minä ensikertalainen (kasvimaan ja kasvihuoneen omistajana) kasvattelen myös tätä lehtikaalia… Myyjä sanoi, että on hyvän makuista salaatissa jne, mutta eipä tullut puheeksi lehtikaalin koko.
Ostin 2 taimea ja myyjän suosituksesta toisen laitoin kasvariin ja toisen kasvimaalle. Tämäkö on siis monivuotinen kasvi??? Pitääkö ja kannattaako mun nyt kaivaa se kasvihuoneessa kasvava taimi pihalle kasvamaan?
Itse en edes pidä kaalista joten hmm hmm… Käsitin myyjän puheesta, että olisi enemmänkin salaatti-tyyppinen kuin kaali. Noh, ehkä anoppi kokkailee pojalleen kaalilaatikkoa ja -kääryleitä jos tämä siihen on sopiva =)
Itse ajattelin kokeilla lehtien pakastamista ja käyttää sitten talvella mausteena eri ruokiin.
No ei nyt mikään pakko ole, mutta ei se lehtikaali kyllä kasvihuonetta mitenkään kaipaa. Ei se kyllä mulla ole talvehtinut, yksivuotisena sitä kasvatetaan. Leveyttä ja korkeutta sille tulee siinä puolen metrin paikkeilla tai yli. Ei se mikään käärylekaali kai ole, mutta pannulla paistettavaksi kyllä sopii ja salaattiin. Monet laittavat pelkästään koristeeksikin varsinkin sitä punalehtistä.
Nammmm.
Onpas Tamarillon kaalit jo isoja. Itselläni on ihan pikkuruisia vielä.
Tämä lukee varmaan jossakin täällä viesteissä mutta en nyt löytänyt ja niinpä kysyn
Tiedän että lehtikaali voi pakastaa mutta käykö sama ohje Mangoldiin ja onko paras laittaa pakkaseen sisänsä vai kannattaako ryöpätä ensi.
Olen tehnyt lehtikaalista kääryleitä ja samaten Mangoldista ja hyvää tulee liotan niitä hetken kuumassa vetessä niin pehmenevät.
Sitten yksi toive kun tuolla ruokaosiossa on monelle jo oma osasto niin saisiko kaalille kanssa
Oliskohan Mangoldi-ketjussa sen pakastamisesta? Hyvä ajatus tuo kääryleiden värkkääminen mangoldinlehdistä, eipä oo tullut mieleen. Taidankin kokeilla niin, että pehmitän lehdet joko kuumassa vedessä tai mikrossa ja ladon ne limittäin pinoon, tulee litteä pussi pakkaseen ja on helppo ottaa siitä lehti kerrallaan, kun ovat vähän sulaneet.
Itse oon pakastanut mangoldin ryöpättynä ja vähän pilkottunakin litteinä pikku paketteina, kun oon laittanut siitä vain soppaa tai munakokkelia tai jotain sellaista. Lehtikaalin kasvattamisesta luovuin jo kauan sitten, kun en osannut laittaa siitä perheen suun mukaista ruokaa.
Araminta, kun googlaa mangoldikääryle, tulee hesarin ohje, jonka mukaan me tehtiin kääryleitä. Oikein hyviä tuli, tehdään varmaan toistekin. Vähän OT, sorry.
Kiitti, Rapunzel, aioin kyllä kokeilla. Mangoldinlehdet alkavatkin olla jo isoja. Näin me sujuvasti siirrytään täällä asiasta toiseen, ei ihme, että modeilla riittää hommia…
Onko kukaan tehnyt lehtikaalisipsejä? Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta.
Vielä olis lehtikaalia maassa.
Mulla vaan on sellainen tehosekoitin, että sinne jää reunoihin väkisinkin paljon tavaraa. Ikivanha Boschin yleiskoneeseen ostettu korkea kapistus. Tarttis varmaan tehdä hiukan isompi mausteseos annos.
Olipas erikoinen ohje. Kerropa kokemukset, jos kokeilet!
Kyllä lehtikaaleissa on sitten upeat värit. Pataan menevät kohta.
Laitoin viime kuussa itämään noin 15 siementä, tuloksena 6 siedettävää lehtikaalin tainta. Osa alkoi kellastua sirkkalehdistä ja nuutumaan ja yhdessä koulitussakin taimessa on tätä ongelmaa. Kasvulehti oli kuitenkin pirteän näköinen, joten en poiskaan viitsinyt heittää. Siellä se edelleen porskuttaa (kuvassa oikealla).
Täällä topikissa annettujen ohjeiden mukaan meen ja siksi siirsin lehtikaalit kasvatushyllyn alahyllylle parvekkeen oven eteen, jossa toivottavasti on hiukan viileämpi eikä valoa tule liikaa.
Papavero, mun neuvo olisi kaalintaimille, että mahdollisimman viileeseen, mutta ei pakkaseen ja paljon valoa.
Itse vien kaalintaimet heti kun ovat itäneet lasitetulle parvekkeelle (siellä ei ole lämmitystä) ja lämmittämättömään kasvihuoneeseen vapulta. Sisällä on aivan liian lämmintä ja kuivaa, nuutuvat. Perinteisestihän kaalintaimia on kasvatettu lavoissa. Ja jos aivan paukkupakkaset uhkaa niin päälle voi tietysti heittää harsoa.
Koska lehtikaalia pitäisi kylvää? Ehtiikö sitä vielä laittaa multiin kuun lopussa? Tekisi mieli kasvattaa moista superterveellistä vihannesta,mutta en pääse kylvöhommiin yli viikkoon.
Lehtikaali taitaa etelässä ehtiä suoraan maahan kylvettynäkin ihan hyvin. Ite en ole lehtikaalia kasvatellut vuosiin. Nyt saattais olla, että pakastimesta ei enää löydy lehtikaalia ammoisilta ajoilta Huipputerveellistähän se kyllä olisi, mutta muut oman maan kaalit vie niin kielen mennessään, että lehtikaalit jotenkin jää meillä helposti käyttämättä.
Mutta ehkä ens vuonna vois taas ottaa lehtikaalinkin ohjelmaa, onhan se niin kauniskin, ja jos muistais olla ihan kohtuullinen ja kasvattaa pari tainta
meinaan itse kylvää ensi viikolla. suorakylvö onnistuisi myös niin kuin tuomipihlaja sanoi. satokausi kestää ihan talventuloon asti niin että paristakin taimesta saa vallan riittävästi. ensin tuoreet lehdet salaattiin semmoisinaan, sitten loppukesästä wokkipannun kautta.
Minä olen kuivannut lehtikaalin, ja lisään ruokaan kuin ruokaan viherrouheena pitkin talvea.
Minä kylvän toukokuun alussa kaikki kaalit kasvihuoneeseen(ei lämmitystä ). Siellä viileässä kun aloittavat kasvunsa, tulee taimista vahvoja ja kestäviä.Kesäkuun alussa siirrän avomaalle oikeille kasvupaikoille. Hyvin olen kaikista satoa kerennyt saada:)
Ihan pakko kertoa kuivatetun kaalirouheen käytöstä (ja tää on oikeestaan moonriverin vika ).
Mein äiteellä oli liian hyvä sato viime vuonna kaaleilla ja mää sit kerroin ku "se muunriveri siält pentist" oli tehny kaalit vähänniinku jauheeks. No äitikin sit innostu ja saihan se jonkun verran sitä rouhetta aikaseks.
No tossa ennen sairastumistaan vakavasti hän oli miettiny et mihis sitä rouhetta sit lykkäis, et tulis käytettyä. vanhanaikanen ku on, ni ei voi mitään syötävää heittää hukkaan. Ja keksi sitten lykätä sitä leipätaikinaan. Niistä leivistä tuli taivaallisen hyviä!
Mut ei se maku ollu se ihmetyksen aihe. Jokainen, joka on leiponut "ranskan bullaa" (eli valkosia vehnäjauhoja, vettä ja hiivaa) tietää, et se leipä kovettuu tosi nopeaan tai sit homehtuu pussissa. Paitsi eipä näin käy kaalileivälle. Kun minä sitä leipää maistoin (ahmin ) ni se oli ku just leivottua. Pehmeää ja tuoreen oloista. Ja se leipä oli kuitenkin jo muutaman päivän vanhaa ja säilytetty muovipussissa. Eikä tietoakaan pilaantumisesta.
Maku oli makeahkoa ja kaalin kyllä maistoi läpi, muttei hallitsevasti. Suosittelen lämpimästi kaikkia kaalien ystäviä tekemään edes vähän kuivattua kaalirouhetta ja lisäämään sitä taikinoihin ja (liha)murekkeisiin, kastikkeista ny puhumattakaan.
Kuivasin myös lehtikaalini. Lisäilen sitä kaikkiin keittoihin, munakkaaseen, pataruokiin, viherpirtelöön, mantelileipään jne. Mää annoin jouluna kaikille lapsillekkin purkillisen kuivattua lehtikaalia.