Iik. Toimin vain välittäjänä…
Tutkin netistä ja vaatii tasaisen lämpimän ja kostean olotilan ympärivuoden. Meillä on vaan kylmä ja kostea talveksi, joten taidan jättää eläkepäivien projektiksi, kun olen muuttanut ropiikkiin
Grenada, oisko kuvaa saatavilla?? Upeaa kuulla että jollain on noin mahtava kasvi!! Mulla tuo henkiin jäänyt on nyt huoneessa jossa lämpötila vaihtelee 17-22 asteessa ja loisteputki valaisee aamusta iltaan. Suihkuttelen kun muistan ja mullan pidän kosteana.
Kuva löytyy! Kuvan harmaan vihreät lehdet ovat luonnossa ihan vihreitä - kameran salama vain muuttaa niiden värin.
Millaisessa ruukussa tuo kasvisi on? Ihanko tavallisessa kukkamullassa? Aivan uskomatonta että ilman erikoishoitoa on noin hyvin kasvanut!
Grenada, wow! Niin se taitaa olla, että se varastettu pistokas juurtuu varmimmin, ja se ruukkuun unohdettu siemen itää varmimmin. Ja vielä kun hoitaa vähän niin ja näin, kasvi näyttää että selviänpäs, vaikka väärin hoidatkin! Olen kyllä kade.
Ruukkuna on 30 cm halkaisijaltaan oleva muovinen ruukku. Multana tavallinen kukkamulta. Multaan olen silloin tällöin heittänyt jotain ravinnetta - joskus on tainnut olla jotain nestemäistä lannotetta, nyt plantagenin muutaman millin halkaisijaltaan olevia erivärisiä lannoitepapanoita. Mitään säännöllistä "ruokintaa" en ole harrastanut. Mullan olen yrittänyt pitää aina kosteana. Silloin kun kasvi oli pienempi, siinä oli sellainen lasinen pallo jossa oli pitkä varsi. Pallo täytettiin vedellä ja varsi työnnettiin "nurin" multaan. Kuvauksestani ei ehkä saa selvää, mutta ideana oli että pallo piti mullan aina kosteana. Nykyään vaan runsaasti vettä. Ruukku on sen verran iso, että kosteus pysyy siinä aika hyvin. Varmaan pitäis koko kasvi pikkuhiljaa siirtää isompaan ruukkuun.
Onpas komee. Mistäköhän tollasen kaakaohedelmän löytäs. Mäkin olen jo pitkään haaveillut omasta kaakaopuusta. Se hankalimmin hankittava kasvi kun on pakkomielteenä tietysti.
Jipii, saan keväämmäällä kaakaopuun taimen, olen siitä jo pitkään haavellut ja nyt se toteutuu
Jadis, mitä kautta saat kaakaosi? Puutarha-apulainen hinkuu itselleen kaakaota, vaan taitaa olla vaikea saada siemeniä tai taimia. Aikas komea tuo grenadan puu!
saan sen huonekasvit.netin puolelta
Löytyisikö mistään kaakaon siemeniä tai taimia?
Jadeliila, miten sun kaakao jakselee? Mulle tuli suurinpiirtein samoinhin aikoihin kaakaon taimi.
Hei,
olisiko joku kiinnostunut tilaamaan kanssani kimppatilauksena Teneriffalta tuoreen kaakaopuun palon, jossa on x-määrä papuja (yleensä niitä on kymmeniä yhdessä palossa)? Hinta koko palolle toimitettuna on 50€ eli melko suolainen, joten siksi etsinkin yhteistilaajia. Toimitus olisi Lempäälään ja palko pitäisi avata sekä pavut kylvää melko nopeasti sen saapumisen jälkeen. Jos löytyisi edes yksi tilauskumppani, niin uskallan tehdä tilauksen. Koska 100% takuuta ei voi papujen itämiselle antaa, en kerta kaikkiaan uskalla tilata tuohon hintaan palkoa yksin.
Muutan tämän otsikon myöhemmin muotoon: Kaakaopuu (Kaakao), Theobroma cacao ) .
Nyt kun kuvien siirto vanhasta pentistä (ajalta 2007-2024-kevät) tänne uuteen (2024 kesä->) on vielä kesken niin jos otsikkoja muuttaa eivät kuvat enää löydä paikkojaan.
Jos huomaatte joskus pitemmän ajan kuluttua että otsikko on jäänyt muuttamatta niin muistuttakaa minua !
Etsin kaakaopavun siementä tai pientä taonta. Olisiko jollakin tarjota?