Nyt näyttäs että toiseenki mättääseen tulee ekat kukat.
Minkä näköisiä ovat jumaltenkukan siemenet?
Voivatko nämä olla jumaltenkukan siemeniä?
Ebaysta ostettu, joten aivan varma ei voi olla
Jos en ihan väärin muista, niin olivat pienenpieniä vaaleahkon rusehtavia palloja. Jos nuo itää, niin yllätyksen saat. Voisko olla kurjenmiekan siemeniä. Eiku kasvamaan :), sillähän se sitten selviää…
tämän näkösi
Jumaltenkukat (Dodecatheon )
on esikkokasvien heimoon kuuluva kasvisuku. Lehdet ovat soikeat ja kukkavarret ovat ohuet. Kukkien väri vaihtelee vaaleanpunaisesta ja magentasta laventelin siniseen ja terälehdet ovat kääntyneet taaksepäin. Kukinta-aika on keväällä. Suvun lajeja tavataan luonnonvaraisena Pohjois-Amerikassa. Korkeus 15-40 cm lajin mukaan.
Jumaltenkukat menestyvät sekä aurinkoisella että varjoisella kasvupaikalla. Jotkut lajit ovat kostean paikan kasveja, mutta maan on joka tapauksessa oltava hyvin vettä läpäisevä. Lehdet lakastuvat kukinnan jälkeen, joten viereen kannattaa istuttaa myöhemmin kesällä niiden kasvupaikan peittäviä perennoja.
Kuva: Valkojumaltenkukka, Dodecatheon dentatum
Wikipedia
Siirsin tämän mökiltä kotiin keväällä, yritin ottaa isommassa paakussa kun oli niin rutikuivaa. Nyt sitten on sateita ja kylmää riittänyt ja tämäkin näyttää juurtuneen.
Upea kasvi! Tuota ei joka puutarhassa näe. ![]()
Onpa kaunis. En tiennytkään että sitä on valkoisena. Itsellä vaaleanpunaista ja tykkään siitäkin.
Minulla oli tätä joskus vuosia sitten, mutta hävisi vahingossa kun perkasin kukkapenkkiä. Tämä löytyi jostain ulkolaisesta verkkokaupasta. Punaisiakin taitaa olla vähän eri sävyissä myynnissä.




