Eikös kaaliperhosen toukat ole niitä ohutnahkaisia, mäntysuopavedellä ruiskuttaen pois torjuttavissa?
Taas hain pihalta lehtikaalia. Pienin kuivumaan takan päälle. Sato onnistui yli odotusten, vielä saa monta kertaa hakea.
Pakastaminen ois nopeampaa mutta pakastimiin ei enää mahdu. Lisäksi kuivattuna tulee käytettyä kaikkeen mahdolliseen syötävään.
minä ehdin juur vasta hakea esiin lehtikaalichipsien ohjeen. tuon seuraavalla kerralla raaka-aineen mökiltä kotiin.
(sivun yläreunasta pääsee näppärästi *ruokala*-sivustolle klikkaamalla ensin hiiren väärää ja sitten oikeaa korvaa; sieltä löytyy chipsit ja kaprikset paljon muun lisäksi:-))
Onko palmukaali yhtä helppo kasvatettava kuin tavallinen lehtikaali? Ja onko maussa paljon eroa lehtikaaliin verrattuna?
Mietin tässä ensi kesän kasvatuksia...
On ja ei ainakin mun mielestä Palmukaali on tosi esteettinen, jos laittais vaikka sammareita ympärille. Tosin tuo punainen, kähärä lehtikaalikin on tosi kaunis. Taas kerättiin tänään satsi palstalta ja kehotettiin naapuriviljelijääkin ottamaan maistiaisia kun meillä on vähän ylituotantoa.
Kasvatin tänä vuonna palmukaalia ekaa kertaa ja onnistui tosi hyvin. Samanlainen esikasvatus kuin lehtikaalillakin.
Ei vaatinut sen enempiä kommervenkkejä. Paitsi että mulla oli sekä lehtikaalissa että palmukaalissa niitä hemmetin kaalimatoja ihan riesaksi asti.
Meillä oli tänä vuonna vain sileälehtistä kun siitä on helpompi huomata ja poistaa kaalikoin toukat :)
Ja jotenkin sileälehtinen on vähän pehmeämpää mun mielestäni.
Mutta palmukaali ja sammarit kuulostaa tosi hyvältä yhdistelmältä.
Me pidettiin lehtikaalit harsotunnelissa palstalla ihan syksyyn asti, eikä mitään tuholaisia esiintynyt. No, pari lehtokotiloa bongattiin, mutta muuten ovat säilyneet ihan vaurioitta. Olen enemmän kuin iloinen kun kerrankin joku onnistuu yli odotusten.
heinäkuun helteillä lehtikaaliin tuli todella iso joukko toukkia, mussuttivat lehdet reikäisiksi ja kun olivat saaneet tarpeeksi syödäkseen, hävisivät (=koteloituivat?). parin viimeisimmän kuukauden kasvu on ollutkin sitten ihan reiätöntä. varmasti saan edelleen kerätä satoa, vaikka tällä viikolla onkin ollut pari pikkupakkasyötä. itseasiassa pakkanen tekee lehtikaalille vaan hyvää. lopullisen sadonkorjuun tekevät sitten rusakot. - en ole koskaan ehtinyt nähdä punaistakähärälehtistä lumen keskellä (luulen että se näyttäisi n'tiltä:_)) vaikka kovasti olen yrittänyt jättää kaalit keräämättä. varretkin on aina kaluttu värittömiksi ennen kuin lumi ehtii peittää maan
Ajattelin laittaa ensi kesänä Tiny Tim tomaatteja kasvamaan lehtikaalien sekaan jos se vähän häiritsisi kaalikoiden suunnistusta.
Parsakaalia (kun sattui siemeniä olemaan) kokeilin houkutuskaalina viime vuoden kesänä ja se keräsi ainakin kaikki perhosen toukat.
En muista, mutta ne on jostain paikallisesta puutarhaliikkeestä. Jos sun on vaikea löytää, muistuta mua, niin voin katsoa täältä. Palmukaali taisi olla Hyötykasviyhdistykseltä.
Reseptejä lehtikaalista:http://www.tuoreverkko.fi/reseptit.php?tuoteryhma=6
Hyvältä kuulostavia ohjeita!
Mulla olis vielä kasvimaalla lehtikaalia. Viikonloppuna hain sieltä muutaman lehden, ja yööök, niissä oli vieläkin kaalimatoja. Ihan kohmeisia olivat, mutta elossa. Miten kylmää nekin kestävät. Ja sitä kakkaa riitti. Vaikka kuinka huuhtelin ja pesin niitä, niin en lopultakaan ilennyt niistä mitään laittaa.
Siankärsämö, nyt vasta huomasin viestisi tuossa aiemmin. En tiennytkään, että on myös sileälehtistä lehtikaalia. Pitää kokeilla sitä ensi kesänä. Kiitos tiedosta!
Laitoin viime kesänä ensimmäisen kerran lehtikaalia. Kylvin maaliskuun alussa ja laitoin toukokuussa ulos harson alle. Juhannuksena sai jo satoa ruveta keräämään. Kaalikoit tulivat ja pilasivat sadon heinäkuussa, jätin sinne harson alle olemaan. Koit häipyivät, ja kaalit kasvattivat tuplamäärän uusia lehtiä, jotka olivat aivan puhtaita. Riivin ne reikäiset lehdet alhaalta pois vaan. Etanoita ja paksuja toukkia tuli vielä, mutta ne oli helpompi perata pois. Eli ei kannata luovuttaa, vaikka jossain vaiheessa lehdet ovatkin ihan pitsillä.
Pakkaseen laitoin kokonaisina lehtinä, jäiset lehdet on helppo painaa pienemmiksi paloiksi. Olen käyttänyt pääasiassa viherpirtelön raaka-aineena: suoraan pakkasesta blenderiin pähkinöiden, siemenien ja omenan/banaanin/ananaksen tms. kanssa. Tulee vaaleanvihreää, kaunista kylmää keittoa.
Kokeilemani lajike oli Dwarf Green Curled, maku on kohtuullisen mieto. Mitä kokemuksia muilla on lajikkeista, mikä on osoittautunut maukkaaksi?
Mulla on ollut parina kesänä Red Russiania, semmoista sileämpilehtistä. Se on mun mielestä pehmeämmän makuista enkä ole siitä paksumpia ruotejakaan ottanut aina pois kun tuntuvat kypsyvän helposti. Sileälehtisestä on myös helpompi noukkia toukat pois :)
Ens kesäksi aattelin tilata Thousad Headia. Jos siitä on jollain kokemusta niin olisi kiva kuulla. Kuvan perusteella näyttäis olevan vihreää sileälehtistä.
"Vuonna 2012 lehtikaalia myytiin S-ryhmän kaupoissa noin 4000 kiloa, kun vuonna 2014 myyntimäärä oli 28 653 kiloa. Lehtikaalin myynti on kasvussa edelleen" kertoo päivän hs
ilmeisesti myyty heti kun kauppias on saanut asetelluksi hevi-tiskille, kun en ole myynnissä nähnyt. oletteko te muut?
onneksi on melkein kolmenkymmenen vuoden viljelykokemus. helppoa; onnistuu vaikka parvekkeella:_)
Kyllä meillä oli tuossa S-marketissa
Mä olen nähnyt (ja ostanut) S-marketissa, oli luomu-osastolla.
On täällä lehtikaalia vähän joka liikkeessä, pienissä Valintataloissakin.
On täälläkin S-marketissa ja varmaan Prismoissa ja muissakin.