nyt olen minäkin sitten osannut katsoa hevi-hyllyä sillä silmällä, joka lehtikaalin tunnistaa: jopa meidän halpapuodissamme espanjantuontia 200 gr pussukoissa 14.95 €/kg
taas - onneksi on vielä pakkasessa:-)
(syksyn sadosta on vasta sipulit syöty loppuun ja juuri kuorin viimeiset perunat: odottavat tiskipöydällä uuniin pääsyä)
Mun viime vuotiset lehtikaalit näyttää siltä, että en yhtään ihmettelisi, vaikka jatkaisivat kasvuaan keväällä.
Helga(koira) on osasta tosin syönyt latvoja viime viikolla, mutta osa on ihan iskussa.
Tammikuussa vielä söin itsekin tuolta satoa.
Oli kyllä pitkä satokausi, kesäkuussa alkoi ja tammikuulle asti satoa.
Minulla oli 8 taimea ja siitä riitti itselle, sukulaisille ja kavereillekin.
Esikasvatin niitä hetken, olisinko tuossa huhtikuun puolivälin paikkeilla laittanut kasvamaan.
Onko kukaan kokeillut pinaatin tilalle lettuihin lehtikaalia?
Ajattelin vaan, että voisi sopia, kun on vähän samankaltaista rakenteeltaan ja maultaan.
Vuos sitte keväällä palmukaalia suunnittelin niin työkaveri pelotteli siihen malliin että jätimpä kokeilematta. Uhkaili nääs että on semmonen ötökkä-magneetti että houkuttelee naapureittenki tuholaiset jos ei itellä oo omasta takaa, en tohtinu sitt suunnitelmaa pitemmälle.
No on miunki mielestä ja kokemuksesta, tosin en oo muutamaan vuoteen kasvatellu minkäänlaista kaalia.
Viime keväänä vaan sain palmukaalin siemeniä jostain ja meinasin kokeilla, mutta sitt siemenetki lahjotin eteenpäin.
Tässä kuvaa meidän viime kesän lehti-&palmukaalipellosta. Harsotunnelissa kasvoivat isoiksi ja vasta loppukesällä otettiin taivasalle kun eivät enää raukat mahtuneet tunneliin
Ehkä tänä vuonna vähän vähemmän taimia.
Wau !
Viime kesä oli hyvä lehtikaalikesä, ja muutenkin hyvä kaalikesä. Nämä on äitiltä mökiltä. Meillä koko suvulla on kaapit pullollaan kuivattua lehtikaalta, joka menee ruokaan kuin ruokaan.
Voi vitsi, kateeks käy. Miten ne säilyy ihan tuollai taivasalla, tai siis ilman harsoa tai jotakin suojaa öttiäisiltä ?
En mie tiä =D Ei niissä ollut mitään harsoja koko kesänä. Jos se ei ollu öttiäisille altis paikka =)
Kukkiiko lehtikaali toisena vuonna jos selviytyy talven yli?
Meilläkin oli pienet kaalit elossa, mutta isommat oli syöty ihan rangaksi. Nuo pienet kylvin vasta kesäkuussa(muistaakseni) ihan kokeiluna, mutta eiväthän ne ehtineet kasvaa. Niin pienet ovat ettei puputkaan ole niitä huomanneet (vielä).
Kukkii. Mutta ei juuri kasvata uusia lehtiä. Semmoisia rääpäleitä on mulla ollut ylivuotiset lehtikaalet.
Olen laittanut muutaman lehtikaalin kasvariin kasvamaan ja käytän ne sitten ensimmäiseksi. Saa nopeammin satoa. Suurin osa on kasvamassa kasvimaalla. Joskus heinäkuussa olen harson ottanut pois.
Iiris-kukka, missä vaiheessa laitat lehtikaalit kasvihuoneeseen?
Öh, joskus keväällä, kun pärjäävät jo ulkona. Mulla ei ole mitään kuplamuovisysteemeitä koskaan. Harsoa pidän kasvarissakin päällä ja muutkin kasvit harsotan/suojaan ämpäreillä tms. jos pakkanen uhkaa.
Mahdollisuus ois laittaa sisätilalämmitin, mutta tarvis sen pakkasvahdin silloin. Ei viitti montaa tuntia pitää päällä.
Mulla menee niin paljon lehtikaalia, että hyödyn siitäkin pienestä määrästä mitä kasvarista saan. Vihermehuun uppoo hyvin varsineen:)
Voi kun sais jo jotain tuoreeta vihreetä pihalta.
Täytyypä kokeilla keväällä me syödään lehtikaalia paljon, jopa meidän teinitkin tykkää kun paistan sitä pannulla. Nyt alkaa pakkasesta kaalit loppua, nyyhhh. Syksyllä meinaan kyllä kokeilla tehdä kaalikääryleitä lehtikaalista.
Pitääkö jo lehtikaalit kylvää?
Lehtikaali: Esikasvatus 4-6 vkoa ennen ulosistutusta.
Varmaan alkais olla ajankohtaista kun on luvattu niin lämmintä kevättä ?
Sattui hyvään saumaan toi Kurpan viesti kun just tässä pähkäilin itse että minkähän kylvö olis nyt seuraavaksi ajankohtaista
olette te hätäisiä:_)
jos esikasvattaa tahdotte niin huhtikuun loppu on hyvä. onnistuvat/ehtivät suorakylväenkin...
edit
jos joku onnistuu löytämään tämän siemeniä niin kertoisiko
Minä kylvin lehtikaalia perjantaina, mutta aattelin osan taimista syödä :) Lisää kylveskelen kevään mittaan.