Jumaltenkukka, Dodecatheon

Tänään vasta huomasin, että Poppiukselta saamani jumaltenkukka kukkii tummapurppuraisin kukin ja puutarhakaupan puolen hinnan “kuolleet” kukkivat hailakamman punertavina. Onko niitäkin olemassa useampaa sorttia?

Pannaan nyt tännekin… Kolme vuotta sitten saadut jumaltenkukan alut kukkivat vihdoin eka kertaa.
Olen ihastunut paitsi koko kasviin, myös sen veikeään tuoksuun. nuuh
jumaltenkukka

Hei, toistan jumaltenkukkakysymykseni: Onko nimieroa tumman roosalla ja aivan vaalealla jumaltenkukalla?

En tiedä onko nimieroa. Miulla ainakin siemenistä lisätyissä on joskus eri sävyisiä.

Jelitton valikoimasta huomasin (mitä minä siellä tein, sitä en käsitä!), että Dodecatheon meadiasta on tarjolla on eri värisiä lajikkeita. ‘‘Red Colors’’ -lajike on syklaaminpunainen, kun taas ‘‘Deluxe mixturessa’’ oli vaalean ohella useampaa tummempaa sävyä.  

Jumaltenkukkani tekee kamalan määrän siemeniä, mutta kysymys kuuluu, että mitä näille pitäisi tehdä?
Keräänkö myöhemmin pois ja laitan esikasvatukseen vai onnistuuko se itse siementämään ja lisääntymään tuossa?

olipa helppo kysymys:-) - juuri olen itse opetellut saman asian. kerää pois ennen kuin kaikki ovat varisseet. kylvö huoneenlämpöön. itävät 2 - 3 viikossa sanoi kylvöraamattu. minä tietenkin kokeilin. yhdeksän siementä kylvin, viisi iti viikossa. pieniä mutta terhakoita ovat. talvea vasten jäävät kyllä liian pieniksi. onneksi suurin osa siemenistä odottaa vielä kevättä, jolloin voinkin ne sitten kylvää normaaliin aikaan maalis- huhtikuulla, kunhan valo taas riittää.

hyvin varmaan lisääntyvät ihan tuossa emonsa viekossakin. minun täytyy kikkailla, kun emo on naapurin rouvan pihalla:-)

Tuossa vaiheessa kerään ja olen kylvänyt helmikuussa ulos kasvariin. Itävät hyvin ja ovat terhakoita taimia heti, kukkivat yleensä toisena vuonna.

Näyttää siltä, että nämäkin olen menettänyt :

Älähän nyt vielä hötkyile.

Minulla on arvattavissa, että saattavat nousta, kun jotain pienen pientä vihreää näkyy sen veitsen vieressä, missä lukee jumaltenkukka :smiley: Olisi ihan kiva, jos viitsisivät tänä vuonna jo kukkiakin, kun oikeastaan se olisi pitänyt tehdä jo viime vuonna…

Pientä, tosiaan pienikokoista toivoa ois mullakin.

Eikös nämä ole ihan selvästi nuppuja?

on.

Voi vitsit, ensimmäiset siemenestä kasvatetun kukat :slight_smile:

Minulla joku ötö (veikkaan etanoita/kotiloita) syö aina ainokaisen siemenkasvatuksen tuloksen. Tässä on ilmeisesti jotain nousemassa, mutten pidätä hengitystäni kukkien tai yleensä hengissäpysymisen suhteen.
jumaltenkukka

 



Pakko oli ostaa kun kohdalle sattui



Toivottavasti tämä kuva ei tule jättiläisen kokoisena.

Viiskymmentä peukkua tuolle Shakiran kukalle.