Mielenkiintoiselta tuntuva minulle uusi tuttavuus on lehtikaali. Kylvin äsken siemenkirjeestä saadut muutamat punaisen lehtikaalin siemenet esikasvatukseen, jos se vähän nopeuttaisi kasvua. Olisi voinut kylvää suoraan avomaallekin halutessaan.
Tän punaisen lehtikaalin poimuilevat lehdet muuttuvat syksyyn mennessä violeteiksi, ja koko on lähes 1 metri. Siitähän täytyy kasvaa tosi komea katseenvangitsija!! Mainostetaan koristeelliseksi salaateissa, ja mikä minulle oli se tärkein pointti: on erittäin ravinnepitoinen.
Vink vink, jos kellä tilaa kasvimaalla vielä on...
Oiskohan kenelläkään kuvaa laittaa tänne? Jos ei löydy, niin täytyy odotella kunnes noi omat kasvaa ja komistuu.
Hyrinä, pitäisi ehtiä suorakylvönä, ainakin mulla olevan ohjeen mukaan. Meinasin itsekin ensin kylvää ne suoraan kasvimaalle mutta sitten keksin että esikasvattamisella ehkä saisin aikaan nopeamman kasvun kun on noita ilmoja pidellyt…
Välke, mitä suosittelisit istutusetäisyydeksi noille? Kasvaako kuinka leveäksi, siitä en ole tietoa vielä löytänyt?
Elämäni ensimmäiset lehtikaalit, 2 kpl, kasvavat perennapenkissä ja yllättivät minut kasvamalla tode isoiksi jättäen uudet perennantaimet jalkoihinsa. Nyt vain en tiedä, miten tuota lehtikaalia voisi käyttää, voiko sitä pakastaa talveksi jne, sadosta kun näyttää tulevan liiankin suuri. Mukavaa, kun edes joku hyötykasvi on menestynyt!
No täällä ilmoittautuu yksi yrittäjä. Siemenkirjeestä siemenen esikasvatin ja laitoin sitten kasvimaapeltooni kesäkuussa kasvamaan. Sille kävi kuin monelle (liian monelle) muullekin tän kesän yritelmälleni. Ei kasva. Siellä nököttää noin 10 senttisenä aina vaan, varmaan siihen saakka kunnes halla vie.
Tässä mitä siitä tiedän lajina eli Punainen lehtikaali: "Poimuilevat lehdet muuttuvat syksyyn mennessä violeteiksi. Koko lähes 1 metri. Korjataan myöhään syksyllä. Koristeellinen salaateissa. Erittäin ravinnepitoinen.
Harmi etten enempää osaa auttaa, toivotaan että joku jo kokeillut huomaa myös vastata
Nuu, kiitos vastauksestasi. Harmi,ettei Sinun kaalisi ole kasvanut. Kannattaa yrittää ensi vuonna uudelleen ja varata paljon tilaa… Pitääpä googlesta etsiä lisää tietoa!
Löysin googlesta tietoa ja minulle selvisi, että se on yksi ravintorikkaimmista kasviksista. Taidan ainakin pakastaa ison erän ja osan kuivattaa viherjauheeksi, mutta satoa voi korjata vielä pakkasillakin. Todellinen aarre kasvaa kukkapenkissäni
Kibuvitsin keväällä messuilta antamat kaalit ovat nyt tässä kunnossa.... Olenkin ihmetellyt mitä (ja miten) näille voisi tehdä.... lehtikaalit ok, mutta miten tuo palmukaalin käyttö? Käytetäänkö samallalailla kuin lehtikaalia?
Siis lehtikaaliko (kuva yllä) on sellaisen valtavan kokoisen persiljan näköinen? Kyselin just vähän aikaa sitten Kouvolan kaupungin puutarhaihmiselta että mikähän mielenkiintoinen ison persiljan näköinen todennäköisesti kaalikasvi heillä on istutuksissaan. Ei ole vielä tullut vastausta (lomilla kai) mutta taisin saada sen täältä pentistä
Hui!! Onko jo lehtikaalin idätysaika?? Minulla on siemeniä odottamassa, arvelin kokeilla suuressa purkissa. Näinköhän onnistuu rajatussa tilassa, vai pitäisikö sittenkin lykätä maahan?
Tadaa, lehtikaalin siemenpussi kulkeutui tänään meillekin kotiin. Se on vihreä puolikorkea, ja pussissa annetaan kylvöohjeeksi: “kylvö huhtikuussa sisälle, esikasvatusaika 30-40 vrk. Taimet istutetaan avomaalle maan lämmittyä. Kasvuaika 100-120 vrk avomaalle istutuksen jälkeen. Satoa voi korjata pitkin kesää ja jatkaa talveen asti”.
Siis laskutoimitus: jos kylvö 1.4., esikasvatukseen vaadittava aika on täynnä n. 10.5. Siitä sitten ulos maahan olosuhteiden eli kelien mukaan, mutta ei kai maa ole yleisesti ottaen lämmin vielä ennen kesäkuun alkua? Tämän laskun mukaan ei olisi vielä aika kylvää
Tosin sitten pitkä kasvuaika eli vähintään 3,5 kk avomaalle istutuksen jälkeen kyllä panee miettimään omia mahdollisuuksia aloittaa esikasvatus ajoissa.
Minä olen kylvänyt siemenet hajakylvönä laatikkoon kylmään kasvihuoneeseen joskus huhtikuussa ja peitellyt tuplaharsoilla. Sieltä sitten joskus toukokuun lopulla kasvimaalle.
Viime keväänä kylvin lehtikaalin huhtikuussa. Pienet rääpäleet (4 kpl) istutin maahan muistaakseni kesäkuun alussa ja syksyä kohden kasvoivat vauhdikkaasti valtavan isoiksi. Niiden ympärille istutin samettiruusuja ja hyvää satoa sain liikaakin. Kuivatin lehdet marraskuun lopulla jauheeksi, koska luin lehtikaalin terveellisyydestä ja käytän jauhetta sämpylöihin, patoihin, keittoihin jne.
aloittakaa lehtikaalin korjuu jo pienistä rapeista lehdistä. ihan hyvää salaattiin ja voileivän päälle ja wokkiin. punaisesta saa vieläpä silmänruokaa. jos siltä tuntuu, voi keskiruodin ottaa pois.
välke on oikeassa: syksyllä ensimmäisten pakkasten jälkeen toiseksi parhaimmillaan. täytyy vaan suojata jänösiltä; nekin ymmärtävät hyvän päälle, niin kuin maire oli joutunut huomaamaan.
Ostan aina kaalien taimet valmiina maahan istutettavaksi Luonto-opistolta. Lehtikaali on tosiaankin c-vitamiinipitoisin kaaleista. Komia perennapenkissäkin. Nuorempana meikäläinenkin laittaa sitä salaatteihi muiden sekaan.
Jouluruusu, olisko mahdollista että laittaisit siihen profiiliisi näkyville ainakin kasvuvyöhykkeesi (laita kohtaan “maa” koska sille ei ole omaa paikkaa). Paikkakunta olisi extraplussaa. OLisin sitä tässä vertailupaikaksi kaivannut kun kerroit huhtikuun kasvarikylvöistä