Lehtikaalilla näyttää olevan tosi voimakas kasvu, alkanut tekemään uusia lehtiä varteen katkaistujen kohdille. Mitenhän käy niiden kasvulle, kasvavatko vielä näin loppusyksyllä kun on jo ollut pari pakkaselle mennyttä yötäkin takana. Mielenkiinnolla seuraan.
Meillä on puput löytänyt lehtikaalit. Yhdessä syömme niitä.
Minun viljelypalstaani ei ollut vielä kynnetty, ja sunnuntaina otin sieltä ohi mennessäni lehtikaalin latvaan kasvaneita uusia lehtiä. Nyt ei ollut enää minkäänlaisia ötököitä mukana, kesällä hyönteisvioituksia oli paljon. (Persiljaakin otin, vaikka se oli ihan hiukan kuraista ja aavistuksen kellertävää. Persiljasta oli ylituotantoa.) Ensi kesänä ajattelin kokeilla palmukaalia/mustakaalia. Jospa ötökät eivät olisi ihan niin kiinnostuneita siitä. Sen seuraksi voisi istuttaa vähän enemmän kukkiakin. Viljely on mukavaa, mutta kasvien valmistelu syötäviksi ikävää…
Jaa, pitäisköhän laittaa lehtikaalia tänäkin vuonna. Viime vuonna tuli niin yliannostus ettei oikein nyt oo innostusta siihen. Ja kun ei koskaan onnistu kylvämään tarpeeksi pientä satsia :doze:
+x[quote][/quote]
Sama juttu, söin itseni yli-kylläiseksi viime kesänä Lehtikaalista, mutta oli mulla huikea Hemoglobinikin syksyllä. :)
+x[quote][/quote]
Tiedätkö muuten, ja tietääkö joku, jos tuota lehtikaalia on jäänyt maahan ja se vihertää niin voiko siitä saada vielä satoa vai tekeekö ne varret, jos ne nyt lähtisivät kasvamaan vain siemeniä?
siis lehtiä nuissa ei ole enää, pelkkää vartta.
Mulla oli kaksi lehtikaalin vartta maassa keväällä. Pupu oli syönyt lehdet. Niissä oli kasvun alkua jokaisessa lehtihangassa mutta vahingossa nyppäsin ne irti maasta. Harmittaa vieläkin kun piti kokeilla kukkivatko viime vuoden lehtikaalit. Nyt on kolme pikkuruista kasvamassa, kynnen kokoiset lehdet niissä.
+x[quote][/quote]Mulla oli kaksi lehtikaalin vartta maassa keväällä. Pupu oli syönyt lehdet. Niissä oli kasvun alkua jokaisessa lehtihangassa mutta vahingossa nyppäsin ne irti maasta. Harmittaa vieläkin kun piti kokeilla kukkivatko viime vuoden lehtikaalit. Nyt on kolme pikkuruista kasvamassa, kynnen kokoiset lehdet niissä.
Onko ne pikkuruisetkin niitä talvetettuneita?
Varmaankin tekevät vain "siemenvanat" sillä jos tuo olisi satoisa vielä ylivuotisenakin niin tuossahan alkaisi olemaan ratkaisun aineksia maailman ruokapulaan!
Minä pidin viime vuonna välivuoden lehtikaalista samasta syystä . Talvella sitä jo kaipasi ja harmitteli kun ei pakkasesta saanutkaan ruokiin tongittua. Kuivattuna ei ole minusta ollenkaan niin hyvää. Mutta aina sitä tulee kuitenkin liikaa.
+x[quote][/quote]+x[quote][/quote]Mulla oli kaksi lehtikaalin vartta maassa keväällä. Pupu oli syönyt lehdet. Niissä oli kasvun alkua jokaisessa lehtihangassa mutta vahingossa nyppäsin ne irti maasta. Harmittaa vieläkin kun piti kokeilla kukkivatko viime vuoden lehtikaalit. Nyt on kolme pikkuruista kasvamassa, kynnen kokoiset lehdet niissä.
Onko ne pikkuruisetkin niitä talvetettuneita?
Varmaankin tekevät vain "siemenvanat" sillä jos tuo olisi satoisa vielä ylivuotisenakin niin tuossahan alkaisi olemaan ratkaisun aineksia maailman ruokapulaan!
Luulin että ovat uutta kasvua, voin kyllä erehtyä. Muistran lukeneeni jostain että toisena vuotena ne kukkivat. Mielessä oli nähdä se kukinto.
+x[quote][/quote]
Ainakin lehteä aikoo pukata viime vuotinen
Sohvakukka ja Rillari
Mielenkiintoista nähdä tuleeko siihen enää mitään syötävää vai onko tuleva vain “puumainen, tikkuinen varsi” johon siemenet kehittyy, katsottavahan se tämäkin nyt on. Voimme kohta tehdä vertailevan arvion! :laugh:
Mulla on myös viimevuotisia varsia joitakin kappaleita vielä maassa. Niitä on jänöt talven aikana järsineet mutta täytyykin katsoa että onko niistä vielä “eläjiksi”. Jos on niin liityn tutkimusryhmään
On kyllä viimeinen kerta kun kasvatan lehtikaalia, ainakaan tämmöisiä määriä, ( n. 40 kasvia) kun eihän sitä saa syödäkään, kuin suurin piirtein kerran viikossa.
Kaalit on hyvässä kasvussa. Ehjä harso päällä. Kohta peltoetanat hyökkää niiden kimppuun ja ohjelmassa niiden poimintaa.
Tällä kertaa kuivaan pääsadon. On sitten seuraavaksi viideksi vuodeksi “terveellistä” (maku ainakin siihen viittaa) syötävää.
Ajattelen että kasvatan parsakaalia. Opettelen kasvattamaan sitä paremmin. Voisi kokeilla myöskin varsiparsakaalia.
Tällä kasvukaudella lehtikaalit ovat saaneet kasvaa aika lailla rauhassa ilman kaaliperhosen toukkia tms. Aiempina kasvukausina piti varsinkin parsakaali päällä pitää harsotelttaa, jottei jokaista lehteä olisi syöty. Olkikate helpottaa tasaisemman maakosteuden ylläpitoa.
Minun lehtikaalini ovat katoamassa parempiin suihin. Viimeksi huomasin niissä vihreitä toukkia, mutta kun nyt meinasin ne poimia pois, niitä ei enää ollutkaan. Ehkä sade rankka vei. Sen sijaan oli kirppoja, sellaisia joilla on vaalea raita selässä, ja jotain mustakeltaisia luteen näköisiä kavereita. En tiedä ovatko hyviksiä vai pahiksia, mutta annoin olla. Syksyä kohti varmaan kasvaa ehjempiäkin lehtiä, näistä ei nyt oikein ruokahalu herää.
Kirppa on pahis. Ne syövät kaalinlehtiin pieniä reikiä ja yhteyttäminen vähenee sen myötä. Onneksi viileämpi sää auttaa hieman. Luomuna nokkos- ja raparperivesi saattavat auttaa. En tiedä syökö leppäkertut näitäkin. Kirvat niille ainakin kelpaavat mainiosti.
https://www.farmit.net/kirpat-kaalikasveilla
Taisi se ludekin olla vihollinen - kaalilude! Voisin noita edes mäntysuovalla vähän suihkuttaa. Kirpat vaivasivat alkuun kyssäkaalejakin, mutta nyt isompina pystyvät pitämään puolensa.
Iso purkillinen lehtikaalijauhetta talveksi.
Useampi kuivurillinen vielä tulee.
Jos vielä nämäkin kuivaisi.
Huippu sato vaikka ei montaa taimea ollut. Jauhetta riittää varmasti seuraavaan satoon.