Nostin tänään kuitenkin yhden kyssäkaalin maistiaisiksi. Koko 10 sentin luokkaa eli kasvuvaraa olisi ollut vielä reilusti. No onhan noita siellä vielä paljon kasvamassa. Poistin isot lehdet kasvimaalla suoraan kompostiin ja tämä jäi jäljelle
Siinä on mieletön paksu juuri, siis noiden pikkujuurien lisäksi joita jäi kasvimaallekin isot köntit. Se paksun juuren pituus on tuolla kaalilla n. 10 cm, kaalin itsensä korkeus n. 8 cm ja leveys n. 10 cm.
Millä ilveellä tuon paksun juuren saa poikkastua, kirvettäkö täytyy näyttää? Iso keittiöveitsi ei uppoa alkuunkaan tuohon juureen. Varsin työläs tuntuu olevan.
Muoks: Maku on mainio, siinä on sellaista retiisimäistä pientä poltetta mukana. Malto on pehmeä ja mehukas. Nyt vaan täytyy alkaa etsimään reseptejä kyssäkaalille!
Netistähän löytyi kyssäkaalille vaikka hurumykket reseptejä, toinen toistaan herkullisemman kuulloisia - mm. kyssäkaaliletut jotka nautitaan hapankerman kanssa. Täytyy ostaa hapankermaa
Sosekeitto: 600 g kyssäkaalia, 5 dl vettä, 1 kasvisliemikuutio, 2-3 dl maitoa, 1 dl kermaa, persiljaa.
Kuori kaali ja paloittele pieniksi paloiksi. Keitä niitä kasvisliemellä maustetussa vedessä kunnes ovat pehmeitä. Soseuta tehosekoittimella. Lisää maito ja anna kiehahtaa. Lisää kerma. Koristele persiljalla.
Letut: 1 kg kyssäkaalia, 2,5 dl vehnäjauhoja, 1 tl soodaa, 2 munaa, suolaa, pippuria
Kuori kaali ja raasta se. Sekoita raasteen joukkoon jauhot, sooda, mausteet ja munat, sekoita tasaiseksi taikinaksi. Paista letut voissa suht. pienellä pannulla. Naut kuumana hapankerman ja vaikka kuivan valkoviinin kanssa.
Siinä pari
Olemme syöneet raakana kyssäkaalia. Se oli minulle uusi tuttavuus puutarhakoulua käydessäni (yli 10 vuotta sitten). Siellä ruokalassa oli kyssäkaalia raastettuna. Se olikin mehukas ja maukas raaste.
Kyssäkaalia kannattaa syödä mahdollisimman paljon raakana, koska siinä on paljon c-vitamiinia. Raasteena, tikkuina, viipaleina ja lohkoina.
Ja kannattaa korjata riittävän nuorena, ettei mene tikkuiseksi. Kyssäkaalista ei tule vatsa niin helposti kipeäksi kuin muista kaaleista, jos on sappivaivoja tai muuta vatsaherkkyyttä.
Ystävät hyvät, on pakko vielä hehkuttaa kuinka hyvän makuinen Superschmelz on. Pilkoin sitä äsken pannulle laitettavaksi ja samalla pistelin paloja parempiin suihin. Yhdyn pipun ja Kaisaliisan viesteihin, kannattaa syödä raakana(kin). Nam! Sosekeitossa sen mehukas maku ei päässyt oikeuksiinsa vaan miedontui liikaa, vaikka hyväähän se keitto oli. Nyt kokeilen pannulla suikaleina paistettuna. Kivaa
Kiitos vaan hehkutuksista, onneks otin täältä vinkin ja meilläkin sitä nyt kasvaa penkissä…
kasvais vaan vähän äkimmin niin pääsis herkuttelemaan…
hyrinä, nämä jotka olen jo kerännyt on olleet vasta sellaisia 10 cm kokoisia vaikka Superschmelzhän kasvaa paljon isommaksi. Pienempinä niissä ainakin on se mehukkuus, isoista en tiedä kun en ole vielä päässyt maistamaan
Kerrothan sitten mitä tykkäsit kunhan olet ensimmäistä maistanut.
Piti tulla tänne lukemaan kyssäkaalin kasvatuksesta. Tämän vuoden uutuuskasvi miulle
Vasta viime kesänä maistoin ja sehän on hyvää.
Samoin, siemenetkin on hankittu. Martoilla oli syksyllä kaalimaistiaisia, ja oitis ihastuin. Toivottavasti en saa niistä kitkeriä, kun retiisitkin tuottavat vaikeuksia. Kokeilla pitää silti.
Toissa kesänä minäkin vasta ekat kasvattelin, ja tykkäsin. Viime kesä meni persiilleen kaalien kasvatuksessa kun en jaksanut tarpeeksi kastella, mutta nyt on taas siemenet jo odottamassa. Jos esikasvattaa taimet, kannattaa istutusvaiheessa olla tarkkana syvyyden suhteen eli pitää istuttaa samaan syvyyteen kuin mitä taimi on potissa, muuten voi kyssänmuodostus epäonnistua.
…todella tarkkana:-)
suorakylvö on ainoa tapa, jota itse uskallan käyttää. olen joskus yrittänyt harvennustaimia istuttaa toisaalle aukkopaikkoihin mutta ei minun taidoillani:-(
vuosien varrella olen tainnut moniakin kokeilla mutta nykyisin hankin vain ‘‘landroa’’ tämä kun pitää paikkansa "landro saa kasvaa isoksikin ja on mehukas edelleen"
edit (kun vielä ehtii:_)) - sanokaapa, miksi kyssäkaali on näin uusi kasvateltava monellekin? kaikkia muita kaaleja saa ja on saanut kaupoistakin, mutta kyssää ei taida kovin laajalti olla myynnissä. siksi minäkin möhötaudin valtaamalla pellollani olen lopettanut muiden kaalien viljelyn ainakin toistaiseksi mutta kyssää varten ostan joka kevät uutta puhdasta kekkilän puutarhamultaa, kun ei sitä ilman osaa olla.
Näin on! Suorakylvö on varmempi tapa ja sitä käytän itsekin.
Torilla viljelijä neuvoi, että on yksi helpoimpia ja nopeimpia kasvatettavia. Saas nähdä kuinka käy.
Olipa tuolla aiemmin hienoja kuvia. Miulla ei kyllä ole tilaa monellekaan taimelle:/
Liekö minulla sitten käynyt tuuri viime vuonna, mutta esikasvatin kyllä kyssäkaalin taimet ja sain satoa jokaisesta kasvista. Tosin viime kesä oli valtavan haastava täällä meilläpäin kaalin(kin) kasvatukselle kun vettä ei tullut taivaalta koko kesänä. Sadon koko osittain kärsi koska en yksinkertaisesti ehtinyt kastelemaan niitä niin usein kuin olisi pitänyt. Suurin toivein lähden sitä Superschmelziä tänä vuonna uudelleen kasvattamaan koska oli niin maukas ja iso huolimatta siitä vähäisestä veden saannista
Tuosta kyssäkaalista tykkäsivät kaikki joille sitä mukaan tyrkytin, joten liialle sadolle riittää varmoja ottajia tänäkin vuonna.
Kellarissako olet satoa säilyttänyt.
Tämäkin taitaa onnistua kasvihuoneessa varhaiskylvöinä, kuten salaatti ja retiisi. Ulos en saa mitään ennen toukokuun puoliväliä kuitenkaan, mutta viime vuonna olen kasvihuoneessa aloitellut salaateilla yms. jo huhtikuun alussa. Siihen ei olekaan enää kuin kuukausi!
Ei minulla ole kellaria, eli kyssäkaalin säilöin niin että ryöppäsin sen pieninä palasina ja pakastin annospusseihin. Jonkin verran edelleen niitä on tuolla jäljellä. Pakastaminen on osoittautunut hyväksi, maku ei kärsi ja esikäsitellyt palaset on tosi helppo valmistaa ruuaksi.
Nyt on suurin osa kyssäkaalin taimista istutettu kasvimaalle penkkiin. Katsoin kumppanuuskasvitaulukosta että kyssäkaalille hyvä kumppani on sipuli, ja painelin sitten pussillisen istukassipuleita siihen samaan penkkiin reunamille. Yritin harsoa laittaa penkin päälle mutta sen verran tuulee että hermo meni ja tulin jäähylle
Katsoin tuon kumppanuuden Sipulit-kohdasta jossa hyväksi kumppaniksi niille siis mainittiin mm. kyssäkaali. Mielenkiintoista muuten, että sama kumppanuuskasvitaulukko kertoo Kaalit-kohdassa että huono naapuri niille on peruna ja sipuli. Kyssäkaali siis poikkeaa kumppanina muista kaaleista.
Olen kasvatellut Superschmelziä ainakin 15 vuotta ja eka kesä kun ei oikein onnistunut oli viime kesä. Kirpat söivät ensin, sitten ankara kuivuus hidasti kasvua ja lopuksi kaaliperhonen muni ja toukat tekivät pahojaan. Isoin oli vain n.1,5 kg kun normaalina vuotena ollaan kolmen kilon korvilla.
Harso kannattaa pitää visusti paikoillaan vähintään juhannukseen saakka kirppatuhojen estämiseksi.
Hieno kasvi, malto ei tikkuunnu vaikka kasvaisi kuinka isoksi. Dippimateriaalina erinomaista raakana.
Ensi kertaa kasvattelen ja olen ihmetellyt kun ei vaan juuri lähde paksuuntumaan. Heh, tänään vasta huomasin että kasvaakin ylempänä.
Mitä minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä;D