niin ja juorun pistokkaita hakusessa ![]()
Kaipaisin tälle nimeä! Vielä noin pienenä tästä yksilöstä ei näe kunnolla sitä, että varret ovat aika violetit. Minulla on myös hyvin samannäköistä, jossa on aivan vihreät varret.

Meinasi rionjuorun kukinta mennä täysin ohi katseiden, huomasin kun pelargonia ruukkuja kääntelin ulkona.
Tuli tämänkin kukka nähtyä ensimmäisen kerran, aina luullut ettei tämä laji kuki ![]()

Joko oot saannut juorunpistokkaita jos et niin mulla olis kirjojuorun kaksi hyvinjuurunutta pistokasta,aatteli jo tuossa et laitan tänne tarjolle jos joku haluai .![]()

Yhdelle olis kaksi kirjojuorun pistokasta valmiiksi juurtuneena,jos joku haluaa.
mulle juorua vai joko on mennyt?
Ei mennyt saat sen laita yv.
Mikähän tuota taskujuoruani riivaa? Minulla on se kirjavalehtinen lajike…se vaan kellastuttaa lehtiä ja on muutenkin ihan kuppasen näköinen =O( Mitä sen pelastamiseksi voi tehdä?
Kasteletko riittävästi? Suojaatko suoralta auringon paahteelta? Sumutatko kasvukaudella? Vanha kasvi kaljuuntuu alhaalta päin.
Minulla on tuo tasku keittiön ikkunalla johon ei paista kuin aamuaurinko, sumuttelua en ole kyllä edes ajtellut, kiitos jahoolii, hyvä että jollain on aivotoimintaa kun minulla sitä ei tunnu aina riittävän =)
Olethan muistanut lannoittaa?
Lainnoittanut olen, jospa tuo tasku tuosta kohenisi
Jadeliina25, usein taskujuoru kyllä tekee juuri noin, itselläni on ollut monta vuotta ja joskus se vain ruskettaa lehtiään, ei auta mikään.
Sitä pitäis usein uudistaa, koska se kasvaa pitkää vartta, olen laittanut päät poikki ja lykännyt multaan, juurtuvat nopeaan ja taas ovat rehevän näköisiä.
Mikähän minun juorujani vaivaa? Sitä sellaista kirjavalehtistä(vaaleaa ja vihr.) sekä punajuorua? Molemmat nuupahtavat vaikka yritän olla ylikastelematta. Valon osalta molemmat viettävät aikaansa poissa paahteelta tai liialta valolta(paahteisimman valon molemmat vältttävät, mutta saavat kuitenkin valoa). Kumma kyllä, vessan ikkunalla, jonne paistaa päivällä aurinko ja jota ei koskaan muista kastella, saatikka lannoittaa, elää ja voi paksusti. Mikä siis neuvoksi? Punajuoru viettää aikaansa siis koilliseenpäin avautuvalla ikkunalla ja kirjavajuoru luoteis-ikkunalla. Onpa vielä punajuorun yläpuolella cliivia, joka innostui kukkimaan viime keväänä minulla ekaa kertaa. ![]()
Aurora, minkä ikäisiä juorusi ovat?
Hmm… Ne on nyt jotain parin vuoden ikäisiä. Täältä pentistä minä ne postimiehen tuomana sain ![]()
Unohdin viimeksi laittaa, että en edes saa niistä pistokkaita lähteämään. Pattereita meillä ei ole joten oikein sekään ei voi olla syynä. Mielestäni nyt teen itse jotain väärin. Siis… Kastelen niitä säännöllisen epäsäännöllisesti. Siis kun multa on kuivahtanut niin sen jälkeen sittent aas. Toinen roikkuu amppelissa ja toinen on tosiaan sellaisen telineen ala-osalla(ikkuna tuossa on matalalla, eli ikkunasta kyllä saa valoa) Kumpikaan ei ole ikkunassa kiinni, että saisi vetoa. Eikä niiden läheisyydessä ole ulko-ovea mitä availtaisiin nyt talvella. Talvis aikaan olen lannoitusta vähentänyt n. 1krt/kk.
Parin vuoden ikäiset ovat jo uusimisen tarpeessa; ne kuolettavat vanhimpia osiaan ja ränsistyvät nopeasti. Ota sieltä vessan ikkunalta itsellesi uusia alkuja, jos et näistä ränsistyvistä saa. Saatko ne kaksi samaan paikkaan hyvinvoivan kanssa?
Talviaikaan juoruja ei tarvitse lannoittaa ollenkaan.
Juoruni kituvat eteläikkunalla: lehdet ovat kalpeita, varret näivettyvät tyvestä lähtien ja lehtiin tulee reikiä ja ne kuivuvat varsiin kiinni.
Vanhoja niiden ei pitäisi vielä olla, istutin ne pistokkaista syyskuussa. ![]()
Lannoitin kukkia joka toinen viikko marraskuuhun asti ja joulukuussa en lannoittanut, tällä viikolla lannoitin kerran kun näyttävät kalpeilta. Kastelin kerran viikossa, nyt joka toinen viikko.
Eihän niiden vedostakaan pitäisi niin pahasti kärsiä, vieressä ei ole avointa ovea eikä avointa ikkunaakaan parin metrin säteellä, tuuletusventtiili kylläkin (josta ei ilmaa tule nimeksikään sisään).
Kaikki kasvini kärsivät samanmoisesta ongelmasta. Missä vika, kun en saa mitään pysymään sisällä hengissä?
Olen koettanut noudattaa kunkin kasvin hoito-ohjeita ja olla ylikastelematta. Rönsyt kuolevat kärjistä käsin kuihtumalla, soihtuköynnös ilmeisesti suuttui vetoon ja lakastui kokonaan.
Viimatar, jos lehdet ovat kalpeita, ne ovat todennäköisesti liian vähässä valossa -tähän aikaan hyvin oletettavaa. Syyskuussa ne eivät ole saaneet parasta mahdollista starttia kasvuunlähdölleen; annas olla jos saat juorusi hengissä maaliskuuhun asti - ne varmasti virkistyvät silmissä siihen mennessä!
Toivon näin. Tai sitten pitää satsata kasvilamppuun. Roikkuvat kuitenkin kämpän suurimmalla ikkunalla, joka antaa etelään. Itäikkunalla menestyy paljon paremmin samaan aikaan samanlaiseen ruukkuun istutettu samalla tavoin hoidettu juoru… ![]()