä vilkaista ruukkuun ja kastella samalla. Mä oon nyt ollu tosi varovainen noiden kastelujen kanssa (näköjään liiankin), kun on ollut tapana hukuttaa lähes kaikki kasvit. Puolen metrin päässä se on pohjoisikkunasta.

tuli osttettua jukkapalmu jossa on 9 uutta lehen tuloa

Pari hölmöä kysymystä jukan hoidosta:

• Onko parempi leikata vai repiä kuolleet lehdet jukan varresta? Olen tähän asti aina leikannut ne, mutta tekisikö se uusia silmuja jos lehdet repisi pois?

• Minkä verran jukkaa kannattaa kastella altakasteluruukussa? Pidetäänkö vesisäiliö täynnä, puolillaan tai jotain muuta kasvukautena? Entä talvella?

• Viimeiseksi varmaan hölmöin kysymys: pystyykö jukka hyödyntämään tikkulannoitteita altakasteluruukussa?

Kiitos :slight_smile:

Ei taida ollakkaan hölmöjä kysymyksiä? Eikös ne ole mieltä askarruttavia 
Mulla on joskus ollut tuo jukka ja olen kyllä repimällä ottanut ne kuolleet lehdet pois. Sieltä alkoi tosiaan sitten työntyä uutta silmua esiin ihan kuten epäilitkin.
Altakasteluruukussa jos kerran kasvatat niin pitäisin tuon kyllä suht kuivana, liika märkyys tappaa. Talvella kastelua vielä vähemmän kuin kesäisin. Taitaa sopia lähes kaikkiin viherkasveihin.
Itselläni on kliivia altakasteluruukussa ja kyllä minä sinne noita lannoitepuikkoja olen tökkinyt.

Kiitos neuvoista Myskimalva :slight_smile:

Pitääkin vielä keksiä miten saan sitä altakasteluruukkua tyhjennetty, taisin täyttää vähän liikaa :smiley:

Jukkani oli vielä viime vuoden puolella hyvässä kunnossa, tammikuun puolella se rupesi kuivattamaan lehtiä oikein urakalla! Kuivatti kolme ns. haaraa pois, jotka sitten jouduin leikkaamaan pois. Nyt jukassani on enään yksi jäljellä jossa on 4 lehteä mutta niistäkin 3 on kärjistä jo reilusti kuivahtanut, ja se neljäs lehti on uusi lehti joka on jämähtäny paikoilleen, ei kasva enään eikä aukea vaikka pituutta olisi tarpeeksi lehden aukeamiseen. Eli osaisiko joku kertoa millä saisin jukkani “elämään”?

Olisiko kellään kuvaa jukkapalmun siemenkodasta? Olen vahingossa sotkenut kaksi pussia keskenään enkä enää tiedä kumpi on kampi. Keräsin niitä viime vuonna Wisconsinista jossa kasvavat ja lisääntyvät kesämökin rinteessä. Siellä on yhtä kylmät ja lumiset talvet kuin täälläkin joten kokeilen saanko itse idätettyä ja jos saan, laitan maahan etelän puolelle.

Kuukkeli tyrkytti tän näköstä jukkiksen siemenkodaksi

Kiitti Jade, nyt saan nimilapun oikeaan ruukkuun. Jokunen siemenkin olisi ylimääräisenä, kokeilunhaluiselle.

Nyt voin sitten kertoa että eka jukka on putkahtanut topakasti pintaan tällä viikolla. Eikä mikään hentoinen otus olekkaan, vartta on kolme senttiä ja sirkkalehdet on paksut ja tummat. Voi kun saisi vielä kaverin ruukkuun, muuten itävyysprosentti on kehnonlainen. Jos selviää syksyyn, taidan pitää ensimmäisen talven sisällä.

Nyt siinä purkissa on kolme tainta! Tästä tulee jatkokertomus.

Heh, viisi tainta. Taidan laittaa ensi kerralla siemenkirjeeseen siemeniä. On se niin helppo kun tietää miten aloittaa. Toisaalta, kun nyt selviäisivät talven yli. Pari jätän havujen alle ulos ulos (jossa emonsa muutenkin ovat kasvaneet ja selvinneet hurjista pakkasista kotonurkissaan) ja loput nostan syksyllä sisälle.

Mun vanhin jukka on päättänyt varmaankin haluta uudistuksen kun lehtitupsun alaosasta on alottanut varmaankin juuren kasvatuksen. Vai mikä toi on? kuvakuva

Vois ollakin. Odottelemalla se selviää. Muistelisin nähneeni vastaavan joskus. Mulla on ollu aina jukkapalmu ja menee jo vuosikymmenten kokemukset sekaisin. Kestävä se on ja kun tuollaisen tai minkä vaan tupsun nyppää irti, niin siitähän se lähtee uusi kasvuun.

Omia jukkapalmujani olen aina liian korkeaksi tultuaan sahannut kesällä poikki, niin alkavat tehdä uutta tupsua. Myös viiltämällä kuoren rikki se on tainnut tehdä sellaisen.

Onkohan jukka kovin nuuka siitä, kuinka syvään se on istutettu…? Istutin vanhan jukkani uudestaan. Olin jostain syystä edelliselllä kerralla istuttanut sen melkoisen syvään. Vartta oli mullan sisässä monta senttiä. Nyt nostin sen ylemmäksi, jotta saisin juurille enemmän tilaa (en halunnut siirtää sitä isompaan ruukkuun, kun tämä nykyinenkin painaa ihan hitosti) ja kunnon salaojituksen pohjalle. Eli nyt pinnan yläpuolella on monta senttiä vartta, joka ennen oli pinnan alla. Suuttuukohan se siitä? Se ennen pinnan alla ollut varsi on tosi tummaa, mutta sormilla käpälöiden tuntuu kovalta. Ehkä annan jukan olla noin ja seuraan, miten se lähtee siitä uudelleen juurtumaan ja miten se viihtyy. En jaksaisi sitä kiskoa pois ja istuttaa uudelleen. Pituutta kasvilla pitkälti toista metriä ja kolme haaraa.

Minä omistin kerran jukkapalmun, joka kasvoi kattoon asti.  Katkasin latvan ja kyllä se latva alkoi kasvamaan, vaikka ensin näytti, että se kuolee.  Loput pätkin ja jätin (metrin)varren ruukkuun, joka sitten tekikin 2 oksaa.  Jossain vaiheessa luovuin niistä. 

Joskus yli 20 vuotta sitten minulla oli sellainen jukkapalmu,  jossa oli  paksu varsi ja päässä pari oksaa, mutta sehän lahosi jossain vsiheessa pystyyn. 

Jukkapalmun muuttuu niin rumaksi, kun vanhenee. :neutral_face:

Taapero kokeili viherpeukalon taitojaan mun yuccaan🙄 mitähän tälle nyt kannattaisi tehdä? 

Mites PULLOJUKKA elvytetään ? Enään muutama lehti ja nekin lököttää-harottaa maata kohden …rumilus…aattelin pistää kompostiin koko paskan.