Ooooh, ihana on valkoinen jumaltenkukka!
Syksyllä ostin viimeisiä poistoperennoja tyhjiin kukkapenkkeihin ja tämä kyllä yllätti kauneudellaan.
Aivan ihania nuo valkoiset!
Ihan ot on mainittava, että kerran luin puutarhakirjasta, että Jumankekka ja nyt luen aina niin… ![]()
Siemenistä kasvattamani jumaltenkukka. Takana pilkistää valkoinen, kevään "pakkohankinta" Tommolasta. Takana olevien belliksien kukinta taitaa tänä kesänä jäädä aika vaisuksi kun myyrän retaleet pistivät varmaan neliön verran niitä suihinsa.
Voi Jumankekka niin, niin kuin Ekmanskakin sanoi!!!
Kaksi siemenkasvatuksen tulosta on nyt osoittautunut jumaltenkukiksi, vaikka tikku niiden vieressä kertoi keltavaleunikoksi. Kumpaakin olen yrittänyt kasvattaa siemenestä, jumaltenkukkaa toissa kesänä ja keltavaleunikkoa viime kesänä. Ovat tainneet olla kylvölavassa samoilla kohdin, ja olen kylvänyt päälle, kun en ole itäneitä aiemmasta huomannut.
Niin kovin olen tätä perennaa haaveillut, että ehdin jo ostaa valmiin taimenkin Viherlassilasta, ja nyt minulla sitten on näitä kolme kappaletta! JIHUU!!! 
(pahoittelen kuvan epätarkkuutta, kamera tarkensi jonnekin taakse.)
Mulla on hankikylvöissä itänyt kuusi eri lajia jumankekkoja (kiitos Lempi, tää jää käyttöön!)
Dodecatheon conjugens, D. amethystinum, D. pulchellum ‘Red Wings’, D. meadia, D. hendersonii ja D. clevelandii.
En tiedä, ehtivätkö kasvaa meidän vaihtopäivään mennessä kyllin isoiksi muuttamaan pois kotoa, mutta saat IrisFinlandica sitten siellä teidän vaihtopäivässä noita. Eiks niin? En nyt muista, mikä laji oli itänyt vähän huonommin, mutta viittä sorttia näyttäis olevan kuin sieniä sateella ![]()
Ai katos, se olikin Lempi! Katoin vaan avatarta, ja päättelin et Ekmanskahan se…
Kiitos Tilhiski, mutta kyllä nämä kolme olemassa olevaa nyt riittävät, mulla ei oikein olis tilaakaan kukkapenkeissä. Kun sais ne sovitut vaihtaritkin jonnekin mahtumaan! ![]()
Mulla iti talven kylvöistä pari jumankekkaa
ja eilen sain istutettua ne ulos. Toivottavasti nää jumankekat tekee komeita kukkia joskus ;D
Mulla on valkoisen jumankekan viime syksyisessä ostotaimessa nuppuja. Mä oon niin iloinen! Aiemmat kasvatit on kuolleet ennen kukintaa, joten josko nyt…
Tämä viihtyy huonossa kasvupaikassa ja kukkii uskollisesti joka vuosi.
No nyt ne on vihdoinkin hankittu omaan puutarhaan ja hiljalleen availevat nuppujaan. Virosta ostettu taimi sen sijaan näyttäisi kovasti ehkä sittenkin valkoiselta, vaikka myyjä puhui lilasta? Katsotaan nyt jahka avaa kunnolla nuppunsa.
Jumaltenkukkani kukkii nyt.
Jumaltenkukka on yksi lempikukkiani! Sain joskus vuosia sitten täältä joltakulta pieniä taimia ja nyt niitä on jo iso alue. Ovat myös siementäneet hurjasti vieressä olevalle patiolle puupyörylöiden väliin, eilen kaivelin taimia vaikka kuinka paljon sieltä ruukkuihin, ja vielä jäi.
Mulle kävi hassusti kun viime vuonna kasvattelin eri jumaltenkukkalajeja siemestä. Kuutta eri lajia. kaikki katosivat heti koulimisen jälkeen ja ajattelin, että sinne menivät. Tiesin toki kokemuksesta että ne katoavat kyllä aikaisin, mutta en voinut uskoa että pelkkinä sirkkalehtitaimina maan alle menneet voisivat enää nousta. No, niin ne vaan nousivat. Osan olen kyllä kipannut jo poiskin, mutta osa oli onneksi vauvalassa. Nyt mulla on sitte viittä eri lajia jumaltenkukkia, joista tietty nimilaput sekaisin (en nähnyt tarpeelliseksi järjestää niitä kun luulin että ne sai jo unohtaa). Plus kaksi aiempaa yksilöä joiden lajia en tiedä. Katastrofaalista minulle, jolle kasvien oikeat nimet ovat tärkeääkin tärkeämpiä.
Jos jotain positiivista niin ainakin mulla on nyt jumaltenkukkia joka lähtöön ![]()
Mun jumaltenkukkani on jäänyt muiden kasvien jalkoihin. Löydän sen aina kerran keväällä, kun oikein etsin, ja sitten sitä ei enää näykään isompien alta. Pitäisi siirtää, mutta kun se löytyy ainoastaan justiinsa kukkivana enkä silloin ikinä malta siirtää sitä.
Jee, olipa iloinen yllätys huomata ainakin yhden penkin jumaltenkukkien talvehtineen! Istutin niitä viimekeväänä kolmeen eri penkkiin ja aikaisimmasta penkistä bongasin tänään niiden taas nousevan. Ihanaa!
Mitkäs lajikkeet menestyvät Suomen oloissa?
Puu-ukolta kotoisin.
Siemenestä kasvatettu. Purkissa kyl luki jostain syystä, että kesäesikko :Whistling:. Siksi nää siirtyili pari vuotta sinnetänne. Viimein kukkivat.