Tekaisin keskustelun otsikoksi tommosen yleisemmän, kun kysymykseni on, jotta ketjua voisi käyttää mahdollisesti myöhemminkin.
Olen etsinyt inkivääriteetä (teepusseja) muutamista kaupoista mutta en ole löytänyt. En ole edes ihan varma onko sellaisia Suomessa myynnissä. Mutta kuitenkin: Tietääkö joku kaupan tai kauppaketjun josta voisi löytyä? Jos vielä tietää kaupan Tampereella, josta sitä voisi löytyä, niin aina parempi.
mulla on sellainen mieli kuva että luontaikapassa oon nähnyt niitä käyn nimittäin itse aika useasti niisäkaupoissa. ostelen sieltä itsekin virkistys juoma ja pillereitä.
Jossakin tuli ihan hiljattain minuakin vastaan tuo inkivääritee… taisi olla mainos jossakin. Siis siitä päätellen, sitä on saatavilla Suomessakin. Auttaisikohan kuukkelointi???
Minä olen tehnyt inkivääriteetä usean vuoden ajan itse tuoreesta inkivääristä: Leikkaan sopivan palasen inkivääristä(n.2-3cm/litra vettä) ja leikkaan sen sitten pieneksi palasiksi. Juurta ei välttämättä tarvitse kuoria. Kiehautan veden kattilassa inkivääreineen. On sitten makuasia haluaako ne palaset mukaan teehensä tai siivilöikö ne pois ennen juontia. Juoman voi maustaa joko tavallisella sokerilla tai raaka-sokerilla. Joskus flunssa-aikana liuotan mukaan eucalyptus-pastilleja potkua antamaan. Inkivääri tee on hyvää ja sillä on hieman myöskin antiseptisiä ominaisuuksia, joten se käy mainiosti näin flunssa-aikana .
Tuo luontaistuotekauppa oli hyvä vinkki. Täytyypä käydä jossain.
Kuuklata yritin ensin. Pelkkä inkivääritee antoi lähinnä tee-se-itse ohjeita. Nyt lisäsin hakusanaksi vielä yrttitee, niin löytyi jotakin.
Kyllähän tota itsekin voi joksus tehdä mutta pussitee on niin paljon helpompi, nopeampi ja varmemmin sitten löytyisi kaapista. Miten kauan tuo inkiväärin juuri säilyy?
Viikkoja jääkaapissa muovikelmuun käärittynä. Käytän inkivääriä paljon monenlaiseen ruoanlaittoon, joten meillä sen säilyvyys ei ole ongalma. Pidän tuoreen inkiväärin aromaattista "sitruunaisen raikasta" tuoksua aivan hurmaavana.
Raparperiille tarttis teherä jotakin! Vuosikertaraparperihilloa on kellarissa sen verran, etten tee sitä enää lisää, mutta jonkinlainen mehu olisi paikallaan. Mitkäs ovat teidän parhaat raparperimehuvinkkinne? Tässä viikolla kuulin, että jos höyrymehua tehdessä korvaa osan sokerista siirapilla, tulee oikein tosi hyvää juotavaa.
Minä teen aina “tuoremehua” eli pilkon esim ämpäriin ja kylmää vettä päälle että peittyvät, sitä sitten vuorokausi tai pari viileässä pidetään ja sitten siivilöidään ja sokeria sekä vettä lisätään maun mukaan.
Tulee yllättävän hyvän makuista ja itse en yleensä edes
“Löydät mansikkaa…” Kyllä meillä tahtoo joku muu löytää ne jo huomattavasti aikaisemmin…
Säilyykö tuo “tuoremehu” enempää kuin muutaman päivän, ellei tule juoduksi? Mieluummin laittelisin jotain säilyvää versiota. Josta tulee sitten tietysti vuosikertamehua kellariin.
Minulla on alkanu tekee mieli tehä marjoista mehua. Katoin kuvia mehumaijoista ja sehän on samanlainen kuin meidän höyrykattila, ainut vain ettei ole tuota letkua.
Kysymys kuuluu: Voisiko valmistaa esim. puolukasta tai mustikasta mehua höyrykattilalla? Jos voi, niin kertokaa vähän ohjeita.