En tiedä miksi mun yksi lehtikaali maistui ihan paskalta. Meni kompostiin, onneksi toinen lajike onnistu niinkuin piti. Kuivattanut olen ja kai sitä vois vähän pakastaakin.
Lehtikaali alkoi kasvaa vasta kun helteet loppuivat, kun olin laiska kastelija. Mutta eiköhän nyt riitä kuivattavaksi asti lehtikaalia ja pitänee keräillä ne ennekuin ristiturvat vetelee ne parempiin suihin. :)
Tuon verran riivin, keitin, pilkoin ja pakastin.
Syötäväksi kasvoi tuolla etelänpuoleisen metsikön laidassa.
Uskoisiko, että sama lajike? …eh… Mutta tämä penkki olikin täydessä paisteessa, tosi kuivana siis, koska en jaksanut panostaa kasteluun, yhtään.
Jätin viime syksynä lehtikaalit maahan, nyt kasvaa näin, kannattaako antaa olla ja kasvaa ?
Anna olla vaan, mulla oli yksi kaatunut syksyllä ja jänikset ei olleet huomanneet sitä niin kukkanuput on jo isoja. Tuleeko noista sitten Scarletin siemeniä vai ei niin jää nähtäväksi
Sievä kukkiessaan
Minulla oli tänä vuonna lehtikaalin taimia vain neljä. Pieninä taimia kasvoivat hyttysverkon alla, mutta silti lehdissä oli pieniä reikiä. Myöhemmin olivat hyviä, mutta aika pieniksi jäivät. Laiska kastelija?
Viime viikolla nyhdin ne pois, kun lehdet olivat ihan reikäisiä. Kun lehtiä ravisti, niistä lenteli paljon toukkia, enimmäkseen vihreitä, muutama ruskehtava.
Mulla oli keväällä talven jäljiltä kasvimaalla kaksi juurakkoa elossa. En kuitenkaan jättänyt niitä kasvamaan, vaan tarkoitus oli idättää uusia taimia kesän mittaan.
Sarjassa tein itse ja säästin käytin vanhoja siemenpussin loppuja, joiden parasta ennen päiväys oli vuosia sitten. Siemenpussukkani taisivat viettää vielä yhden talven pakkasessa. Oletettuna seurauksena edellä kertomastani on, ettei yksikään lehtikaali itänyt huhti-, touko- tai edes heinäkuussa.
Viime satokaudesta on vielä muutama litra kuivattuna jäljellä. Niillä mennään ja hankkinen uutta siementä tulevalle kasvukaudelle.
Onko lehtikaalilla ja palmukaalilla käytössä t. maussa juuri eroja?
No mun mielestä ei tai sitten en vain erota. Viime kesänä laitoin sekä palmukaalia että vihreää ja punaista lehtikaalia. Vieläkin potagerissa jotain on ja ihmettelenkin miksei rusakoille maita? Italiassa kasvaa palmukaalia isoina puskina ja ovat komean näköisiä.
Milloin olette laittaneet kaalit itämään noin suurinpiirtein, onko huhtikuun loppupuoli sopiva ajankohta?
Rapunzel kiitos mielipiteestäsi.
Valtsu kiitos, mainitsi tuon hyttysverkon… sillä olen juuri miettinyt verkkosysteemien tilaamista netistä… mutta kai hyttysverkkoa sais edullisemmin jostain metritavarana? nyt kun tietäis vaan mistä.
Onko hyttysverkko tarpeeksi pientä niille kirpoille jotka hyökkää ristikukkaisten kimppuun ?
Olen myös harkinnut tuota Tönönvahdin verkkoa kun harso on a) rumaa ja b) hajoaa aina jossain vaiheessa kuitenkin.
Mulla on tuota samaa Neudoffin verkkoa ja toimii hyvin.
kun lehtikaali on perin satoisa niin ihan hyvin voi antaa sen olla tuottamatta satoa osan kesästä. ainakin minä aikoinani säästyin kalliiden verkojen ostolta, kun vaan odotin toukkien elinkaaren päättymiseen asti
hain esiin 18.10.2014 kirjoittamani jutun->
“heinäkuun helteillä lehtikaaliin tuli todella iso joukko toukkia, mussuttivat lehdet reikäisiksi ja kun olivat saaneet tarpeeksi syödäkseen, hävisivät (=koteloituivat?). parin viimeisimmän kuukauden kasvu on ollutkin sitten ihan reiätöntä. varmasti saan edelleen kerätä satoa, vaikka tällä viikolla onkin ollut pari pikkupakkasyötä. itseasiassa pakkanen tekee lehtikaalille vaan hyvää. lopullisen sadonkorjuun tekevät sitten rusakot. - en ole koskaan ehtinyt nähdä punaista kähärälehtistä lumen keskellä (luulen että se näyttäisi nätiltä:_)) vaikka kovasti olen yrittänyt jättää kaalit keräämättä. varretkin on aina kaluttu värittömiksi ennen kuin lumi ehtii peittää maan”
Kylvin lehtikaalit esikasvatukseen rasiaan hajakylvönä 10.4. ja jo tänään (12.4.) oli itäneitä. Kiire on noillakin isoon maailmaan :Wow:
Lehtikaaleista saa jo hienosti kerättyä satoa syötäväksi ja säilöttäväksi. Kaura-lehtikaalipannaria ajatellen tein valmiiksi ja pakastin muutamia pannariannospusseja.
Yllättävän paljon menee lehtikaalia 100 grammaan, tietty ruodin poistin niistä ennen punnitsemista.
Silputtuna täys iso tarjottimellinen, pussitettuna menee litteenä pieneen tilaan
Alalehtiä kellastunut, miksi? vieläkö nyt pitäisi lannoittaa kertaalleen vai kuivuusko ajaa moiseen? luin jostain (täältä?) että ilmojen viiletessä kasvuvauhdin pitäisi vain kiihtyä? onko alalehtien kellastuminen normaalia vai oire jostain ongelmasta?
Ne alalehdethän on vanhimpia joten vois olettaa että ne automaattisesti kellastuu kun parasta ennen-päiväys on menny ohi ? Mulla ei ole kellastuneita lehtiä lehtikaaleissa mutta oon koko ajan kerännyt satoa alemmista lehdistä joten ei sinne oo jäänyt yhtään vanhempaa versiota.
Onko ne lehdet yleensäkin hailakat ? Vaalea väri kertois lannoituksen tarpeesta. Annoin yhdelle ystävälle lehtikaalin taimia keväällä eli samoja ovat kuin mullakin. Hänellä on erilainen kasvupaikka siellä niille, vähämultainen ja vähäravinteinen. Ne on väriltään huomattavasti vaaleammat kuin minun omat, ja myös niiden lehdet on pienemmät. Yhtä paljon hänellä on satanut vettä kuin mullakin, mutta kasvupaikka on siis erilainen-