En ole ikinä kyssäkaalia syönyt saati sitten viljellyt. Onko vaikea viljeltävä, jos vaikka kokeilis? Katsoin netistä, että sitä käytetään ruoan valmistuksessa kuten muitakin juureksia.
Maariankello, se on tosi helppo kasvatettava. Kunhan huolehtii kastelusta niin se on melkein siinä. Kaaliksi tosi helppo minun kokemuksien perusteella. Suosittelen lämpimästi ainakin tuota Supershmeltz-lajiketta.
Mulla on lähin Plantagen Lahdessa, ja Plantagenin nettsivujen mukaan tarjonta vaihtelee liikkeittäin eli ei voi olla varma että sielläkään tuota on myynnissä. En viitti lähteä ajelemaan yli 60 km suuntaansa yhden siemenpussin takia, varsinkin kun ei voi olla varma että sitä edes sieltä löytyy. Oliskohan Suomenojalla Espoossa tuota myynnissä, tietääkö kukaan ? Voisin pyytää lähellä asuvaa ystävää käymään ostoksilla jos sitä sieltä löytyy.
En muista omasta kasvatuksesta juuri mitään. Kasvatin luultavasti taimet. On ainakin helpompaa kuin parsakaalen kasvatus. Vie aika lailla tilaa. 50x 50 suurinpiirtein.
Kaikille kaaleille multava savimaa paras. Kostea, kuohkea. Tasainen kosteus, ettei hedelmä halkeile.
Sadionkorjuu kun muhkura 8cm. Superschmelz 15-20cm. Luultavasti sen huomaa kun reipas kasvuvauhti tyrehtyy ja sitten pitää korjata pois.
Pitäis ehkä taas joskus kokeilla kyssäkaaliakin. En muista kokeneeni sitä mitenkään erityisesti helpommaksi kuin muita kaaleja. Vähän sellainenkin mielikuva on, että joskus jäivät kovin pieniksi ja olivat pian tikkuisia, kun muut kaalit onnistuivat ihan ok. Jos tuo jättis ei tikkuunnu, niin sehän on hienoo. Vai onkos kyssäkaalin taimikasvatus helpompaa kuin muiden kaalien vai mikä sen tekis helpommaks? Minä taisin silloin kylvää suoraan ja ehkä se siitä johtuen ei ollut helppo. Kuvittelisin nyt, että olisin päässyt parempaan lopputulokseen esikasvattamalla. Kyssäkaalikokeiluni aikoinaan päättyivät siihen, kun totesin, että nauriit maistuu paremmalle ja ovat helpompia. Kyssäkaali tuntui ainakin silloin vähän olemattoman makuiselta mun suuhun. Nyt pitäis maistaa taas uudelleen. Edelleen kyllä nauriit on mun mielestä tosi hyviä, niin tykkään siitä ristikukkaismausta nauriin tapaan
Edit edit: Tarkoitin siis että ei kaalit yleensäkään ole mitenkään kauhean vaikeita, jos on vaan sopivat olosuhteet, missä kasvattaa taimet. Sisällä se ei oikein onnistu. Onnistuuko kyssis?
Kokeilkaapa joskus kasvattaa myös kaskinaurista, ainakaan Enon kanta ei tikkuunnu ja säilyy kellarissa koko talven älyttömän hyvin. Meillä syödään nauriit suurimmaksi osaks tuoreena talvella (siis harvoin laitetaan mihinkään kypsennettävään ruokaan, lanttu on siihen mukavampaa).
Edit: Huomasin, että myös Hyötykasviyhdistys myy Superschmeltziä.
Helppoudella tarkoitin lähinnä sitä ettei siihen iskeneet mitkään öttiäiset. Esikasvatin taimet enkä muistaakseni niitä harsottanut kasvimaahan laiton jälkeen. Se pitäisi varmaan tarkistaa kyssäkaali-ketjusta missä varmaan oon asiasta jutellut, mutta sellainen muistikuva mulla on että sinne vaan ja hyvin meni. Saivat kasvaa isoiksi (n. nelikiloisiksi kasvoivat suurimmat) ja olivat mehukkaita eikä tikkuisuutta ollut kuin hiukan ihan pinnassa joissain kohdin. Se oli helppo poistaa samalla kun poisti kuoren.
Jos kiinnostaa kyssäkaali niin kurkatkaa sinne sen omaan ketjuun, siellä on juttua, ja siellä olis hyvä juttua jatkaakin
Pakko varmaan laittaa muutama kyssäkaalin taimi jossain välissä esikasvatukseen. Se on loistava tuote, harmi ettei ole tiloja pihalla enempään.
Nuu, jos ajelet koskaan Kouvolan suunnalla, niin käy Kuusankosken Viherpisteessä. Siellä on Nelsonin siemenet myynnissä ja heiltä saa tilattua netistäkin: http://viherpiste.fi/. Näyttäisi olevan juuri tuota kaaliakin myynnissä
yhden kerran kasvatin kyssäkaalia, hyvin kasvoivat… mutta se maku ei ollut mikää kaksinen joten annoin suuren osan pois ja loput mitä en käyttäny meni kompostiin…
Minusta kyssäkaalin maku on kaalin/nauriin maku parhaimmillaan ja mehukkuus. Hyvää ihan miten vaan laitettuna.
mystaga, kiitos vinkistä ! Sinne oon seuraavaksi suunnitellutkin meneväni. Tänään kolusin Korian kaupat ja pari maatalouskauppaa - ei löytynyt. Tiedän että siellä viherpisteessä Kuusankoskella on isot valikoimat siemeniä, sinne täytyy ajella vaikka huomenna jospa tärppäisi !
Meillä kyllä kyssäkaalin taimet kelpaa kirpoille
Esikasvatan ne, olisko siinä sitten se syy miksei kirpat ole niistä pahemmin kiinnostuneet? En sano ettei kirppoja niissä olisi, mutta verrattuna moneen muuhun kirppa-kasviin on kyssäkaalissa mulla ollut niitä tosi paljon vähemmän enkä mitään harsoja ole niille tarvinnut. Tai sitten mulla on vaan kyssäkaali-vuosina käynyt hirvee tuuri
Pakko sitä kyssäkaalia on kokeilla. Kuulostaa hyvälle vaihtoehdolle. Juureksista tykkään kovasti muutenkin ja jos se vähän nauriille maistuu, nin hyvää se varmaan on.
Päätin kumminkin eilen, että vois kyssäkaalia muutama mahtua pikkukasvariin. Tänään kavin työmatkan kaupat läpi, mutta ei missään sitä Superschmeltziä. Muuta en viitsinyt ottaa. Mä saan sen kyllä vielä sieltä Hyötykasviyhdistyksen kaupasta, kun miehen työpaikka on ihan vieressä, vaikka varsinainen ostosreissu sinne tuli jo tehtyä. Ja onhan se kiva saada sitten luomulaatuisena sekin siemen.
Jaa jaa teitä taas… houkuttelette TAAS uuteen kokeiluun Pakko kai se on minunkin kyssistä (pienellä k:lla) kokeilla!
Hyötykasviyhdistyksen kaupassa pitääkin käydä joku päivä. Voiko kyssäkaalin kylvää huhtikuussa? Voisin samalla reissulla hakea itupotut ja sipuli-istukkaatkin
Kaali ei kyllä tykkää kasvaa liian lämpimässä, avomaalle siis kyssät… Ihan parasta juurestahan se on - vaikka ei olekaan juures? Vai onko
Porvoon Plantagenista ostin tänään tuota Superschmeltziä,samalla kun käytiin katsomassa Eedenistä Pohjoiseen.
Sitä se on parhaimmillaan
Täytyypä kokeilla tuota jalkapallon kokoista, joka ei muutu tikkuiseksi kuivuudessakaan.
Varmaan avomaakasvatus viisainta kyssikselle niin kuin muillekin kaaleille, mutta pistänpä kolmisen planttua kumminkin kasvariin. Ajattelin, että kylväisin ne sinne suoraan huhtikuun alussa. Mutta onhan se mahdollista tässä vielä muuttaa mielensä ja siirtää ne sitten avomaalle sieltä esikasvatusajan jälkeen. Joku muistaakseni tässä ketjussa kumminkin kertoi niitä onnistuneesti kasvarissa kasvattaneen. Kerron sitten, miten tein ja onnistuiko. Ajattelin, että olisivat siellä esikasvina vuonankaalille, jota sitten enemmän loppukesästä kylväisin samalle paikalle.
Kyllä Tampereen tyttö tiesi mistä Superschmelziä Kouvolassa löytyy ! Ajelin tänään Kuusankosken Viherpisteelle ja siellähän sitäkin lajiketta oli hyllyssä. Nyt on siemenet hommattu. Katselin milloin oon aikaisemin aloittanut niiden esikasvattamisen, ja näköjään huhtikuun puolivälissä oon kylvänyt ja siirtänyt taimet kasvimaalle harson alle hiukan toukokuun puolivälin jälkeen.Harsoa siis oon käyttänyt aikaisesta istuttamisesta johtuen hallalta suojana vuosina 2010 ja 2011. v. 2012 näytän laittaneen taimet maahan vasta kesäkuun alussa, eikä muistiinpanoissa ole mitään mainintaa harsoista niiden yhteydessä.