Aion kylvää tänä vuonna ensimmäistä kertaa kyssäkaalia. Sen kylvöajasta luin seuraavaa (alla olevasta linkistä) : Kylvö maalis-huhtikuussa ruukkuun tai lavaan. Itämisaika 8-10 vrk. Istutus avomaalle kesäkuun alussa entiseen kasvusyvyyteen. Etelässä voi kylvää suoraan kasvupaikalleen.
Kysyisin kylvöstä kokemuksia, voiko tuon edelläolevan tulkita niin että kyssäkaalin voi kylvää esikasvamaan kasvihuoneeseen vaikkapa huhtikuussa ? Huolimatta siis siitä että saattaa olla, ja varmaan tulee olemaankin vielä yöpakkasia? Suoraan kasvimaalle en sitä voi kylvää ennen toukokuuta varmaankaan, mutta olisin halukas esikasvattamaan jos se kannattaa/onnistuu. Kokemuksia?
Kyssäkaali
voit kylvää kasvihuoneeseen varmaankin jo ennen vappua (saatko oven auki lumien vuoksi?) jos saavat vähän kylmää, lehdet punastuvat. kyssäkaali on niin nopea (ei ihan yhtä nopea kuin retiisi mutta melkein), että saat sen syödyksi pois muitten tieltä.
uusinta kylvö sitten kasvimaalle toukokuussa ja vaikka rtoisen kerran kesäkuussa.
minä en kyssäkaalia esikasvata tuon “entiseen kasvusyvyyteen” takia. eivät taimet oikein hyvää lähtöä saa, kun korkealle jäävät lehdet kallistelemaan. kyssähän on varren tyven paksunnos, siksi sitä tyveä ei saa piilottaa multaan niin kuin muilla istutettavilla voi.
niin hyvää kuitenkin on, että taas pitää yrittää, joko möhöjuuri olisi peltoni hyljännyt. ja ehdottomasti parasta raakana syöden, mahdollisimman suoraan pellosta:-)
Viime keväänä ja nyt olen tehnyt näin: kylvän ekat kyssäkkäät sisälle (just viime sunnuntaina kylvin), annan taimettua ja siirrän sitten kasvihuoneeseen jatkamaan kasvuaan. Eivät olleet taimet moksiskaan vaikka joutuivat sisältä kasvariin, korkeutta siinä vaiheessa 10-15 cm. Ne istutin penkkiin toukokuussa, uusintakylvön tein kesäkuun lopussa suoraan kasvupaikalle. Kyssäkaali on herkkua!
siis kuitenki ne ehtii vaikka kylväis suoraan kasvupaikalle??
Yleensä kyssäkaalia neuvotaan kylvämään useampaankin kertaan suoraan kasvupaikalle, et saa pitkin kesää satoa.
Kyl mä oon aina kylväny suoraan kasvimaalle ja kasvariin (aikasemmat sadot).
Kyssäkaali on herkkua kun se ei oo päässy liian isoks/vanhaksi. Vanhana siitä tulee tikkunen kuten lantusta. Siksi uusintakylvöt on suotavia ja “keskenkasvuset” kyssät mehukkaimpia!
"Kyssäkaali Lanro, 190. Erittäin hyvä valkomaltoinen lajike, joka ei tule puumaiseksi suurenakaan."
kerrankin voin rehellisesti vakuuttaa, että mainoslause pitää paikkansa. landro saa todella kasvaa isoksikin ja on mehukas edelleen. - keskenkasvuisena kuitenkin parempi nin kuin melkein kaikki kasvikset/juurekset:-)
Tagetes, kertoisitko enemmän tuosta kasvariin kylvämisestä ?
Etanat, kaalimadot ja sinappikuoriaiset vaivasivat kaaleja viimekesänä anoppilan kasvimaalla, joten ajattelin etten viitsi vaivoitella kaalintaimien kanssa tänävuonna ollenkaan. Tästä keskustelusta kuitenkin innostuin, että kyssäkaaliahan ei ne tuholaiset saa kokonaan syötyä, eli siis huomenna taidan etsiä varastosta kaikki kyssäkaalien siemenet. Mulla on sellasta violettia pienempänä syötävää ja sitten Kossak nimistä lajiketta, joka saa kasvaa potkupallon kokoiseksi.
Nuu, sori huomasin nyt vasta kysymyksesi. Eli oon ihan suoraan kasvarin (maa)multaan kylväny yks siemen kerrallaan sellaset 20 kyssäkaalia ja sit on heittäny taitellun harson päälle, kunnes kasvua on näkyny.
Ja jossain vaiheessa uusintakylvö.
Aikataulua en osaa tarkkaan kertoa, ku en oo kirjaa pitäny, mut jotain huhti - toukokuun vaihdetta se alku on ollu.
OK, kiitos tagetes. Tuota just hain, eli että kasvatatko ne siellä loppuun asti vai siirrätkö kasvimaalle jossain vaiheessa. Se siirtovaihe mua lähinnä kiinnosti kun itse mietin sellaista vaihtoehtoa
No mulla on kyssiä ollu sekä että, yht’aikaa, kasvarissa ja avomaalla. Avomaallakin on ollu suorakylvö ja satoa tullu. Kasvarissa on tullu aikasemmin eka sato ja sit on toinen satsi kasvanu salaatin ja esim. viimevuonna nauriin kera. Kun taviskyssät on parhaimpia nuorina (ns. jättikyssäkaali ei kuulemma tikkuunu), ni niitä oon napsinu raaka-välipaloiksi itelle ja lapsille ku ovat olleet sellasia max. 10 senttisiä halkasijaltaan ja samalla on muut saaneet lisätilaa kasvaa.
Sit taas jossain vaiheessa, ku salaatti tms. on liian isoa (kukkinutta), ni ne pois ja tilalle kyssää. Ja taas on saanu loppusyksykstä ihanan mehukkaita kyssiä suoraan suuhun…nam!!!
Täytyy vaan muistaa kastella hyvin, liika lämpö = kuivuus = tikkuisia.
Kyssäkaali käy kyllä melkein mehukkaasta hedelmästä!
Mulla on kasvari Nurmijärvellä ja kaalit ovat jo idulla. Myös kyssäkaali, lajikkeena "superschmelz" eli jättiläiskyssäkaali jota ilman ei voi elää. Kasvaa isoksi eikä kuivanakaan kesänä tikkuunnu vaikka korjatessa satoa painavat 2-4kg/kpl.
Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen lajike verrattuna pieniin Lanroon ja violetteihin lajikkeisiin jotka minusta tikkuuntuvat jos kesä on kuiva ja jos antaa kasvaa isoksi.
Suikaletikkuina dippaukseen ehdoton nuorisobileiden hitti.
Laitoin sunnuntaina tuota Superschmelzeä ja vanhoja Purple Viennan siemeniä ruusukaalin ja parsakaalin kanssa samaan idätysboxiin. Nuo kyssät oli jo eilen melkein kaikki simenet itäneet ja sirkkalehdillä, mutta muissa ei vielä näy elämää.
Superschmelziä minäkin kylvin 3 päivää sitten kasvariin. Kiva kuulla että sitä noin kehutte
Lauantaina torilla maistoin elämäni ensimmäisen kyssäkaalin ja tykkäsin kovin. Maanviljelijä sanoi sen olevan yhtä helppo kasvi kun retiisi.
Superscmelze mullakin nyt kokeilussa, 10 esikasvatettua tainta ollu jonkun päivän palstalla harsojen alla. Jos vaikka pääsis dippaamaan syksyllä.
Superschmelz, kylvetty 13.4. on jo melkoinen
Kyssää odotellessa
Ja tänään tällainen
Antaa kasvaa vaan vielä Superschmelz’'in, ei ole vielä 15-20 cm kokoisia.