Minulla on ollut 7 vuotta yksi kuningatarjuoru (ainakin vanhan palstan lajitunnistuksista totesin että se sen täytyy olla). Se ei ole koskaan kukkinut. Olisi kiva joskus nähdä sen kukkia, mitä sille rakkineelle pitäisi tehdä?
Hoitona se on saanut lannoitusta silloin tällöin (kun lehdet alkavat näyttää liian aneemisilta) tänä keväänä se pääsi uuteen isompaan altakasteluruukkuun (siitä se ainakin innostui kasvamaan ihan kauheasti) ja vähän välillä siitä joutuu ihan reippasti niitä pistokkaita leikkelemään, jotta ei tule niin kauhean näköiseksi... Pistokkaita löytyy myös tällä hetkellä jos joku haluaa nopeasti kasvavan vihreän amppelin...
Miukattus, komea on tai oli , ruinaan siitä alkua ja laitoin viestiä tulemaan..tuliko ?
Tuli viesti perille, minä vaan vähän mietiskelin vastausta
Minulla on kahdessa ruukussa juorut, jotka leikkasin viime syksynä melko siileiksi ja pidin viileähkössä kohdassa kastellen melko harvoin. Valon lisäännyttyä keväällä nostin ruukut ikkunalaudalle ja ne ovat mukavan virkeinä nyt odottamassa kesäistä ulkoilua. Uusi kasvu on korvautunut jo melkein samoihin mittoihin kuin ennen leikkausta.
Minulla ei ole kovin hyviä viherkasvien pesupaikkoja tuvassa (ellei tiskiallasta oteta lukuun) ja kasvit piristyvät aina kovasti saadessaan kesäistä sadetta niskaansa ja hyvää valoa.
Mulla olis ylimäärästä juorua kahta sorttia, jos jotakuta kiinnostaa. Kuningatarjuorua (dichorisanda regianae) ja sitten tuolle toiselle en löytänyt nimeä. Se on kokovihreä, pienilehtinen, ei nukkainen ja varret voivat kasvaa parhaimmillaan toistametriä pitkäksi ja lähes suoraan. Ota yksärillä kontaktia, jos juorut kiinnostavat.
Pah painovirhettä, siis dichorisanda reginae on tuo kuningatarjuorun oikea nimi.
Tässä keittiöni juorut. Vasemmalta T. fluminensis ''Quicksilver''(rionjuoru), T. fluminensis ''Aureovittata'', T. venezuelensis, T. fluminensis 'Tricolor' sekä maljakossa Callisia fragrans(tuoksuliisanjuoru). Lajikenimistä en ole ihan satavarma! Ihan vasen on pitsilehti, ei sentään juoru
Satues, haluaisitko jotain noista?
Tässä vielä T. fluminensis
Sekä Cyanotis kewensis(intiankarvajuoru) sekä pienen pieni rimppa T. navicularista(sukkulajuoru)
Saitko mun viestin ? Ovat kaikki niin saman näköisiä, että en osaa valkata, tuo suoraan edessä oleva melkein vaalea on kaunis ja takana oleva punavartinen..onko kumpikaan se tuoksuliisa, sitä kans'''' haluan, vai onko se oikealla vihreälehtinen ..joo sitä. Ihana tuo intiankarva..sitä.
Onko ne vaikeita kasvatettavia ,kun näyttää niin erikoisilta ?
Laita kaikkia oksa, mutta tuo T. fluminensis minulla on.
Tykkään kaikista, joilla vain on kaksiväriset lehdet Oliko kumpikaan kukka sellainen mikä kiinnosti...laitoin viestiin nimet ?
Miukattus, kun joskus pätkit tuota T. fluminensis:ta, niin voisiko saada pätkäsen? kerjuulla siis täällä :). Aivan upea tummanvihreä sävy juorussasi!
Kaikki viestit tuli perille Riikku laita vaan hölöä tulemaan eiköhän tuosta vielä liikene. Kuva kyllä vääristää hieman eikä tuo juoru ole oikeati noin tumma, mutta jos tummista tykkäät niin saattaisi minulta sellainenkin löytyä
Ou jee...Hölöä ihan justiinsa matkalla
Laitan nyt tänne oman pähkäilyni juorustani. Mikä ihme on vikana, kun alkaa lehtiä kuivumaan taas? Millaisen kastelun se tarvitsee? Vuosi sitten sain sakralta aivan ihanan kokoelman juoruja valmiiksi juurtuneina. Ne alkoikin kasvaa oikein hienosti. Syksyllä olisin saanut kuitenkin laittaa siitä kuvan surkein huone kasvi- palstaan. Se kuivui ja kuoli " kokonaan" Onneksi ei tullut purkkia nakattua menemään, vaan toivossa kastelin silloin tällöin talvellakin. Keväällä alkoi näkyä pieniä vihreitä ja lähtikin sitten reippaaseen kasvuun. Eli kuitenkin meinaa taas kuivatella lehtiä, onko joku niksi, mitä tehdä?
Yleensä aika pian vanhenevat eli alkavat lehdet ruskettua ja sit oksat kaljuuntua tyvestä. Sillon leikkaan pistokkaiksi. Liiallinen lannoitus polttaa lehtien kärkiä ja aiheuttaa ruskotusta. Anna vain sopivan laimeaa lannoitevettä. Kastelurytmi on purkin koosta ja huoneen lämmöstä kiinni. Kerran viikossa voi olla hyvä rytmi semmoselle keskikokoselle purkille (halkasija n. 20 cm) normaalilämmössä. Mut esim mun juorut elää aika kuumassa huoneessa melko pienissä ruukuissa vielä, joten pari kertaa viikossa kastelen. Sormella multaa kokeilemalla tietää, koska pitää kastella. Eikä kannata pitää litimärkänä, vaan semmonen sopiva ryyppy riittää. Kuitenkin niin, että multapaakku kostuu tarpeeksi. Eiväthän juorusi vain ole paahteessa?
Tulipa mieleeni, jos täältä löytyisi joku ihana ja kiltti, joka auttaisi minua juorukokoelman kanssa. Makuuhuoneen (eikös lähes kaikki juorut lähde sieltä???) ikkunassa kasvaa nyt:
- rionjuoru
- kirjojuoru
- purppurajuoru
- vihreä taskujuoru
sekä tämä, jota meillä kutsutaan "tamperelaiseksi"
Olen pahoillani kuvien huonosta laadusta, vikaa taitaa olla sekä kamerassa että varsinkin käyttäjässä.
En ole noista nimistä aivan varma (enkä tieteellisiä taida edes opetella, johtuen maailman huonoimmasta nimimuististani), ainakin kuusi paikkaa olisi vielä avoinna (ja lisää pystyn järjestämään!!)... jos joku haluaisi auttaa minua kokoelman kartuttamisessa... noista (taskujuorua lukuunottamatta) voin latvoa vaihtaria, muussa tapauksessa maksan ainakin postimaksut... edullisemmaksi taitaa tulla kuin verhojen hankkiminen .
Jos viimeisessä lehtien alapuoli on violetti, kyseessä voisi olla herrasjuoru.
Violetit lehdet tuolla on joo... olkoon sitten tamperelainen herrasjuoru
Purppurajuoruni yllätti ja alkoi kukkimaan. En ole ennen nähnyt juorun kukkivan.