Kaali: Kyssäkaali (kaalirapi), Brassica oleracea var. gongylodes

Heh, se tosiaan olla tönöttää sinä maanpinnan yläpuolella  Muista kastella sitä ainakin jonkin verran, saat mehukasta satoa.

Ensimmäinen omakasvattama kyssäkaali syöty. Ihana, makea mehukas;)

Voi hitsi kun tämä on hyvä tuote. Paistoin nopeasti sipulin ja sokeriherneiden kanssa lisukkeeksi, vaan suolaa ja mausteeksi, nam.

Hakkaa perunan mennen tullen.

En ole itse (vielä) kasvattanut, mutta kyssis on todella hyvää! Suosittelen tekemään vaikka valkosipuliperunoiden sijasta samalla tavalla ja tosiaan, hakkaa perunan kevyesti. Ihana koostumus ja maku.

Tein eilen gratinoitua kyssäkaalia. Keitetään palasiksi pilkottuna viitisen minuuttia. Uunivuokaan alimmaiseksi ensin jokin soossi jos haluaa - itse tein pinaattimuhennoksen. Kyssäkaalin palaset siihen päälle, maustetaan suolalla ja mustapippurilla ja päälle runsaasti juustoraastetta. Uunissa (200 astetta) sen aikaa että juusto saa väriä. Kyl oli sekin hyvää !

Minä olen kasvattanut kyssiä taimiasteelle jo useampana vuonna. Jostain syystä ne eivät menesty minulla itselläni, mutta äidille lahjoittamani taimet on aina kasvaneet hyvin. Kokeilen tänä vuonna kasvattaa itselleni suorakylvöllä. Äiti saa taas nuo taimet.

Kyssis on vain niin hyvää!

Ja ensimmäiset itse siemenistä kasvatetut kyssäkaalet syöty tänään täällä. Olipas tosi hyvää!

Huomenna tehdään ribsien kanssa kyssäkaali-granaattiomenasalaattia. Kyllä kyssis on hyvää ;D

hoyabella, kun kuorit kyssäkaalin niin kuori pinnasta pois kaikki sellainen kovan oloinen. Se on hiukan eri näköistä kuin se mehukas "tikuton" kaali, tarkkaan katsoessa eron huomaa kyllä . Jos sitä tikkuista osaa jää siihen niin käy juuri noin kuin sinulle on käynyt. Yleensä kyssäkaali on lähes "tikuton" mutta joskus kuoren alla on siellä täällä hiukan sitä kovempaa, pois otettavaa tikkuista kasvia.

Kyssäkaali tulee käsittääkseni tikkuiseksi jos se kasvuaikana kärsii vedenpuutteesta, eli sitä täytyy kastella paljon jotta se säilyy herkullisena, tikuttomana ja mehukkaana.

Toivottavasti kokeilet vielä uudemman kerran tätä herkkua. Syö vaikka raakana, on todella hyvää niinkin.

Mä olen tyytynyt ostamaan kyssät kaupasta, ja voi että ovatkin olleet hyviä, viime kesänä vasta ensimmäisen kerran olen tutustunut. En vaan ole ehtinyt siitä mitään koskaan laittamaan, kun ne on aina ehditty syömään raakoina  Hyvä kun en viimeksi jäänyt vallan ilman, isännän käsistä pelastin viimeisen palan itselleni.

Kyssäkaali siemenistä kasvatettuna on ollut niin onnistunut kokeilu, että ensi vuonna taatusti laitan taas. Naapureille ja appivanhemmille on jo jaettu maistiaiset, tykkäsivät.

Tulinpas tänne sitten neuvosta kurkkimaan ja luinkin koko ketjun. Kiitos neuvosta, Nuu! Ja saa kyllä poistaa minun löpinäni sieltä kylvöketjusta, kun meni taas otsikon vierestä.

Nuu, aivan upeita kuvia sinun kyssäkaalipellostasi, näytti aivan siltä että oli aaritolkulla kyssäkaaleja. Ja kuulostaa 4 kg aivan hurjalle! Ja kyllä täällä makuakin kehuttiin niin paljon, että minun on täytynyt olla väärässä tai siis minun kyssäni eivät olleet noin onnistuneita. Eihän niissä harsoja näyttänyt olevan, mutta kuvittelisin kumminkin, että kyllä kirpat ja muut kyssäkaalienkin kimppuun voivat käydä paremman puutteessa. Luin, että bluesmanille oli kerran näin käynytkin. Mutta ilmeisesti eivät ole ollenkaan niin öttiäisten mieleen kuin muut kaalit ja voivat mennä monta kesää ihan hyvin ilman harsojakin.

Tuota kasvun nopeutta jäin vielä hieman miettimään. Hyötykasviyhdistyksen siemenluettelossa pienille kyssiksille sanotaan kasvuajaksi 50 vrk ja Superscmeltzille 70 vrk. Joku oli verrannut, että ovat nopeita kuin retiisit, mutta onkos se nyt kuitenkaan ihan niin? Ainakaan jättiksen kohdalla? Tai tietty, jos korjaa ihan mininä.

Taas mä innostuin, mutta ei taida nyt mahtua tälle tulevalle kesälle, kun oon intoillut jo vaikka mitä muuta, mitä ei ole ollut aiemmin tai pitkään aikaan. Mutta muistilokeroihini pistän, että on annettava kyssiksille uusi mahdollisuus :slight_smile:

Onko kukaan sattunut huomaamaan missä olis myynnissä Superschmelz-kyssäkaalin siemeniä ? Prisman valikoimissa oli siemenmerkit Lord Nelson ja joku muu, City-Marketissa oli Lord Nelson ja Hortus (siitä tosin oli hirmu niukat valikoimat) ja Honkkarissakin tais olla Lord Nelsonin siemeniä myynnissä. Lidlin valikoimissakaan etsimääni kyssäkaalia ei ollut. Ootteko jossain muualla huomanneet ? Kiitollisena otan vastaan vinkkiä mistä kannattaa lähteä hakemaan jos vaan täällä sellainen kauppaketju löytyy läheltä.

Minä olen tänä keväänä ostanut pussillisen Lord Nelsonin Superschmelz siemeniä. Muistaakseni ostin sen Plantsusta. Täällä on City-Marketissa yleensä Bröderna Nelsonin tai Hortuksen siemeniä. K-Raudasta hain tänään GreenCare probiootti taimimultaa ja siellä oli paljon Lord Nelsonin siemenpusseja.

Mitä erikoista tuossa kyssäkaalilajikkeessa on? pitäisköhän laittaa korvan taa ja kokeilla joskus… :wink:

Sen voi kasvattaa melkein jalkapallon kokoiseksi, eikä se silti muutu puisevaksi. Ne muut pitää korjata pienempinä.

Ohhoh, onpa hieno lajike.Kyssäkaalia olen kyllä kasvatellut, mutta ne mukulat ovat muuttuneet puiseviksi jo pienikasvuisina… lehtiä lähinnä olen napostellut, aivan kuten muistakin kaalikasveista.

Jos Lord Nelsonilla on sitä lajiketta jossai ollut niin täytyy vaan katella niitä aina kun eteen tulee. K-Raudassakin oon käynyt, ei ollut tuota lajiketta täällä. Kiitti vinkistä, etsintä jatkuu.

Lidlestä löytyy   Superschmelz. 

On ainakin löytynyt.  Kerran kasvattanut ja  onnistui hyvin , ainakin oli maukas ja  rapea sisältä.  

En hoksannut että oli jo  etsittykin  Lidlestä . Oli hinnaltaan edullinen  39c. Ostettu vuosia sitten. Pakattu  2006 ja viimeinen käyttöpäivä 2009   

Niin se aika rientää.

Lord Nelsonin pussi on tämän näköinen.

Löysin Plantsun kuitin ja sieltä sen olin ostanut. Minä en enää kasvata mitään muita kyssäkaaleja, vaikka ne violetit olisikin niin kauniita. Mun kaalipelto on 120 km kotoa, joten siellä ei voi kasvattaa mitään, mikä pitäisi poimia tiettyyn aikaan mennessä.

Nyt mulla on jo neljä pientä lavakaulusta varattuna kaupunkikasvimaata varten, joten ehkä tänä keväänä voisin kylvää retiisejä ja muita aikaisia vihanneksia.