Kaali: Kyssäkaali (kaalirapi), Brassica oleracea var. gongylodes

Joko kyssäkaalin siemenet voi kylvää?

Minä kylvin ne muitten kaalien mukana, ovat jo itäneetkin ja siirretty lasitetulle parvekkeelle.

Kylvin omat kyssäkaalini tänään. Pussin mukaan 4-6 viikon esikasvatusaika, tai suorakylvönä kun maa on muokkauskuntoinen.

Kiitos tiedosta, pitääkin muutama siemen laittaa multiin.

Minäkin laitoin eilen kiireesti multiin, kun täällä jo joillakin on itäneetkin.

Jokos meidän Kaalirapi on kylväny sitä ihteesä? =D

Laitan ekaa kertaa kyssäkaalia. On “lanroa ja giganttea”. Onko kokemusta?. Kumpaa kannattaa kylvää enemmän?

Koulin kyssäkaalit pieniin potteihin ja vein kasvariin kahden harson alle, saa nähdä kuika käy.

Minäkin laitoin koulitut minitaimet kasvihuoneeseen. Pakko, ikkunalaudalle ei mahdu enää mitään ja kurkut on vielä kylvämättäkin!

Parempi vaan, että ovat kasvihuoneessa. Sisällä kaalintaimilta lähtee helposti henki, eivät tykkää kuivasta ilmasta ja lämpöisestä.

Koskeeko tuo herkkä hengenlähtö kaikkia kaaleja?

t. just lehtikaaliensa itämistä ihastellut epätietoinen

Ei ole hätää lehtikaalien kanssa. Kun ovat koulintavaiheessa niin saavat vielä olla sisällä kunnes juurtuvat kunnolla ja alat niitä karaisemaan. Sitten voitkin ne istuttaa lopulliselle kasvupaikalleen. Mielellään harson alle kun ainakin meillä kirpat ja kaalikoit tykkäävät lehtikaaleista yhtä paljon kuin muistakin kaaleista.

Yleensä olen lehtikaalit kylvänyt suoraan potteihin ilman koulintaa ja ovat joskus joutuneet kärsimään sisätiloissa pitkäänkin kun liian aikaisin olen ne kylvänyt. Sitkeitä ne ovat ja lähtevät hyvään kasvuun kun pääsevät ulos. 

Kiitos kovasti siankärsämö, uskaltaa taas hengittää. Ja sori, kun tulin väärän sortin ketjuun hämmentämään 

Eilen istutin kyssäkaalin taimet lavakaulukseen kaksinkertaisen harson alle. Ei siinä montaa tainta ole mutta kyllä tuota herkkua on yritettävä kasvattaa vaikka tilaa ei juuri ole.

Mulla menee kasvimaahan kyssäkaalit tulevan viikonlopun aikana, Superschmeltziä kuten ennenkin. Se on ihan ehdoton.

Ja minäkin löysin Superschmeltsin siemeniä, jippii!

Joko mun kyssäkaalit ei koskaan idä tai sitten joku käy ne syömässä ennen kuin edes näen niitä. Nyt on kolmas vuosi kun olen yrittänyt. Eipä ole näkynyt lanttujakaan ja kasvarissa esikasvatetut lehtikaalit ovat muuttuneet aivan reiällisiksi nyt ulkona. Kannattaako edes yrittää enää? Jos nyt kylvän ja laitan harson päälle, niin olisiko mitään toivoa? Olisiko jotain muuta niksiä?

Harso päällä niillä täytyy olla ja nähtävästi se on siinä pidettävä niin kauan kunnes kasvit on tarpeeksi suuria etteivät kuolla kuukahda kirppojen armeijan hyökkäyksestä. Itse aina esikasvatan kyssäkaalit , istutan ne vaan kasvimaalle kun aika on ja laitan sen harson päälle joksikin aikaa varmuuden vuoksi. Minulla ei ole ollut oikeestaan kyssäkaaleissa kirva-ongelmaa vaikka suurimman osan kesästä ne on ilman harsoa. Johtuisiko juuri tuosta että esikasvatan ne, joten niiden kimppuun ei kovin pienenä mikään pääse.

Mie otin harson pois päältä viikkoja sitten. Kerrankin taimet ovat hyviä ja alkavat jo kasvatella kaalta. Nyt tietysti joku örkkimörkki käy ne vetämässä;)

Aha, eli ei koko aikaa tarttekaan pitää sitä harsotunneliia. Olin jo varautunut siihen. No nyt täytyy mennä katsomaan erotanko broccolit ja kyssäkaalin? En nimittäin muista, missä tunnelissa mitäkin on? Ja molemmat vielä ekaa kertaa mulla kasvatettavana.