Pullojukan varsi oli varsin kov:w00t:a joten siirsin sen yläkertaan odottamaan ... Paljonko te kastelette ?
Siis annanko liian vähän ja usein vai liian paljon ja liian usein ? Desin verran viikossa ja 2 krt kuussa on hippunen merilevä uutetta mukana talvella ja kesällä kasvipohjaista lannoketta. Multaa en ole vaihtanut vuosiin..pullojukka on isossa saviruukussa joka on nätissä muoviruukussa ..
Jukkapalmuja englannissa.
k
Onko tämä pullojukka?
Kiitos tiedosta! Tunnistaako kukaan, mikä se voisi olla?
Hei!
Te jotka olette lisänneet yuccaanne pätkimällä varren palasiksi: kuinka kauan on kestänyt että alkuperäiseen runkoon ja niihin pätkittyihin varsiin tulee uudet silmut/versot? Lueskelin ketjua; pitääkö ne vanhojen lehtien jäänteet repiä pois jotta silmut voivat puhjeta? Olen vain leikannut lehdet poikki läheltä runkoa. Latvan työnsin suoraa multaan ja on ainakin vielä vihreä ja elossa (kohta kuukausi katkaisemisesta).
Moi Soge, tervetuloa ![]()
Mulla ei ole kokemusta tuollaisesta jukkapalmun pätkimisestä joten en pysty olemaan avuksi. Toivottavasti joltain muulta löytyy tietoa.
Oliskohan tästä apua: versot maljakko on juurtumaan ja myöhemmin multaan.
Muoks linkki ei toiminut, kokeilen uudiksi
Viherkasvi maljakossa & ruukussa - Pistokkaiden juurrutus - Omakotivalkoinen Viherkasvi maljakossa & ruukussa - Pistokkaiden juurrutus - Omakotivalkoinen
Raakasti sahasin alkuperäisen pitkän puupölkyn lyhyemmäksi. Tökin haarukalla varren yläosaan muutamia reikiä, niiden kohdalle kasvoi uudet versot. Peukalolla hieroin liiat alut pois, jäi kolme uutta tupsua kasvamaan.
Minulla oli aikoinaan jukkapalmu ja se kasvoi liian korkealle, joten katkasin latvan ja pistin muistaakseni suoraan kosteaan multaan.
Ensin näytti ettei se viihdy siinä, mutta päätin odottaa, jotta se tekee juuret.
Ja niin lehdet nousi ja loppua en muista.
Olen nyt ainakin kuukauden odottanut että multaan pusketuista varrenpäistä alkaisi kasvaa uudet versot, samoin kuin alkuperäisen kasvin rungon tyngästä (jolla kaiken järjen mukaan on hienot juuret!) mutta toistaiseksi mitään ei ole tapahtunut. Poikkaistu latva jonka myös laitoin suoraan multaan on vihreä edelleen, tosin lehdet roikkuvat aika paljon ja latvan uusi lehti on edelleen rullalla, ei ole auennut/edennyt mitenkään. No, kai sitä voi odottaa kunnes nuo joko mätänevät, kuivuvat tai sitten niitä versoja alkaa tulla…
Odottavan aika on pitkä, niinhän sitä sanotaan. Mut ei tossa mitään ainakaan häviä, eli oottelet vaan ja kattelet mitä tuleman pitää. Peukkuja ![]()
Kerro sit miten asia etenee.
Voihan olla, että jukkapalmut on just nyt levossa.
On kyllä kasvivalot, mutta voihan ne silti tietysti olla! Aika viileää meillä on kyllä sisällä.