Juurakkovehka, Alocasia

-Huonekasvit-

Osaako kukaan sanoa miten saa alocasiaan enemmän ku ne vaivaiset 3 lehteä jotka on ollut siinä jo yli vuoden.mullan olen vaihtanut ja mielestäni kastellut hyvin?no-jaa

Ole kärsivällinen Minäkin odotin pitkään juuri tuota neljättä lehteä Alocasia sanderiana:aan (lehteni ei ole aidosti neljäs, koska olen siitä poistanut toisinaan huonompia lehtiä). Nyt varmaan turha odotella uutta vähään aikaan... Joku joskus kertoi, että ei kannattaisi antaa kasvin kukkia, koska se voi aiheuttaa reiällisiä lehtiä. Omassanikin on ollut sekä kukkia että reikälehtiä. Nyt olen napsaissut kukannuput pois, mikäli aikoo kukkia. Kukassa kylläkin hyvä tuoksu. Lehdet ovat tosiaan pysyneet nyt ehjinä.

no eipä kait siinä sitten auta muuta kuin odotella vain.. netissäkin on niin vähän tietoa tuosta kasvista.. kiitos kuitenkin

Olisiko jollakin vielä jotain neuvoa kuin tuo odottelemine? Olisikohan mahdollista että minulla on vääränlaista multaa, näyttää jotenkin niin kitukasvuselta ku 3 lehteä vainsurullinen

Tsekkaapas tuossa vasemmalla olevalla Vapaasanahaulla Alocasia. Siellä on juttua asian tiimoilta menneinä vuosina.

Missä kaikki alocasia ihmiset on??? Miten te lannoitatte alocasioitanne?? Minusta tuntuu että tuo pöhkö ei viihdy missäään.. ei varjossa eikä puolivarjossa.. sai auringostakin osumaasurullinen Ei jaksais kattella sitä kauaa ellei se rupea kasvamaanvihainen Ideoita muuta kuin odottaminen?

katoin vanhapuoleltakin keskusteluja sen verran kuin löytyi.. ei sielläkään ollut kuin mukuloiden hankinnastasurullinen

Suhvi, sun kasvi on vielä harvinaisen eläväisen näköinen alocasiaksi silmän isku siis ihan oikeasti.

Mun kasvissa on tällä hetkellä yksi lehti ja ruukussa on useampia juurakoita. Ei mikään komistus, joten olen jemmannut ruukun muiden rehevämpien kasvien taakse piiloon. En tiedä mitään vippaskonsteja kasvin voinnin parantamiseksi (tai ehkä kasvikaappi?), joten vaan odottelen ja seurailen ja annan kasville mietoa lannoitetta harvakseltaan. Kasvini kasvaa ihan perus kukkamullassa, johon olen sekoittanut puuhiiltä ja vähän rahkasammalta.

Voisikohan alocasian laittaa kesällä lämpimimmäksi ajaksi ulos varjoon parvekkeelle?

Minulla alocasia on altakasteluruukussa ja tavallisessa kukkamullassa. Oleskelee parvekkeen oven vieressä ja saa olohuoneen ikkunasta iltapäiväaurinkoa. Ruukussa on 2 erillistä kasvia (oli jo ostettaessa) isompi ja pienempi, ja parhaillaan molempiin on tulossa uudet lehdet. On melkoinen juoppo, siksi siirsin altakasteluun. Imi mullan niin kuivaksi, että paakku alkoi irrota purkinreunoista ja kukka upotuskasteltaessa (jota harrastan kaikkien tavallisissa ruukuissa olevien kasvien kohdalla)kellahti paakkuineen kyljelleen. Viime kesän vietti eteläparvekkeella hyllykön ylähyllyllä, jonne ei voimakkaat auringonsäteet yltäneet.

Ostin kevättalvella elefantinkorvan mukulan ja unohdin istuttaa sen. Nyt mukulaan on tullut vihreitä palleroita, silmuja arvelisin. Multaan tökkäsin, mutta jäi arveluttamaan, että olisiko mukula pitänyt peittää kokonaan mullalla vai pitääkö jättää osittain näkyviin. Nyt se on aikalailla kokonaan peitossa, silmut ylöspäin. Jos ne nyt silmuja sitten ovat, etteivät vaan ole juuren alkuja. Siinä se sitten juuriaan ylös kasvatteleisi. oho

Löytyisikö täältä joku, joka voisi minua auttaa ongelmassani. Vielä ei ole myöhäistä.

En ole kuullutkaan tuon nimisestä mukulakasvista oho. Löydätkö sille tieteellisen nimen? Onko kyseessä sisäkasvi vai perenna? Tiedän kyllä aasinkorvat eli kultakorvat (Syngonium) mutta niistä ei kai tässä ole kysymys. Vihreät pallerot mukulassa ovat minunkin mielestäni silmuja ja luulisin, että kokonaan multaan peittäminen olisi oikea istutustapa.

Käsittääkseni elefantinkorva on latinankieliseltä nimeltään Colocasia esculenta, ainakin sukuun Colocasia kuuluu. Puhutaan myös taarosta/tarosta. En tiedä onko tämä minun mukulani syötävä, mutta hällä sen väliä, kun en sitä ruuaksi ostanut. silmän isku

No kokonaan on mukula mullan alla, ehkä pikkasen pilkistelee. Katsotaan kuinka sille käy.

Kiva kuulla, että oikein meni. Minun mukulani on sellainen melkein pyöreä, vajaa 10 cm halkaisijaltaan. Saas nähdä millaiset lehdet tekee, jahka sinne asti päästään. Vaatiiko taaro miten paljon vettä? Ymmärsinkö oikein, että kesällä sen voi nostaa varjoisaan paikkaan ulos?

Tässä alocasiani, joka alkoi kukkimaan ....

luin netistä että alocasian voi leikata keväisin lehdet pois? oho uskaltaakohan.. kuulemma kasvattaa tilalle isommat lehdet...

en ainakaan itse ole pahemmin leikelly, mutta aina uuden lehden kasvaessa siitä tulee edellisiä suurempi. Minulla alocasia kukki syksyllä parikertaa peräkkäin.

Yhdessä paikallisessa kukkakaupassa oli myytävänä muutama juurakkovehka mutta piti jättää sinne, hinta oli 22 euroa

Hapiksen reissulta löytyi tälläinen, ja oli musta todella edullinen, 7.90

komea löytö !

Missä kunnossa sun Alocasia on suhvi?