Kaakao, Theobroma cacao

(Sand, siemenistä olen yrittänyt kasvatella, mutta erityisen huonolla menestyksellä)

Toin viime talvena Kiinasta teepensaan

pistokkaita, mutta eipä lähteneet kasvamaan...varmaan kulttuurishokki  silmän isku

Tötterö! Miten kaakaot voi? Jos pidät niitä kasvihuoneessa koko kesän kasvaa ne varmaan yli puolimetrisiksi ennen syksyä.

Hui hymy Kaikki on hengissä toistaiseksi. Vielä ei uutta kasvua ole tullut kun totuttelevat ensin ruukkuunsa.  Melko varmaan kasvihuoneessa ovat kesän ajan.

Satutko muuten tietämään mitä tuo sana HUI tarkoitaa venäjäksi? En suosittel sanomaan sitä jos joskus tuut tälle puolelle.

Kaakao pukkaa taas uusia lehtiä..kukkanen

oho Ei harmainta hajua!!! Niin, saattaahan sitä kielitaidoton saada aikaan vaikkas millasia väärinkäsityksiä ihan tahtomattaankin... Pitäisköhän mun sit pysytellä ihan vaa rajan tällä puolen (on nimittäin toi suu nii tötterö että sieltä kaikkee lipsahtaa)nauruanaurua?!! Mitäs se sitte tarkottaa? Vai olisko syytä kysästä Denisiltä?...

Kysäseppä! naurua

Kysyin. Olipa monimutkainen asia. Ja monikäyttöinen sana. Hyvä ja huono yhtäaikaa. naurua

Taidan olla hieman ajasta jäljessä, mutta vieläkö noita kaakaoita on jaossa? Olisin kovin kovin iloinen yhdestä taimesta.

Tötterölle tiedoksi, että toisen lähetyksen kaakaot on hengissä ja ensimmäiset uudet lehdetkin on tulleet. Nyt vaan sitten valmistautumaan talveen ja miettimään mikä olisi paras paikka talvehtia?! Jos osaatte neuvoa jotain niin kaiken tiedon otan mielelläni vastaan.

Kuinka teidän Kaakaonne voivat? Omani tuntuu selviävän jo toisesta talvestaan vaikka onkin pudottanut muutaman lehden.

Näyttää Kaakaon-kasvattajatkin häipyneet tältä foorumilta..?

Ei oo poistunut... ei vaan oo tullu kirjoiteltua. Hirmu hyvännäköinen tuo sinun kasvisi! Itsellähän niitä oli jokunen, taisi jäädä jotain 4 kpl, joista kolmelle kissat suorittivat "laittoman latvonnan" ja nyt ei sitten olekaan kuin yksi kasvi jäljelläsurullinen. Sen sitten siirsin pois kissojen ulottuvilta ja aion pitää sen hengissä vaikka väkisin. Mitenhän tuo muuten on, pystyyköhän sitä lisäämään vaikkas lehdestä tms? Vähän kyllä epäilen mutta jos olisi jollain kokemusta...

Moi Tötterö..:)  Enpä tiedä lähteekö se lehdestä..epäilen..sun kannattaa kysyä taimen antajalta. Ainakin ilman pitää olla kostea. Minulla on ilmankosteus n. 50 % ja silti suihkuttelen sitä "mennen-tullen"..

Joo, suuresta ilmankosteudesta pitää. En kyllä mistään löydä tietoa muusta kuin siemenlisäyksestä... pakko siis vissiin saada ainokainen pysymään hengissä! Ja hei te muutkin kaakaon omistajat, kirjoitelkaa kuulumisia jos täällä pyöritte!!

Heippa - olipa mielenkiintoista törmätä ko sivustoon. Itselläni on aika tarkkaan 5 vuotta vanha kaakaopuu. Mittaa kasvilla on asuinhuoneiston lattiasta kattoon. Rungosta alimmat lehdet ovat pudonneet, niinkuin ilmeisesti teillä useimmilla. Latvasta juuri ennen katonrajaa, puu on haarautunut - oksat sojottavat kohti lattiaa. Pituutta niilläkin on jo toista metriä.  Nyt juuri viime päivinä puu on taas intoutunut kasvamaan. Aivan latvasta (siitä haarautumiskohdasta) se pukkaa uusia lehtiä. Saa nähdä ymmärtävätkö ne lehdet/oksat myös lähteä suuntautumaan alaspäin. Kaakaoni ei ole enää mikäään pikkunätti kasvi - leikkaamistahan se kaipaisi. Mutta kun en sellaista uskalla tehdä... Mitään poppakonsteja mulla ei ole ollut että olen saanut kaakaoni noin suureksi. Vettä vaan runsaasti!

Onko kellään tietoa, mistä näitä tuoreita kaakaon hedelmiä voisi saada?  Myydäänkö sitä esim itämaisten kauppojen tuoretavaroissa tai mistäpäin mualimaa voisi torilta löytää? 

Kannattaa zoomailla etnokaupat. Puukonsuojus joku vuosi sitten kasvatteli taimia, joita minäkin välittelin muutamalle, liekö enää kaikki saajat tällä puolen vai klorossa nykyään.

Mun kaakaoni ainakin heitti henkensä. Oli niitä Käppiksen rahtaamia just.